عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۸۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
مردم در پاسخ به هشدارهای قرآن دو دسته‌اند، یکی کسانی که دعوت قرآن را می پذیرند و نیز کسانی که دعوت قرآن را نمی پذیرند.
عقیق:آیت الله محمدی ری‌شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که هر هفته یکشنبه‌ها بعد از نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود، در تفسیر آیه ششم از سورۀ مبارکه بقره گفت: در این آیه تاکید شده است که هشدارهای قرآن برکافران تاثیری نخواهد داشت، زیرا آنها به هیچ وجه ایمان نخواهند آورد.

وی با استناد به آیه 19 سوره انعام بیان کرد:  بنا بر تصریح قرآن کریم، خداوند میان پیامبر(ص) و مردم گواه و شاهد است و قرآن به پیامبر(ص) وحى شده تا با آن مردم را و هر آنکس را که این پیام به او برسد هشدار دهد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: در روایت آمده است که روزی پیامبراکرم(ص) بر بلندی کوهی در مکه قرار گرفت و فریاد «یا صباحا » سرداد که نوعی فریاد هشدارآمیز  برای مردم آن دوره شناخته می‌شد و پس از اینکه همه مردم در آن منطقه جمع شدند، ابتدا پیامبر(ص) فرمودند که اگر به شما بگویم دشمنی امشب می‌خواهد به شما شبیخون بزند، سخن مرا باور می‌کنید؟ همه گفتند: ما از تو دروغی نشنیده‌ایم تو صادق و امین هستی، پس سخنت را باور می‌کنیم، رسول اکرم (ص) در پاسخ فرمودند که من شما را از عذاب شدید و خطرناکی می‌ترسانم که اگر راهی که به شما معرفی کرده‌ام، انتخاب نکنید، آن عذاب در انتظار شماست، در این میان ابولهب با اینکه عموی پیامبر بود، خطاب به پیامبر(ص) فریاد زد: ما را دعوت کرده‌ای از این سخنان به ما بگویی «تباً لک»(یعنی دستهایت بریده باد) و در این حال سوره شریفه « تبت یدا ابی لهب و تب» نازل شد.

آیت‌الله محمدی ری شهری  در ادامه گفت: در روایت آمده است که پیامبراکرم(ص) پس از آیه شریفه «و انذر عشیرتک الاقربین ... » خویشان و نزدیکان خود را فراخواند به آنان فرمود: « ای مردم! بلدِ راه به کسان خود دروغ نمى‌گوید و من اگر هم دروغگو بودم،  به شما دروغ نمى‌گفتم به خداوندى که هیچ خدایى جز او نیست، من فرستاده به حق خدا به سوى شما خصوصا و به سوى همه مردم عموما هستم به خدا قسم همان‌گونه که مى‌خوابید، مى‌میرید و همان گونه که بیدار مى‌شوید، برانگیخته خواهید شد و مطابق کردارتان حسابرسى خواهید شد و در برابر نیکى، پاداش نیک خواهید یافت و در برابر بدى، کیفر بد خواهید چشید بهشت جاویدان در کار است و دوزخ همیشگى.»

تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار داشت: مردم در پاسخ به هشدارهای قرآن دو دسته‌اند، یکی کسانی که دعوت قرآن را می پذیرند یعنی متقیان و نیز کسانی که دعوت قرآن را نمی پذیرند که آنان نیز به دو گروه کافران و منافقان تقسیم می شوند.

 آیت الله محمدی ری شهری با طرح این پرسش که اکثر  پیروان نخستین پیامبر(ص)، ابتدا کافر بودند و پس از بعثت آن حضرت مسلمان شدند در بیان دلیل اینکه قرآن می‌فرماید هشدار پیامبر در کافران اثری ندارد، گفت: مقصود از کافران، همه افراد غیر مسلمان نیست بلکه گروه خاصی از آنها است و کافران به سه دسته کافری که نه خوب است و نه بد، کافر خوب و نیز کافر بد تقسیم می‌شود که در جلسه آینده ان شاء الله توضیحات آن بیان خواهد شد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین