عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
گزارشی از شب شعر «این سه رنگ سرافراز»
شب شعر شاعران انقلاب با عنوان «این سه رنگ سرافراز» در تقدس پرچم ایران شب گذشته با حضور جمعی از شاعران جوان و پیشکسوت در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.

عقیق:شب شعر شاعران در تقدس پرچم ایران با عنوان «این سه رنگ سرافراز»، شب گذشته در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد. 

براساس این گزارش، ناصر فیض نخستین شاعر طنزپردازی بود که در این مراسم شعر خواند. وی نخستین شعر خود را اینگونه آغاز کرد:

باید که شیوه‌ی سخنم را عوض کنم

شد، شد، اگر نشد، دهنم را عوض کنم

در ادامه این مراسم عباس احمدی شعری درباره پرچم ایران را با این ابیات قرائت کرد:

گوهری از جنس ایمان عتیق آورده‌ایم/ یادگاری از رفیقان شفیق آورده‌ایم

پرچم ما قصه دیروز یا امروز نیست/ کهنه‌مکتوبی است از عهد عتیق آورده‌ایم 

این شاعر در ادامه،‌ شعر طنزی بر ضد تحرکات اخیر آل سعود و رئیس‌جمهور امریکا قرائت کرد:

کیش آخر می‌شود مانند تایوان غم مخور/ این جزیره می‌شود روزی گلستان غم مخور

مهدی جهاندار شاعری که در نیمه ماه مبارک رمضان در محضر رهبر انقلاب شعری با محتوای فتنه خواند، در این مراسم غزلی با موضوع ایران خواند.

گفتی رسیده‌ایم به پایان انقلاب/ گفتی که خسته‌ایم و پشیمان از انقلاب

گفتی در این بلاکده کشتی‌ شکسته‌ایم/ گفتم شکست‌خورده طوفان انقلاب

در ادامه این مراسم غلامرضا طریقی پیش از شعرخوانی گفت: حدود 9 سالی است ساکن بندرعباس بودم و با خلیج فارس رابطه ویژه‌ای برقرار کرده بودم، از این رو روزی یکبار چند لحظه‌ای را کنار خلیج سپری کردم، اما هم‌زمان با اولین روزهای شیطنت بحث دروغین خلیج عربی که آل‌سعود آن را مطرح کرد، تا سه چهار روز هر وقت کنار خلیج فارس می‌رفتم می‌گریستم، برای همین، شعری با همین مضمون سرودم:

محال نیست که شب روز و روز شب بشود/ خلیج فارس اگر یکشبه عرب بشود

شبی که مزه خون را نمی‌چشد دشمن/ برای نقشه ما نقشه می‌کشد دشمن 

 

محمد گلریز از خوانندگان کشورمان که سرودهای انقلابی او در روزهای ابتدایی انقلاب و حال حاضر همواره بر لبان مردم جامعه زمزمه می شود در این مراسم گفت: در مقاطع مختلف اتفاقات ناگوار یا شادی در کشور وقتی رخ می‌دهد، بدان واسطه سرودهای مختلفی را خواندم و تا الان نزدیک به 2 هزار اثر را اجرا کردم، اما این اتفخار راد ارم در هر حادثه‌ای برای شور رخ داده، سرود می‌خواندم. 

وی گفت: برای پرچم ایران هم سرودی با این مضمون خواندم، نماد هویت و شناسنامه و غرور ملی ما پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران است. 

این خواننده انقلابی گفت: در قرآن هم داریم که خدا دشمنان را از حمق‌ها گماشته است، چرا که یک کودک سه ساله هم می‌داند که نباید به پرچم ملی یک کشور بی‌احترامی کند، اما سخنان رهبر انقلاب شب گذشته در مورد اعتراضات مردم واقعاً شنیدنی بود، ایشان فرمودند اگر کسی اعتراضی دارد که به حق هم هست، باید به آن توجه شود، مردم مسئله معیشت دارند، ولی منطقی و عاقلانه اعتراض را مطرح کنند. آتش زدن پرچم کار مردم ایران نیست. 

گلریز گفت: در این رابطه آهنگی به نام پرچم اجرا کردم که درپاسخ به اهانت‌کننده به پرچم ایران است. ما خیلی صریح و شفاف می‌گوییم در جامعه هر سلیقه‌ای که داشته باشیم، به پرچم‌مان احترام می‌گذاریم. 

گلریز ضمن اشاره به اینکه پیروزی‌های مختلفی در منطقه توسط نیروی قدس صورت گرفته، اما بدان کم‌توجهی شده گفت: انسان گاهی تأسف می خورد، چرا که برخی پیروزی‌ها برای ایران در منطقه به وجود آمد که دنیا را مبهوت کرد، پیروزی نیروهای مقاومت در سوریه به فرماندهی سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی، پیروزی بسیار بزرگی بود به شکلی که دنیا را متحیر کرد. 

این خواننده گفت: دنیا به لحاظ نظامی از فرماندهی حاج قاسم متعجب ماند که چطور یک فرمانده اعلام می‌کند تا سه ماه دیگر داعش را بیرون و زمین‌گیر می‌کنیم و سوریه آزاد خواهد شد و بلافاصله رأس روز مقرر این حادثه اجرایی می‌شود. در مقابل این حادثه بزرگ متأسفانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تبلیغی روی این مسئله انجام نداد، اما من برای اینکه یک سهم کوچکی در این پیروزی داشته باشم، سرود پیروزی با عنوان مرد پیروزی سلیمانی را اجرا کردم. 

او در ادامه چند سرود برای حاضران در سالن اجرا کرد. 

زهرا سپهکار از اصفهان شاعری بود که شعری در راستای ما عاشق مبارزه با صهیونیست هستیم را خواند که مورد تشویق حاضران قرار گرفت. در بخشی از این شعر آمده:

ما ابرهای صاعقه‌باریم پس چرا/ در تنگنای قافیه تنها گریستیم

ما پرچمیم دست علمدار و حاضریم/ حتی اگر دست فدا شد بایستیم

ما در خط مقدم عشقیم عاشقیم/ ما عاشق مبارزه با صهیونیستیم

در ادامه این مراسم بیت‌الله جعفری با لهجه شیرین خود ابتدا شعری به زبان فارسی و سپس شعری به زبان آذری خواند. 

وی گفت: وقت است بگوییم به دنیا همه با هم/ ما امت عشقیم و تولی همه با هم. 

محمدرضا وحیدزاده که از اولین شاعرانی بود که به اهانت به پرچم ایران واکنش نشان داده بود، قصیده‌ای که به واسطه اتفاقات رخ داده سروده بود، برای حاضران خواند.

 

اما مرتضی امیری اسفندقه از شاعران مطرح کشور، با حضور روی سن ابتدا گفت: از حاضران خواهش می‌کنم برای همه ورزشکارانی که در دنیا پرچم ایران را بالا بردند کف بزنند، و بعد از آن برای خود پرچم کف بزنند. 

اسفندقه اظهار داشت: بنده مثل همه شما عاشق پرچم ایران هستم و من قطره‌ای هستم که به دریا متصلم، برای پرچم ایران هم سروده‌های بسیاری دارم، اما شعری خطاب به عزیز جانبازی که زندگی مان را مدیون آنها هستیم سروده بودم که برایتان می‌خوانم. از توست تو ای تازه‌ترین حادثه شب/ در حال سماع است اگر پرچم ایران.

وی در پایان شعری دیگر اینگونه خواند: دوست دارم به شهادت برسم کفنم پرچم ایران باشد

 

محمدمهدی سیار از چهره‌های شناخته‌شده شعر انقلاب و از جوانانی که معمولاً واکنش های به جا و تأثیرگذاری در انقلاب داشته، شعر خود را اینگونه آغاز کرد: شعرم یکسر فدای این مصرع/ بر خاتم انبیاء محمد صلوات. در ادامه شعری در چند بند برای پرچم جمهوری اسلامی ایران خواند. 

یک …

لحظه لحظه خاطرات بهمنی که یک دفعه بهار شد

بهمنی که بوی گل گرفت و سوسن و یاسمن

بهمنی که غرق شوق و شور بود، انفجار نور بود

دو …

سرزمینی که نگاش به آسمونه و حسابش از زمین جداست

ذره ذره خاکش از غرور و غیرته

سرزمینی که شن کویرشم، لشکر خداست

سه…

بغض ناتموم مادری بالاسر جنازۀ پسر

بغضی که یک‌مرتبه صدا میشه سکوت رو میشکنه

ای تموم بچه‌هام فدای تو یا حسین

این گلم نثار کربلای تو یا حسین

*

ای پدر و مادرم فدای تو یا حسین

زندگیم فدای کربلای تو یا حسین

 

اما فرهنگسرای انقلاب در شب گذشته شعرخوانی شاعری را به خود دید که سالن را غرق در شعف کرده بود. «احمد بابایی» شاعری بود که بلافاصله پس از قرار گرفتن در پشت تریبون ابیات حماسی خواند که در بند بند آن حاضران به شعف آمده و کف می‌زدند. مطلع شعر او اینگونه بود:

دل به نور امید باید داد/ پای پرچم شهید باید داد

آسمان سوخت چشم باران سوخت

پرچم ما نه، قلب ایران سوخت

آی بیگانه اشک، شبنم ماست

خون ما رنگ سرخ پرچم ماست

خوار و ارزان مبین غم ایران

کفن ماست پرچم ایران

راز تشنه لبی نخواهم گفت

گله با اجنبی نخواهم گفت

کربلا از صدا نمی‌افتد

علم از دست ما نمی‌افتد

سارا جلوداریان از دیگر شاعرانی بود که با قرار گرفتن در پشت تریبون، شعری که برای پرچم ایران سروده بود را قرائت کرد، او اینگونه خواند: ای برافراشته پاک، تو ایمان منی/ قرص ماهی که همیشه لب ایوان منی. دل به دریازدنت ورد زبان‌ها شده است/ تو قسم‌خورده‌ترین شرقی دنیای منی. 

اما چهره دیگری که پشت تریبون قرار گرفت و برای شعرخوانی دعوت شد، میلاد عرفان‌پور بود. نام عرفان‌پور برای تمامی حاضران به واسطه واکنش‌های به جا و سرایش ابیات انقلابی شناخته شده بود که با تشویق‌های حاضران همراه شد، او اینگونه خواند: به نام خالق یکتای ما که از ایمان/ نهاده بار امانت به گرده انسان. 

افسانه غیاثوند و برزگر از دیگر شاعرانی بودند که به شعرخوانی پرداختند. برزگر مثنوی در مورد مسائل اخیر تهران و برخی شهرها خواند و گفت: در کوچه بوی دود پیچیده است همسایه/ دشمن دوباره نسخه پیچیده است همسایه. سر می‌رسد از نو غبار فتنه انگار/ ای کاش پیدا شود بار دیگر عمار. 

صابر قدیمی از جمله شاعرانی بود که در این مراسم اظهار داشت: مردم ایران پرچم جمهوری اسلامی ایران خود را همیشه در قلب خود دارند، واقعیت این است اگرچه این اتفاق دون شأن یک ایرانی بود و یک ایرانی هیچ‌گاه پرچم ملی خود را آتش نمی‌زند، خوب است مسئولین به خواسته‌های به حق مردم گوش فراداده و فکری اساسی بکنند. 

وی یک رباعی خواند: اعضای تنت از بدنت کات شده/ شیری و ملخ برای تو لات شده

ای کاش ببینیم و نبینیم شبی/ تنبان تو بر تن امارات شده. 

در پایان این مراسم، برخی دیگر از شاعران مثل فاطمه طارمی به شعرخوانی پرداختند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین