عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
کارشناس مهدویت:
متأسفانه روشنفکرانی مانند دکتر سروش بحث مرجعیت علمی امام زمان(عچ) را مطرح و ذهن جامعه را درگیر می کنند، باید نسبت به این مسائل هوشیار بود.
عقیق:دکتر حیدری کراتی در همایش تخصصی ائمه جماعت مدارس استان قم که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: بحث مهدویت کاربردی است و موضوعی است که در آینده بسیار با آن درگیر خواهیم بود.

این کارشناس عرصه مهدویت عنوان کرد: چرا این بحث را انتزاعی و نگاه به آینده مطرح کردند، دلیل این تصور، القائاتی از سوی افرادی به جامعه است که حضرت مهدی(عج) بیاید و مشکلات را حل کند و در حقیقت همه چیز را به معجزه گره داده اند و جامعه برای رفع مشکلات و آسیب های جامعه قدم درستی برنداشته است.

وی افزود: باید برای تبیین صحیح مهدویت به جامعه مهدوی،‌ وارد عمل شد؛ اگر حضرت مهدی(عج) غایب شدند، دلیل آن خود مردم بودند.  شیعه معتقد است آن حضرت در بین مردم هستند، ولی مردم چون او به معرفت  ندارند، حضرت از نظرها غایب شده است.

حیدری گفت: شاهد شبهاتی در عرصه مهدویت هستیم که چرا حضرت مهدی(عج) مرجع نمی شوند؟!؛ وقتی این شبهه مطرح شد چون نگاه بسته و تنها به بعُد علمی حضرت توجه شد این شبهه ایراد شده و دیگران دامن زدند.

این کارشناس عرصه مهدویت عنوان کرد: این شبهه بعد از مطرح شدن از سوی شخصیت علمی حوزه و بزرگان حوزه پاسخ داده شده است.

وی افزود: اگر امام(ع) غایب است چون معرفت جامعه نسبت به آن حضرت کم است، امامان معصوم(ع) در میان جامعه غریب مانده بودند چون معرفتی از سوی مردم نبود.

حیدری گفت: شبهه دیگر این است بعضی معتقدند، اگر امام زمان 313 نفر یار خالص داشته باشد می آید، اگر این باشد آیا تا به حال این 313 نفر نیامدند؛ ولی یکی باید بگوید مشکل روی 313 نیست؛ مهم خواست مردم و ایجاد زمینه سازی برای آن حضرت است.

این کارشناس عرصه مهدویت عنوان کرد: اگر مردم بخواهند حضرت خواهند آمد، مهم این نیست که 313 نفر بیایند؛ ولی متأسفانه روشنفکرانی مانند دکتر سروش و عبدالعلی بازرگانی این نوع مباحث و بحث مرجعیت علمی را مطرح و ذهن جامعه را درگیر می کنند، باید نسبت به این مسائل هوشیار بود.

وی افزود: بزرگان دین معتقدند ما شیعیان به مهدی موعود(عج)، موجود قائم قائل هستیم، نه به مهدی غائب،  وقتی این سخن را علمای شیعه می زنند بسیاری از شبهات مهدویت مانند حجتیه که اعتقاد به مهدی غیر موجود غیر قائم است، پاسخ داده می شود.

حیدری گفت: شیعه معتقد به مهدی شخصی اند نه مهدی نوعی و منظور از حجت، یعنی مهدی که مادرش نرجس و پدرش امام حسن عسکری(ع) است نه هر مهدی که منظور عالم ربانی و ولیّ است و هرکسی می تواند ولی باشد.

این کارشناس عرصه مهدویت عنوان کرد: یکی دیگر از مباحث مهدویت  مسئله ظهور است که چه زمانی اتفاق می افتد، وفتی لحظه قیامت را نمی دانیم، این مسئله هم مشخص نیست، ولی امروز علائمی را مطرح می کنند و می گویند این علائم نشانه ظهور است.

وی افزود: مردم را دنبال علائم و قواعد نفرستیم؛ هزار تا علامت اتفاق می افتد، یعنی باید امام زمان ظهور کند؛ علائم به عنوان تابلو هستند، 5 تا علائم اگر چه به عنوان حتمی ذکر کردند ولی شرایط ظهور نیست، باید دنبال شرایط  ظهور بگردیم.

حیدری گفت: یکی از آسیب های  بحث مهدویت این است که جامعه را تشنه مهدویت کردیم؛ کسانی که ادعای مهدویت می کنند از همین باب تشنگی است، یعنی عشق به امام زمان(ع) دارند؛ عاشق بودن خوب است ولی بی معرفتی کار ساز نیست، نتیجه آن این است مدعی بودن را به همراه دارد.

این کارشناس عرصه مهدویت عنوان کرد: اگر در قشر جوان عشق به مهدویت را دیدیم، باید مواظب آسیب باشیم. وقتی علامت را مطرح می کنیم و شناخت صحیح را ندادیم، باید منتظر ادعای مهدویت این افراد هم باشیم.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین