عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۴۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:
یکی از مراجع عظام تقلید گفت: عالمان نعمتی هستند که به جامعه اسلامی خدمت می‌کنند.
عقیق:به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت رئیس سابق حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: من مکرراً بیان کرده‌ام که اصولاً بزرگداشت علما سه فایده دارد.

وی با بیان اینکه نخستین ثمره بزرگداشت عالمان دینی شکرگزاری نعمت وجود آن‌هاست، گفت: این عالمان نعمتی بودند که به جامعه اسلامی خدمت کردند و ما از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنیم، اگر مصداق «لئن شکرتم» بوده باشیم حال «لازیدنکم» پشت سر آن‌ها باید باشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: شکرگزاری از وجود، از خدمات و برنامه‌های عالمان دینی یکی از وظایف ماست، این فایده اول برای اهتمام به برگزاری بزرگداشت‌هاست، فایده دوم چنین برنامه‌هایی هم تشویق نسل حاضر به ادامه راه آن عالمان است.

وی افزود: نسل جوان زمانی که می‌نگرد که بعد از 20 سال علما، فضلا، شخصیت‌های مختلف از حوزه علمیه اصفهان به فکر تشکیل بزرگداشت و همایش عالمی افتاده‌اند، تشویق به ادامه راه آن‌ها می‌شود، این امر موجب می‌شود که علم و عالم در این جامعه از جایگاه و ارزش اجتماعی برخوردار شود و جوانان امروز تشویق به ادامه راه علم شوند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی عنوان کرد: همچنین اگر جوانان برخلاف این رویه، ببینند علما با بی‌اعتنایی روبه‌رو هستند و زمانی که مرحوم شدند کسی به یاد آن‌ها نیست، خب سبب می‌شود نسل موجود هم دل‌زده شود.

این مرجع تقلید بیان داشت: فایده سوم برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی این است که معمولاً آثارشان زنده می‌شود، آثار مکتوبی که علما در زمان حیات خود نگاشته‌اند و خدماتی که کرده‌اند، در ذیل بزرگداشت،  منعکس می‌شود و به صورت کتاب‌ها منتشر و برای نسل‌های بعدی ماندگار می‌شود.

این مرجع تقلید اذعان کرد: در مورد مرحوم آیت‌الله صادقی، ‌تصور می‌کنم بی‌مهری شده است، بعد از 20 سال ما انتظار داشتیم چنین برنامه بزرگداشتی قبل از این زمان تشکیل می‌شد، آن مرحوم در حوزه علمیه نقش مهمی داشت و از اساتید بنام بود.

وی عنوان کرد: ما با مرحوم آیت‌الله صادقی رفاقت داشتیم، آن مرحوم در اصفهان و در میان حوزویان «مقبل علی شانه» بود و توجه به تعهد نسبت به مسئولیتش داشت و تا آخرین روزهای زندگی‌اش، حوزه درسی ایشان هم پرجاذبه بود و شاگردان زیادی داشت.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ابراز کرد: از زمانی که شنیدم چنین برنامه بزرگداشتی قرار است برای مرحوم آیت‌الله صادقی برگزار شود، خوشحال شدم که بعد از 20 سال چنین اتفاق مبارکی رقم می‌خورد، علاوه بر مقام علمی و حوزه درسی خوب و قوی که داشتند از نظر اخلاقی یک مرد بسیار آراسته به فضایل اخلاقی بود.

وی خاطرنشان کرد: کارهایی که با مرحوم آیت‌الله صادقی انجام گرفت و ملاقاتی که بعضی از مواقع با ایشان داشتیم اسباب سرور و شادمانی بود، رئیس سابق حوزه علمیه اصفهان جمع بین علمیت و تقوا و فضائل اخلاقی بود و بارها شاهد علاقه افراد جامعه به ایشان بودیم، و مردم به حق به وی علاقه‌مند بودند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار داشت: خبر داشتیم روزهای آخری که ایشان کسالت پیدا کرده بودند و می‌توانستند بیایند و زبان کار می‌کرد و بیان جریان داشت بازهم به حوزه علمیه اصفهان می‌آمدند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین