عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۷
آیت الله جاودان:
آیت الله جاودان با توجه به سفر ابدی همه انسان ها و نیاز به داشتن زاد و توشه گفت: همه ما به سفری بلند خواهیم رفت که بی نهایت است و باید در این دنیا برای آنجا زاد و توشه تهیه کنیم.
عقیق: آیت الله محمد علی جاودان، شامگاه چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه سالجاری در سخنرانی هفتگی خود که با حضور طلاب و اقشار مختلف مردم در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، با توصیه به اینکه برای سفری که در پیش رو داریم زاد و توشه آماده کنید، گفت: ائمه (ع) فرمودند اگر بعد از مرگتان به صورت انسان وارد برزخ بشوید آنجا ما را خواهید دید و گرنه در برزخ شما بدون آشنا تا قیامت تنها خواهید بود، اما اگر شما در برزخ آشنا داشته باشید و زیر سایه آن آشنا مثلا امیرالمومنین(ع) می روید و تا قیامت برپا شود دیگر شما تنها نیستید.

این استاد اخلاق شهر تهران با بیان اینکه با مرگ، انسان به تنهایی می رسد، بیان کرد: انسان با مرگ به تنهایی واقعی می رسد، ظاهرا او را در قبر می گذارند و کسی هم دیگر آنجا نیست و او در قبر تنها است اما آن تنهایی که می گویند از این هم فراتر است.

وی ادامه داد: فرض کنید تعداد مخلوقات بشر ۵۰۰ میلیارد است و این ۵۰۰ میلیارد آدم در صحنه قیامت هم وقتی می آیند همه آنها تنها و تک تک هستند مگر اینکه قبلش در دنیا یک دوست و رفیقی با خود برده باشند و گرنه همه تنها هستند.

آیت الله جاودان با بیان اینکه در قیامت هر کس با عمل خودش است، گفت: یک قبیله خدمت پیامبر (ص) رسیدند و گفتند ما نمی توانیم همیشه خدمت شما برسیم چکار کنیم؟ و پیامبر (ص) هم فرمود هر کس با عملش است. پس دیگر در قیامت کسی با انسان نیست، پدر و مادر دیگر نیستند، همسر و فرزند دیگر نیستند، خود انسان تنها با عملش است.

وی ادامه داد: چه بهتر است انسان برای این تنهایی در اینجا با ائمه معصومین (ع) دوست شده باشند و آنها رفیق او باشند، چون آنها یاران قدرتمند و صاحب اختیاران برزخ و قیامت هستند و اگر آدم با صاحب اختیار همه عالم همنشین و دوست باشد دیگر تنها نیست. و برای اینکه با آنها همنشین شود باید اعمال و رفتار و همه امور زندگی اش را مطابق با خواسته ائمه (ع) تنظیم کند و همه چیزش شبیه ائمه (ع) باشد پس به درجه و درصد شباهتی که با آنها دارد در آنجا نیز با آنها خواهد بود.

آیت الله جاودان با اشاره به سفر بسیار بلندی که در انتظار همه انسان ها است، بیان کرد: یک سفر بسیار بلند در انتظار ما است و باید برای این سفر از این دنیا زاد و توشه تهیه کنیم. ما اینجا شاید ۷۰ یا ۸۰ یا فوقش ۱۰۰ سال زندگی کنیم اما عمر آنجا بی نهایت است و ما باید برای این عمر و زندگی بی نهایت در اینجا زاد و توشه تهیه کنیم و همراه خود ببریم.

وی با اشاره به بهترین توشه این راه گفت: تقوا بهترین زاد و توشه این مسیر است و تقوا یعنی مواظب نمودن همه زندگی است. یعنی اینکه من مواظب چشم، گوش، زبان، غذا باشم و این غذایی که می خوریم مواظبت بر آن خیلی مهم است و بدانید که هر جا هر چیزی نخورید. پس این مواظب یعنی آن خانمی که مو او از زیر چادر بیرون است او مواظبت نکرده یا آن کسی که با زبانش تندی و تیزی می کند این فرد مواظبت از زبانش نکرده است، پس ما باید مواظب همه اعضای و جوارح خود باشیم.

این استاد حوزوی افزود: باید برای ذره ذره کارهایی که در این دنیا کردیم آنجا جواب بدهیم، اما حالا اگر از گناه پاک شدیم و گناه نمی کنیم و همینطور اخلاق خوبی هم داریم اگر در گذشته گناهی داشتیم و آن را هم جبران کرده ایم دیگر مرگ خوبی خواهیم داشت و این فعلا زاد و توشه فقط مرگ است چون واجبات را انجام دادیم و اخلاقمان نیز خوب بوده است. بدانید که اخلاق خوب خیلی مهم است و مرگ خوبی به همراه دارد.

وی ادامه داد: بعد از مواظبت هم هوشیاری است که من هوشیار باشیم و این هوشیاری می شود سرمایه شما در عالمی که همه چیزش حتی سنگ ریزه های بهشتش نیز هوشیار است. پس برای این سفری که در راه است زاد و توشه تهیه کنید که آن تقوا است و تقوا هم یعنی مواظبت کردن تمام کارها و رفتارمان در زندگی که مواظبت هم یعنی هوشیار باشیم برای رفتن به عالمی که همه چیزش هوشیار است.



منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین