عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴
آیت الله جاودان:
آیت الله جاودان گفت: اگر قلب ایمان داشته باشد که ایمان هم اولین قدم است، پس تمام اعضا و جوارح به فرمان او به صورت یک مومن عمل می کنند.
عقیق:آیت الله محمد علی جاودان در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که شامگاه چهارشنبه ۲۰ دی ماه سالجاری در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، با بیان اینکه هر عملی در این دنیا انجام داده باشیم در آخرت آن را سر سفره ما می گذارند، گفت: هر چه در این دنیا انجام دادیم همان را در آخرت سر سفره ما می گذارند.

وی ادامه داد: ما در اینجا هیچ وقت درست به کسی محبت نکرده ایم، همین را در آخرت سر سفره ما می گذارند و زمان این سفره هم تا بی نهایت است. اما اگر در این دنیا تمام عمر با ادب و احترام زندگی کرده باشیم در آن عالم هم سر سفره همین ادب و احترام خواهیم نشست.

آیت الله جاودان افزود: مکرر عرض کردم که فرد بزرگوار و برجسته ای در مشهد زندگی می کرد و مردم مشهد برای استخاره به ایشان تلفن می کردند، ما هم یک روز خدمت ایشان بودیم، که دیدم هر دو دقیقه تلفن زنگ می زند و ایشان در ابتدا می گفت سلام علیکم و بعد هم آن سوی تلفن که احتمالا درخواست استخاره بود، باز ایشان در پایان می گفت چشم، اما یک چشم خوب و با ادب می گفت و سپس استخاره می گرفت. حساب کردم دیدم ایشان چند عمل ثواب را دارد انجام می دهد، یک ثواب پیش سلام بودن، ثواب دیگر چشم خوب و با ادب گفتن و ثواب دیگر هم کار مسلمانان را راه انداختن بود.

وی ادامه داد: پیش خودم حساب کردم اگر در باغستان بهشت برای ایشان چیزی حساب کنند یک پیش سلامی، یک حاجت روا کردن، یک چشم خوب گفتن برای او مثلا چه درخت هایی در بهشت کاشته اند. پس ما در این دنیا هر چه عمل کرده ایم فردای قیامت آن را سر سفره ما می گذارند.

احترام و با ادب بودن با پدر و مادر

آیت الله جاودان با تاکید بر احترام بر پدر و مادر گفت: در پاسخ به پدر و مادرت طوری پاسخ بده که آنها لذت ببرند، از آن چشمی که می گویید آنها لذت می برند، بدانید اگر دل پدر یا مادر شما از شما خوش باشد و برای شما دعا هم نکند آن دل خوش برای شما هزاران دعا است، و شما به خاطر این دل خوشی پدر و مادر از دست شما ثواب به حسابتان می نویسند.

این استاد حوزوی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) اظهار کرد: عده ای آمدند خدمت امام صادق (ع) و سوالاتی داشتند و امام هم به سوالاتشان جواب می داد، یکی از سوالهایی که امام جواب دادند این بود که خداوند برای هر عضوی از اعضای آدمی زاد ایمانی قرار داده است. یعنی ایمانی برای چشم که چشم با ایمان مومن است و مریض نیست، یا ایمانی برای گوش یا زبان که اگر این ایمان را اعضاء و جوارح انسان کسب کند وضع زندگی اش فرق می کند.

وی ادامه داد: حالا اگر چشم شما ایمان داشته باشد دیگر به حرام نگاه نمی کند، اصلا چشم با ایمان نمی تواند به حرام نگاه کند، یا زبان اگر ایمان داشته باشد نمی تواند دروغ بگوید یک ایمان قدرتمند است.

آیت الله جاودان خاطر نشان کرد: خداوند این ایمان را در تمام اعضاء و جوارح انسان تقسیم کرده است و در میان این اعضاء و جوارح عضوی نیست که خدا ایمان را برای او قرار نداده باشد. یکی از این اعضا قلب آدمی است چون قلب هم ایمان مخصوص خودش را دارد.

وی با اشاره به اینکه قلب امیر بدن است، گفت: قلب را در اصطلاحات شرعی مرکز ادرات آدمی می دانند، و این قلب است که به آدمی می فهماند و به نحوی این قلب امیر بدن است. اما بعضی ها قلب امیر بدنشان نیست بلکه مغز امیر بدنشان هست و امیر بدنشان اطلاعاتشان است ولی از خودشان چیزی نجوشیده است.

قلب سالم و با ایمان ثمره عمل صالح تمام اعضای بدن

آیت الله جاودان اظهار کرد: اگر این امیر بدن که قلب است امیر صالح و سالمی باشد همانطور که قرآن هم می گوید قلب سلیم، پس اگر سالم و صالح بود فرمانی که از جانب قلب به هر یک از اعضا صادر شود همه درست عمل می کنند. بنابراین اگر قلب ایمان داشته باشد که ایمان هم اولین قدم است، پس تمام اعضا و جوارح به فرمان او به صورت یک مومن عمل می کنند.

وی ادامه داد: قلب که سالم باشد دیگر چشم دزدی نمی کند، دیگر چشم یواشکی از پشت بام به خانه همسایه نگاه نمی کند این نمونه دزدی چشم است. پس اگر قلب سالم باشد علاوه برچشم که دزدی نمی کند گوش هم غیبت نمی کند و همین طور بقیه جوارح و اعضا چنین است.

این استاد حوزوی افزود: قلب پادشاه بدن انسان است و اگر این پادشاه سالم و عادل باشد همه اعضای بدن هم سالم و عادل رفتار می کنند. پس هر عملی روی قلب اثر می گذارد.

آیت الله جاودان با این پرسش که چرا گاهی نمازمان را فراموش می کنیم و قضا می شود، گفت: چون ما مرکز ادراک خود را خراب کرده ایم باعث می شود نماز قضا شود و نماز یادمان برود. اما وقتی نماز بخوانیم سیر می شویم و وقتی نمی خوانیم گرسنه هستم. در روایات هم هست که اگر کسی نماز درست بخواند او را تکه تکه هم بکنند دست از نماز بر نمی دارند. یعنی یک بهره ای از نماز می برد که حاضر است پای آن بایستد.

فرق نماز حضرت سلمان با ما و علت قبولی آن

وی با بیان اینکه چرا نماز حضرت سلمان مقبول است از ما مقبول نیست، اظهار کرد: نماز صبح دو رکعت است و ما آن را می خوانیم، حضرت سلمان هم همان دو رکعتی که ما می خوانیم او هم می خواند پس چرا نماز حضرت سلمان مقبول است؟ چون نماز او به خاطر ایمانش از ما برتر است. ایمان هم چیزی است که همه اعمال به خاطر او قبول است.

آیت الله جاودان با بیان اینکه ایمان برترین و اصلی ترین عمل و کار قلب است، گفت: قلب هر چه بیشتر سالم است ایمان بیشتری دارد. اما اگر حسود هستم به مقداری حسودی ام ایمان ندارم.

وی افزود: اگر قلب درست شده و با ایمان باشد به فهم می رسد، دیگر او می فهمد که این مجلس برای خدا برپا شده است و بوی خوب آن را می فهمد و به این مجلس می آید و اما آن مجلس با هوا و هوس برپا شده و بوی بد آن را هم می فهمد و به آن مجلس نمی رود.


منبع:ابنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین