عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۷
نظر مقام معظم رهبری درباره برگزاری برخی مراسمات در ایام الله دهه فجر را در این گزارش بخوانید.
عقیق:امیرالمومنین(ع) در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر که فرمانداری مصر را بر عهده داشت، درباره نقش مردم در حکومت فرموده است: «ستون های استوار دین، اجتماعات پرشور مسلمین، نیروهای ذخیره دفاعی و عموم مردم هستند، پس به آنها گرایش داشته و اشتیاق تو با آنان باشد».

تعبیری را که پیامبر (ص) راجع به نماز فرمودند: «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ» در این نامه امیرالمومنین (ع) درباره عموم مردم چنین بیان کردند و از آنها به عنوان ستون های دین یاد کردند «عِمَادُ الدِّینِ» و این جمله بیانگر جایگاه ویژه مردم در حکومت دینی می باشد. و در دعای حضرت ابراهیم برای فرزندانش در قرآن آمده است که «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ [ابراهیم/37] پروردگارا قلب های گروهی از مردم را متوجه آنها ساز».از این آیه هم می توان به خوبی دریافت که خواستن مردم و دوست داشتن آنها از مسائل اساسی است که پیامبر خدا چنین درخواستی از خداوند می کند. و در ایران اسلامی دوستی و علاقه مردم به حکومت اسلامی از جمله نعمت های خداوند است که به این مملکت عطا کرده است.

مقام معظم رهبری درباره موضوعات مختلفی در ایام الله دهه فجر پاسخ داده است.

حکم شرکت نکردن در راهپیمایی

سوال: آیا شرکت کردن در راهپیمائی های بیست و دوم بهمن و روز قدس واجب است و شرکت نکردن حرام شرعی است؟

جواب: شرکت نکردن اگر موجب تضعیف نظام اسلامى شود، حرام است.

پخش فیلم در مسجد

سوال: آیا پخش کلیپ های مناسبتی مانند دهه فجر در مسجد جایز است؟

جواب: نمایش فیلم های مذهبی و انقلابی دارای محتوای مفید و آموزنده به مناسبت خاصّی و بر حسب نیاز و تحت نظارت امام جماعت مسجد، فی نفسه اشکال ندارد.

 مراسم شب شعر در مسجد

سوال: آیا برگزاری مراسم شب شعر در مسجد به مناسبت دهه فجر اشکال دارد یا خیر؟

جواب: اگر به گونه ای باشد که مزاحمتی برای نماز نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد.

 پخش موسیقی در مسجد

سوال: آیا در مناسبت های ملّی مثل دهه فجر، می توان در داخل مسجد آهنگ های حماسی را پخش و اجرا کرد؟

جواب: واضح است که مسجد جایگاه شرعی خاصی دارد، لذا اگر پخش موسیقی در آن منافی با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتی اگر موسیقی غیر لهوی باشد.

 تئاتر در مسجد

سوال: در ایّام الله دهه فجر در مسجد با بچه های پایگاه فیلم، تئاتر و سرود اجرا می کنیم. حکم اجراء آن در مسجد چیست؟

جواب: تبدیل مسجد به مکانی برای فیلم و تئاتر جایز نیست؛ ولی نمایش فیلمها و تئاترهای مذهبی و انقلابی دارای محتوای مفید و آموزنده به مناسبت خاصی و بر حسب نیاز و تحت نظارت امام جماعت مسجد اشکال ندارد و اجرای سرود هم اگر بدون موسیقی باشد، فی نفسه اشکالی ندارد.

 برنامه های فرهنگی در مسجد

سوال: با توجّه به حجم فعالیت های پایگاه های مقاومت بسیج در مساجد شهرستان و تأکید امام راحل(ره) که فرمودند :(مساجد سنگر است و سنگرها را حفظ کنید) و انجام برنامه های متنوّع در جهت پیشبرد اهداف انقلاب که شامل: یادواره شهدا، برنامه هفتگی بسیج، بزرگداشت ایّام الله دهه فجر و مناسبت های ارزشی، برنامه های رزمی، نمایشگاه های مختلف و مؤثّر دینی و قرآنی، روشنگری و انقلابی گری و ...که این خود باعث جذب جوانان به مسجد و نماز شده است. ضمناً زمان برنامه ها غیر از وقت نماز جماعت می باشد. لذا خواهشمند است بفرمائید استفاده از فضای مساجد چه حکمی دارد؟

جواب: انجام کارهای فرهنگی درمسجد، اگر مزاحمت با حق نمازگزاران نداشته باشد، و تحت نظارت امام جماعت مسجد باشد، اشکال ندارد؛ و باید امام جماعت و نیروهای بسیجی و سایر مسئولین مسجد با هم همکاری کنند، تا حضور نیروهای بسیجی در مسجد استمرار پیدا کند؛ و خللی در انجام وظائف عبادی مانند نماز و غیر آن هم پیش نیاید.

 نصب تصاویر در مسجد

سوال: نصب تصویر امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب اسلامی در مساجد، با توجّه به این ‌که راجع به کراهت آن مطالبی وجود دارد، چه حکمی دارد؟

جواب: اشکال ندارد، لکن اگر در شبستان باشد، بهتر است هنگام نماز به طریقی روی آن پوشانده شود.

 مسّ آرم جمهوری اسلامی

سوال: آیا مسّ آرم جمهوری اسلامی ایران بدون وضو، حرام است؟

جواب: اگر در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون طهارت حرام است، و در غیر این صورت اشکال ندارد، اگرچه احوط، ترک مسّ آن بدون طهارت است.

 شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن

سوال: آیا شرکت کردن در راهپیمائی های بیست و دوّم بهمن، و روز قدس واجب است، و شرکت نکردن حرام شرعی است؟

جواب: اگر شرکت نکردن در راهپیمایی موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود، گناه محسوب می شود.

 شرکت زن در راهپیمایی

سوال: با توجه به این که زن جهت شرکت در راهپیمایی می‌بایست از منزل خارج شود، آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد؛ و اگر شوهر به همسرش بگوید من به هیچ عنوان راضی به شرکت در راهپیمایی نیستم، تکلیف زن چیست؟

جواب: در مواردی که شرکت نکردن در راهپیمائی موجب تضعیف نظام اسلامی شود، منوط به اذن شوهر نیست.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری


منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین