عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴
استخاره از نگاه علما/
حجت الاسلام موسویان درخصوص استخاره و مقدمات آن در قرآن کریم و روایت ائمه اطهار گفت.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین موسویان سخنران و کارشناس مسائل مذهبی در گفتگویی درخصوص استخاره و مقدمات آن در قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع)، گفت: درباب موافق و یا مخالف بودن علما، باید اشاره داشت که در بین عالمان به قرآن و دین، بخشی موافق روایات و مضمون استخاره به نقل معصومان (ع) هستند، اما بعضی دیگر از علما غیرموافق هستند، البته نه به این معنا که مخالف قول حضرات معصوم (ع) باشند، بلکه می گویند استخاره پایین ترین درجه در تصمیم گیری های امور است.

وی با تاکید بر اینکه از استخاره نمی توان، طلب غیب داشت، ادامه داد: حال اگر شخصی طلب غیب شنیدن را از روحانیون و یا طلاب داشته باشد، دیگر استخاره نیست، و در تعریف آن ما روایتی نداریم، چرا که تنها ائمه معصوم (ع) هستند که می توانند نتیجه کار را بیان کنند و به علوم مشهود باشند.

این سخنران و کارشناس مذهبی درخصوص نتیجه و جواب استخاره بیان کرد:نتیجه استخاره و جواب آن، چیزی جزء خوب است، بد است و منفعتی ندارد، نیست. باید بدانیم که نتیجه هیچ اموری در استخاره بیان نشده است و بنده با این کارش نتیجه عمل خود را به خدا واگذار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان، افزود: از نگاه قرآن کریم و حضرات معصوم (ع)، معقول ترین روشی که بخواهیم کاری را انجام بدهیم، تامل، تفکر، تدبر کردن در امور است، که هر آن چیزی که نتیجه بود به آن عمل کنیم.

وی اظهار کرد: ائمه معصوم (ع) با اشاره به آیات قرآن کریم بیان کرده اند که ابتدا تعقل، تأمل کنید، و اگر به نتیجه ای نرسیدید با دیگران مشورت کرده و اگر به نتیجه ای نرسیدید استخاره در پایین درجه کاری قرار دارد و می توانید استخاره بزنید.
شرایط استخاره

حجت الاسلام والمسلمین موسویان درخصوص شرایط استخاره گفت: دروهله اول باید دانست که استخاره های مکرر، جوابگو نیست و فقط یک استخاره ملاک است و باید این را در نظر داشت که اگر جواب استخاره خوب آمد الزامی در انجام آن وجود ندارد، اما اگر بَد آمد، مستلزم به انجام آن هستیم.

وی ادامه داد: همچنین ما باید نزد کسی استخاره کنیم که عالم به قرآن باشد. بسیاری از بزرگان ما مانند آیت الله بهجت و آیت الله فاضل لنکرانی مقید به استخاره با تسبیح بودند.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: ما در روایت تفأل به قرآن جایز نیست، چرا که ما به میزان ائمه معصوم (ع) علم به قرآن نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان در پایان خاطرنشان کرد: روایات مختلفی در قرآن کریم و روایات ائمه معصوم (ع) درباره استخاره داریم. کما اینکه شخصی نزد امام (ع) رسید تا برای شروع تجارت خود استخاره کرد و بَد آمد، هنگامی که به شهر خود برگشت، به حضرت (ع) گفت من سود زیادی کردم ولیکن شما گفتید نروم. امام صادق (ع) فرموند: «من گفتم نرو، به جهت قضا شدن نماز صبح ات.» از این نوع روایت های درباب استخاره را داریم.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین