عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
آیا برای کسی مهم هست؟ برخی مداحان ما که امثال مطیعی و نریمانی را به «سیاسی کاری» و «سیاسی خواندن» متهم می کنند، شاید بهتر است به میدان بیایند و با تریبونی که در دست دارند، نقش تاثیرگذارتری در این رابطه ایفا کنند.

عقیق:  وقتی از نقش هیئت های مذهبی در بیداری اسلامی حرف می زنیم، دقیقا از چه چیزی حرف می زنیم؟

با مداح و واعظ و شاعر که مصاحبه می کنیم، همگی متفق القول بر لزوم روشنگری در هیئات و پرداختن به موضوعات روز جهان اسلام حرف می زنند. از این می گویند که روحانی و مداح که تریبون به دست دارند و حرفشان خریدار دارد و مورد وثوق مردم هستند، می توانند با وعظ و خطابه و شعر و نوحه خود بسیار اثرگذار باشند. شاید قدیم ترها این موضوع چندان پراهمیت به نظر نمی رسید . حالا اما مهم است که مداح و واعظ باسواد باشند، اهل مطالعه باشند، از موضوعات روز خبر داشته باشند و بتوانند موضع گیری مناسب به دور از افراط و تفریط و جهت گیری های مغرضانه و منفت طلبانه سیاسی داشته باشند. فراتر از اینها باید بتوانند با زبان های مختلف، پیام جهان اسلام را به دنیا برسانند یا حداقل بتوانند با مردم کشورهای مسلمان ارتباط برقرار کنند.

دوسال قبل، در نیجریه حادثه تلخی روی داد؛ همزمان با اربعین، ارتش این کشور به شیعیان عزادار حمله کرد و در این حمله ، «شیخ زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور نیز مورد هتک حرمت قرارگرفت و با وضعی فجیع، شکنجه و سپس بازداشت شد و منزلش هم به آتش کشیده شد. تصاویر شیخ با لباسی که پاره شده و تنی که روی زمین افتاده و صورتی که غرق در خون است؛ هنوز در خاطرمان مانده است. تصویری که سندی دیگر بر مظلومیت شیعیان این کشور و بویژه شیخ آزادیخواه و مقاوم و مبارز نیجریه ای داشت.

واکنش دستگاه دیپلماسی کشورمان به این اتفاق و به خاک و خون کشیده شدن شیعیان مظلوم در زاریا، تنها یک ابراز تاسف شدید بود! سخنگوی وزارت امور خارجه که آن زمان «جابری انصاری» بود، با ابراز تاسف شدید از این حادثه، بر ضرورت احترام به شعائر و اماکن و شخصیت های برجسته دینی و مذهبی تاکید کرد! چندروز بعد، ظریف به آفریقا رفت و انتظار می رفت در این سفر، اقدامات ویژه و رایزنی هایی برای آزادی شیخ زکزاکی صورت بگیرد اما این سفر حداقل در این زمینه، هیچ دستاوردی نداشت.

این واکنش درقبال بی حرمتی آشکار و شدید به روحانی ای بود که علاقه ویژه او به جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی و حزب ا... لبنان ، مثالزدنی است و بسیاری او را مرید و رهرو واقعی مکتب امام می دانند که می تواند الگوی خیلی ها در داخل کشورمان باشد! کسی که طی سالها فعالیت خود در نیجریه هیچگاه فعالیت خشونت آمیز نداشته است و اصلی ترین نقش در شیعه کردن مردم نیجریه را داشته است. شیعیانی که مناسک و اعمال مذهبی خود را به دور از تنش و جنجال در مساجد و تکایای این کشور به جا می آورند و کاری به کسی هم نداشته اند.

پس از اتفاق تلخ زاریا، انتظار می رفت مسئولان ایرانی واکنشی قاطع نسبت به این حادثه داشته باشند. انتظارمان در این مورد، گویا بیجا بود! کسی دلواپس «شیخ زکزاکی» نبود. دغدغه ها همه حول محور مذاکره با آمریکا و دوران پسامذاکرات و برجام می گشت! 

در آن روزها اما اتفاق تلخ تر شاید این بود که حتی در مساجد و تکایا و حسینیه ها و هیئت های مذهبی ما هم اسمی از «شیخ زکزاکی» برده نمی شد و اگر هم برده می شد، اشارتی گذرا بود و بعد هم فراموشی!

موضع گیری های مناسب و بجا هم شاهد بودیم. در هیئت شهدای گمنام و در اربعین شهدای مسلمان نیجریه، مراسمی با حضور نزدیکان شیخ و به یاد او برگزار شد. «میثم مطیعی» در اولین روزهای پس از این اتفاق تلخ، شعری به همین مناسبت به دوزبان فارسی و عربی خواند که مورد استقبال قرار گرفت و تقدیر خانواده شیخ را هم به دنبال داشت. مداحی انگلیسی همین شعر هم در همین هیئت اجرا شد که اتفاقی نو و جالب به شمار می رفت.

به جز این هیئت، تقریبا در هیچ هیئت دیگری شاهد واکنش به آن چه بر سر رهبر عالیقدر شیعیان نیجریه آمد، نبودیم. امسال هم مطیعی در شب های ماه رمضان، یادی از شیخ دربند کرد و گفت که نباید او را فراموش کرد ولی فراموشش کرده ایم. رهرو راستین و واقعی روح ا...، رهبر مظلومی که فرزندانش را در راه اسلام تقدیم کرد و سرفرود نیاورد، شیخی که این روزها حالش خوب نیست و هیچ سازمان حقوق بشری هم علم حمایت و دفاع از او را در دست نمی گیرد را فراموش کرده ایم.

کسی برای شیخ نمی خواند و خطابه ای درباره او نمی شنویم. شهریور ماه سال قبل بود که همسر شیخ از وخامت حال او خبر داد. شنیده شد که شیخ زکزاکی شرایط مناسبی ندارد؛ یکی از چشمان او نابینا و چشم دیگرش کم‌ سو شده است. دست چپ وی نیز به شدت آسیب دیده و وضعیت عادی ندارد.

باز هم برای کسی مهم نبود. دیروز خبر تازه تری رسید. عبد الله تانکو کارشناس نیجریایی گفت: علائم ظاهری سکته مغزی در شیخ زکزاکی دیده شده. بعضی از پزشکان از طرف دولت نیجریه ایشان را معاینه کرده گفتند باید اقدامات فوری برای درمان ایشان انجام شود.

برادر شیخ هم گفته که شیخ زکزاکی حتی نمی تواند نمازش را ایستاده بخواند.

آیا برای کسی مهم هست؟ برخی مداحان ما که امثال مطیعی و نریمانی را به «سیاسی کاری» و «سیاسی خواندن» متهم می کنند، شاید بهتر است به میدان بیایند و با تریبونی که در دست دارند، نقش تاثیرگذارتری در این رابطه ایفا کنند. موضوع شیخ ، سیاسی نیست. اگر هم باشد، باید گفت لطفا شما هم کمی سیاسی باشید! شیخ زکزاکی ، آبروی جهان اسلام و تشیع است. کسی که میلیون ها نیجریه ای را شیعه کرد و ما در ام القرای جهان اسلام و در اوج آرامش و امنیت پاسخ بدهیم که توانسته ایم یک نفر را مسجدی کنیم؟ جواب بدهیم که برای شیخ چه کرده ایم؟ درد شیخ، درد ما هم هست. باید درد هیئت های ما باشد. باید از شیخ سخن گفت و برای آزادی اش تقلا کرد در روزگاری که دستگاه دیپلماسی کشورمان، از یک رایزنی ساده برای نجات جان رهبر شیعیان نیجریه هم عاجز است و تلاش برای نجات او را «دخالت در امور داخلی یک کشور دیگر»(!) می داند و سفر وزیر خارجه کشورمان به آفریقا هم هیچ دستاوردی در این باره نداشت. در چنین شرایطی ، کاش حداقل هیئت های ما نقش خود را ایفا کنند. شیخ تنهاست ... آیا کسی صدای شیعیان مظلوم این کشور را می شنود؟ گویا صدای آن ها هنوز به هیئت های ما نرسیده است!


سمیه پارسادوست


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
0
آزادی ایشان هیچ ارتباطی به مداحان و ذاکران ندارد. مگر با خواندن مداحان در ایران دولت نیجریه ایشان را آزاد می کند؟!!! این چه خبر عجیب و مسخره ای است؟!!! آزادی ایشان وظیفه مسئولان دولتی و غیر دولتی نظام جمهوری اسلامی که متاسفانه جز سکوت کاری نمی کنند.
سایت شما بیشتر یک خبر گذاری سیاسی است نه اطلاع رسانی هیات. به همین دلیل بسیار بعید است که چنین کامنت هایی را کامل و بدون سانسور منتشر کنید. اما من وظیفه خود می دانم بنویسم. تا ببینیم چقدر منصف هستید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
باسلام و احترام: خواهش مي كنم از برادر حسين عيني قرد ، سيد علي مومني ، حميد عليمي ، غلامرضا عيني فرد ، سيدجواد ذاكرهم فيلم و صوت بگذاريد بخدا اين اين ذاكرين محترم هم عاشق رهبرمون هستن باتشكر
كريماند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
باسلام لطفاً اعلام كنيد به آقايون سياسي و حكومتي ، يك مقدار از آن بودجه 200 هزار ميلياردي كه روحاني اعلام كرد كه بدست دولت نميفتد بخشي از آن را دوستان و محبان بعضآ غير واقعي اهل بيت عليهم السلام را امسال براي رضاي امام زمان نگريند و بدن تا اين نوكر امام رضا عليه السلام را از زندان هاي اين وهابيون كثيف نيجريه خارج كنيم بهمين آسوني
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
در جواب ناشناس محترم باید بگم به نظر من منظور نویسنده اینه که هیئت ها از این شیخ مظلوم بخونند و یادش کنند و به یاد مسئولان کشورمون هم بیارن که شیخ زکزاکی هم وجود داره و باید ازش دفاع بشه نه الزاما اینکه هیئت ها بروند شیخ را آزاد کنند. لطفا سطح اندیشه و تفکر و برداشتمون از مسائل را کمی عمق ببخشیم... از مسئولان سایت عقیق هم میخوام از مرحوم سیدجواد ذاکر و مرحوم محلوجی هم مطلب و صوت کار کنند.
مهدی
|
Germany
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
0
اگر مسئولان نظام تصمیم به انجام کاری نداشته باشند با خواندن چند مداح مجاب نخواهند شد. مگر من گفتم هیات ها بروند شیخ را آزاد کنند؟؟ چرا برخی از جماعت مذهبی! ما فقط دنبال ایجاد تشنج و اختلاف هستند. بی دلیل نیست که برخی از مردم نسبت به دین و مذهب دلسرد می شوند. عرض من این است که با خواندن نوحه و روضه ی شیخ زکزاکی در هیات هیچ اتفاقی برای این شیخ نخواهد افتاد. همانطوری که برای مرحوم شیخ نمر و شهید متوسلیان و شیخ عیسی قاسم اتفاقی نیافتاد. تجربه نشان داده که تا زمانی که مسئولان تصمیم به آزادی امثال احمد متوسلیان نگیرند، هیچ اقدامی نخواهند کرد حتی اگر همه تریبون ها از او بگویند. کسی که سطح تفکر عمیق دارد باید متوجه شود که هرکسی باید به وظایف خودش عمل کند و گروه های مختلف بدون در نظر گرفتن مصالح کشور نباید در امور دیگر دخالت کنند.
خیلی متشکرم از مسئولان سایت که بدون سانسور نظرها را منتشر می کنند تا بحث در فضای محترمانه و دوستانه اتفاق بیافتد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
0
آقای مهدی وقتی مسئولان به وظیفه خودشون عمل نمی کنند، این وظیقه از ما ساقط نمیشه . با یادکردن از شیخ و امثال شیخ، حداقل اجازه نمیدیم سرنوشت اونها به دست فراموشی سپرده بشه . درباره حاج احمد متوسلیان و شیخ عیسی هم کم کاری کرده ایم . حالا خداراشکر که خبرهای تازه ای از بهبود وضع شیخ زکزاکی رسیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
عزیز برادر چرا مسئله را عوض می کنید؟؟! چرا جهت بحث را عوض می کنید؟ من نگفتم که وظیفه از ما ساقط می شود. همه ما وظیفه داریم برای بهبودی اوضاع همه شیعیان دنیا همانند خانواده خودمان تلاش کنیم (که البته نمی کنیم). بحث سر این است که خواندن در جلسات روضه نمی تواند کمی به حل موضوع کند. خود شما گفتید که مسئولان به وظایفشان عمل نمی کنند. پس ما چرا باید مجلس روضه و توسل را سبک کنیم؟ در حالی که مسئولان برای این قبیل مسائل پشیزی ارزش قائل نمی شوند! مگر صدا سیما!! و هزاران شبکه مجازی و صدها روزنامه و مجله در اختیار مردم نیست؟ مگر مردم ایران به هر بهانه ای راهپیمایی برگزار نمی کنند و راجع به هر موضوعی شعار سر نمی دهند؟ خب چه موضوعی مهم تر از آزادی شیخ زکزاکی؟
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین