عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
جلد بیست و سوم دانشنامه جهان اسلام به سرویراستاری دکتر غلامعلی حداد عادل و مشارکت اعضای علمی بنیاد دایرة المعارف اسلامی منتشر شد.
عقیق:جلد بیست و سوم دانشنامه جهان اسلام حاوی بخشی از مقالات حرف «س» از مدخل «سپهسالار، میرزا حسین‏خان» تا «سکوتوره» به سرویراستاری دکتر غلامعلی حداد عادل و مشارکت اعضای علمی بنیاد دایرة المعارف اسلامی و همراهی جمع کثیری از استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه منتشر شد.

بر پایه این گزارش، تعداد مقالات منتشر شده در مجلد بیست و سوم 306 مقاله است که ذیل 280 مدخل اصلی و 26 مدخل فرعی تدوین شده و 94 مدخل در این مجلد، ارجاعی است. ازمجموع مقالات منتشر شده، یک مقاله ترجمه و تلخیص از دیگر دایرةالمعارفهاست.

میانگین تعداد کلمات مقالات درجلد بیست وسوم دانشنامه جهان اسلام 1915کلمه و مجموع کلمات آن بالغ بر 585 هزار کلمه است. علاوه بر محققان ایرانی مقیم و غیر مقیم ، پژوهشگرانی از کشورهای آلمان، ترکیه و لبنان تألیف مقالات این مجلد را برعهده داشته‌‏اند.

برخی از مقالات مجلد بیست و سوم که در شانزده حوزه موضوعی تدوین شده‏اند عبارتند از:اسلام معاصر:سرمایه داری، سعید(ادوارد)، ستارخان؛ آسیای صغیر و بالکان:سعدالدین افندی، سعرد(شهر)؛ تاریخ اجتماعی:سقا، سفره، سده(جشن)، سفرنامه نویسی؛ تاریخ علم:سدر، سرطان، سردار کابلی؛ تاریخ: سفرنامه‌‏های ناصرالدین شاه، سپهسالار(میرزا حسین خان)، سربداران؛ ادبیات و زبانها: سجع، سفرنامه ناصرخسرو، سعدی، سرقات ادبی؛ تاریخ اسلام: سقیفه بنی ساعده، سعدبن ابی وقاص؛ جغرافیا: سرعین، سرخس، سحاب(عباس)؛ شبه قاره هند و جنوب شرقی آسیا: سری‏لانکا(مسلمانان)، سرهند، سرحدشمال غربی؛ عرفان: سرّ، سفر(اصطلاح)، سکر و صحو، سجاده؛ فقه و حقوق: سرقت، سقط جنین، سرقفلی، سدذرایع(قاعده)؛ فلسفه: سعادت، سقراط؛ قرآن و حدیث: امام سجاد(ع)، سجود، سحر؛ کلام و فرق: سعدیا بن یوسف، سعدبن عبدالله اشعری؛ مطالعات غرب جهان اسلام: سرقوسه، سعدیان؛ هنر و معماری: سد(سد سازی)، سفال و سفالگری، سرنا.

به گزارش تسنیم، بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی که متولی فراهم‌آوری و انتشار دانشنامه جهان اسلام است، با اقدام و پیشگامی مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری و دعوت ایشان از شماری از استادان دانشگاه و حوزه در سال 1362 تأسیس شد و ریاست عالیه آن همچنان با معظم‌له است.

منشورات این بنیاد تا‌کنون، شامل 23 جلد دانشنامه جهان اسلام و 45 عنوان کتاب به زبان فارسی، 10 جلد ترجمه دانشنامه جهان اسلام به زبان عربی و 22 عنوان کتاب به زبان انگلیسی است. جلد بیست و سوم دانشنامه جهان اسلام دارای 864صفحه است که در قطع رحلی به چاپ رسیده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین