عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
حجت‌الاسلام رفیعی ضمن بیان یکی از صفات حضرت زهرا(س)، درباره برخی مصادیق مهربانی زن به شوهر سخن گفت.
عقیق:وجود مقدس حضرت زهرا(س) برخوردار از ویژگی‌های معرفتی و آسمانی و نیز ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری است؛‌ از این رو برای کسانی که می‌خواهند سالک الی‌الله باشند و در درجات معرفتی رشد کنند برترین معلم و برای کسانی که می‌خواهند واجد زیباترین اخلاقیات و رفتارهای فردی و اجتماعی شوند، برترین الگو محسوب می‌شوند؛‌ بنابراین وجود مطهر این بانوی مکرم اسلام هم برای خواص از شیعیان و هم برای عموم مردم الگوی مناسبی تلقی می‌شود که در ادامه به یکی از ویژگی‌های اخلاقی و کاربردی ایشان اشاره می‌شود. 

یکی از صفات و ویژگی‌های منسوب به حضرت زهرا(س) «هانیه یا حانیه» است. گفته شده هانیه، یعنی مهربان در حق شوهر و «حانیه»، یعنی کسی که نسبت به فرزند دلسوز است. علامه مجلسی می نویسد: «الحانیة أی المشفقة على زوجها و أولادها، حانیه کسی که نسبت به همسر و فرزندان خود مهربان است؛ از این رو آنچه در منابع معتبر وجود دارد حانیه است نه هانیه.

حجت‌الاسلام رفیعی نیز در بخشی از سخنان خود درباره این ویژگی اخلاقی حضرت زهرا(س) می‌گوید: 

«مهربانی یک زن به مردش چگونه است؟ اول اینکه قوامش را بپذیرد، دوم، ناسپاسی نکند، سوم، تنوع‌طلبی نکند؛ چهارم اینکه منت‌گذاری نداشته باشد. «أیُّما إمرأة مَنّت علی زوجها بمالها» زنی که به واسطه ثروت خود به مرد منت بگذارد و بگوید تو داری از ثروت ما استفاده می‌کنی، اعمالش هبط می‌شود، هرچند این زن از عابدترین مردم باشد. حضرت خدیجه(س) تمام ثروتش را در اختیار پیامبر(ص) می‌گذارد و زمانی که می‌خواهد از دنیا برود، یک چیز از پیامبر(ص) می‌خواهد که عبای پیامبر(ص) برای انداختن روی جسد مطهرشان است...»

این سخنرانی را در ادامه ببینید.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین