عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
جمعه های انتظار؛
زمینه سازان ظهور در روایتی این گونه توصیف شده اند: «لا تزلّهم الریاح العواصف، لا یملّون من الحرب ولا یجبنون و علی اللّه یتوکّلون». آنان را تندبادها نمی لرزاند، از نبرد دلتنگ و ملول نمی شوند.
عقیق:نخستین چیزی که در روایات درباره ویژگی های زمینه سازان جلب نظر می‌کند، صلابت، نیرومندی و استواری آنان است. آنان قوی و نیرومند هستند و زمین را برای ظهور امام زمان(ع) آماده می‌سازند.

محمد بن یعقوب کلینی ذیل آیه (فاذا جاء وعدُ اولیهما بعثنا علیکم ‌عباداً لنا اُولی بأس شدید) آورده که: امام صادق(ع) «بندگان سخت نیرومند» را به همین قشر تفسیر کرده است.(١)

در روایتی از این گروه، با عنوان «قلوبهم کزبر الحدید، لاتزلّهم الریاح العواصف»؛  توصیف شده است.(٢)

ایشان با آنکه دارای «دل» هستند وطبیعت دل، نرمی و رأفت است؛ لیکن این دل‌ها در رویارویی با طاغوت‌ها و ستمگران، به تکّه‌های آهن بدل می‌شوند که دیگر نرمی و رقّت نمی شناسند.

صلابت و نیرومندی، از ویژگی‌های نسل‌هایی است که خدای تعالی مسئولیت تغییر [نظام‌های اجتماعی] وایجاد انقلاب را به دوش آنان گذاشته است. همچنین این دو صفت از ویژگی نسل‌هایی است که خدای تعالی، آنان را در گردنه‌های بزرگ تاریخ برای انتقال مردم از مرحله ای به مرحله دیگر، برگزیده و گروه زمینه سازان، دارای این ویژگی‌ها است.

گروه مبارز

وظیفه این گروه، مبارزه با نظام جهانی وعصیان علیه آن است. اینکه نظام جهانی چیست و چگونه این نظام در خدمت به ابرقدرت ها و هم پیمانان آنها و حفظ مراکز قدرت و موقعیت استراتژیکی شان در مناطق مختلف دنیا عمل می‌کند، یک پرسش جدّی است.

مسؤولیت حفظ این مراکز قدرت، مسؤولیتی بسیار دشوار و ظریف است که نظام جهانی در تمام سطوح دنیا نه تنها در سطوح منطقه ای یا کشوری بدان پایبند است.

این نظام، از یک سری معادلات وموازنه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی وخبری دقیق شکل گرفته است. همچنین این نظام از رژیم‌های سیاسی تشکیل یافته که به عنوان عضو یک خانواده جهانی محسوب می‌شوند و مجموعه ای از خطوط قرمز و سبز و زرد در میان آنها در زمینه حوادث، امتیازها، تنظیم نقش ها، تقسیم درآمدها، بازار و منابع ثروت و مناطق نفوذ وجود دارد.

این مجموعه پیچیده، قدرت‌های بزرگ را به سلطه بر دنیا قادر ساخته است؛ همان طور که یک اهرم (٣) کوچک، انسان را در جا به جایی اجسام سنگین با کمترین حرکت، توانا می‌سازد. از این رو نظام جهانی، قبل وبعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، همچنان نزد همگان احترامش را حفظ کرده است؛ زیرا هر یک از آنان، به قدر گستره و توان خویش از این نظام بهره می‌برد.

زمینه سازان ظهور امام عصر(ع)، به سادگی و بی هیچ تردیدی، این خطوط قرمز را زیر پا می‌گذارند و معادلات و موازنه‌های مورد توافق را بر هم می‌زنند. همچنین استقرار، توازن و شوکت جهانی این رژیم‌ها و سازمان‌های بین المللی را بی اعتبار می‌سازند.

این سازمان‌ها و رژیم ها، نه قدرت سلطه بر این جوانان را دارند و نه توانایی تحمّل یا دفعشان را؛ زیرا بیشترین توان این حکومت‌ها و هیبت جهانی شان، در رویارویی با حکومت‌ها و سازمان‌هایی همانند خودشان است و آخرین سلاح آنان قتل، زندان، شکنجه و تبعید است؛ حال آنکه این جوانان از هیچ یک از این امور نمی هراسند.

از این رو، وصفی که در روایت درباره این گروه به کار رفته، بسیار دقیق است:

«لا تزلّهم الریاح العواصف، لا یملّون من الحرب ولا یجبنون و علی اللّه یتوکّلون و العاقبة للمتّقین»؛

«آنان را تندبادها نمی لرزاند، از نبرد دلتنگ و ملول نمی شوند و نمی هراسند، و بر خدا توکل می‌کنند وعاقبت [نیک] از آن پارسایان است».

بی گمان آن که [در دل] هراسی ندارد، از نبرد خسته ودلتنگ نمی شود و تندبادها او را تکان نمی دهد. نیرو و امتیاز اینان در آن است که نمی هراسند و دشواری اینها از دیدگاه حکومت‌ها وقدرت‌های بزرگ، در همین نکته نهفته است.

‌ بازتاب‌های جهانی

بازتاب‌های جهانی در مقابل این نسل چنان که در روایات بدان تصریح شده خشمگینانه ومتعرّضانه است؛ زیرا آنان معادلات و موازنه‌های جهانی را با چالش‌های سخت و حقیقی مواجه می‌سازند؛ از این رو عکس العمل‌های جهانی در برابرشان با عصبانیت و خشم همراه است. ابان بن تغلب از امام صادق علیه السلام نقل کرده است:

«اِذا ظَهَرَتْ رایة الحقّ لعنها اهل الشرق واهل الغرب، اَتدری لِمَ ذلک؟ قلت: لا، قال: للّذی یلقی النّاس من اهل بیته قبل ظهوره» (٤) ؛

«آن گاه چه پرچم حق آشکار شود، اهل شرق وغرب لعنتش کنند. آیا می‌دانی، برای چه؟ گفتم: نه، فرمود: به دلیل مشکلات و سختی‌هایی که اهل بیت او برای [نظام های] شرق وغرب ایجاد خواهند کرد».

اهل بیت وی قبل از ظهور، زمینه سازان ظهور هستند که مشکلاتی را برای این رژیم‌ها وسازمان‌ها فراهم کرده وراحتی وآرامش را از آنان سلب می‌کنند. کلینی از امام صادق علیه السلام در تفسیر سخن خدای تعالی: (بعثنا علیکم عباداً لنا اولی بأس شدید) (٥) چنین نقل کرده است:

«قومٌ یبعثهم اللّهُ قبل خروج القائم فلا یدعون واتِراً لآلِ محمّد اِلاّ قتلوه» (٦) ؛

«گروهی هستند که خدای تعالی قبل از ظهور قائم علیه السلام بر می‌انگیزد.

آنان هیچ ستم کننده ای به خاندان محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) را رها نمی کنند؛ جز آنچه او را به قتل می‌رسانند».

بازتاب‌های جهانی که در این روایات ذکر شده، تا حدّ زیادی به عکس العمل دنیای امروز در برابر بیداری اسلامی که از آن به «بنیادگرایی اسلامی» تعبیر می‌کنند و ناجوانمردانه ترین صفاتی چون خشونت و تروریسم را بدان منتسب می‌سازند همسانی دارد.(٧)

پی نوشت:

١-اسراء (۱۷) آیه ۵: «پس آن گاه که وعده تحقق نخستین آن دو فرارسد، بندگانی ازخود را که سخت نیرومندند بر شما می‌گماریم... ». 

٢-دل هایشان همچون پاره‌های آهن است که طوفان‌ها آنان را نلرزاند. 

٣-اهرم: میله آهنی ضخیمی که به وسیله آن اجسام سنگین را جا به جا می‌کنند

٤-بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۶۳. 

٥-اسراء (۱۷) آیه ۵: «بندگانی از خود را که سخت نیرومندند بر شما می‌گماریم. » 

٦-کافی، ج ۸، ح ۲۵۰، ص ۱۴۲ (بیروت: دارالاضواء) ; سیمای حضرت مهدی در قرآن، ص ۲۱۳

٧-انتظار پویا، محمدمهدی آصفی صص٤٥-٤١

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین