عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج):
آیت الله قرهی در جلسه تفسیر خود با تبیین اینکه چرا در سوره ناس بیان شده که باید به رب الناس پناه برد، گفت: این انسان‌ها هستند که ضررشان برای انسان‌های دیگر زیاد است تا حدی که بعضی از آن‌ها دیگر انسان نیستند بلکه خود یک جن و یک شیطان هستند که صورت ظاهری انسان دارند ولی حقیقتشان انسان نیست.
عقیق:آیت الله روح الله قرهی، تولیت حوزه علمیه امام مهدی (عج) تهران، در جلسه هفتگی تفسیر خود که شامگاه یکشنبه ۱۷ دی ماه سال‌جاری در مسجد امام حسن مجتبی(ع) با محوریت سوره ناس برگزار شد، با بیان اینکه چرا خداوند در سوره ناس فرموده قل اعوذ بالله برب الناس نفرموده برب العالمین؟ گفت: آنچه مشکل برای انسان ها بوجود می‌آید بیشتر این مشکلات از ناحیه خود انسان است، این انسان است که فساد را بوجود می آورد و قرآن هم می فرماید همه فسادهای روی خشکی و دریا همه از ناحیه انسان است.

وی ادامه داد: اتفاقا این انسان‌ها هستند که برای همدیگر فساد ایجاد می‌کنند، قرآن هم می‌فرماید بعضی از شما با هم دشمن هستید. پس این انسان باید از خودش بترسد، هر چه هست از ناحیه خود انسان است. حیوانات به نوع خود برای ما نفع دارند و گاها فسادی ایجاد نمی کنند اما این انسان است که در زمین و خشکی فساد می کند در صورتی که انسان هم باید برای همه موجودات نافع باشد.

آیت الله قرهی حرف حرف قرآن را دارای محتوا دانست و گفت: حروف مقطعه را برخی از بزرگان از باب علوم قرآنی می‌گویند منظور این است که بفهمانند که هر حرف حرف قرآن دارای معنا است.

تولیت حوزه علمیه امام مهدی(عج) اظهار کرد: پیامبر(ص) شق القمر کرد که از معجزات پیامبر(ص) بود و امروز هم از نظر علمی ثابت شده که این اتفاق افتاده است، اما در مقابل این معجزه خداوند می گوید قرآن بزرگترین معجزه پیامبر(ص) است، چون هر آنچه که هست در این کتاب الله است. اصلا انسان معجزه خداوند است که این جسم کوچک درونش غوغا است و می‌تواند به جایی برسد که خلیفه خدا شود. این که امام معصوم در قیامت شفاعت می کند به خاطر این است که او خلیفه الله و انسان کامل است که می تواند شفاعت کند.

آیت الله قرهی افزود: همین انسانی که می‌تواند به چنین مقامی برسد و خلیفه الله، عین الله ناظره، یدالله، شود اما گاهی کارهایی می‌کند که از شیطان هم بدتر می شود، تا جایی که شیطان در قیامت به چنین فردی می‌گوید من تو را وسوسه کردم اما نمی دانستم که از من هم بدتر می‌شوی! این انسان را چه می‌شود که از آن مقام اعلی احسن التقویم به افسل السافلین می‌رسد تا حدی که از شیطان هم پست‌تر می شود. اینجاست که خداوند می‌گوید این انسان به جای اینکه به من پناه ببرد به شیطان پناه برده است.

آیت الله قرهی با اشاره به آیه ۶ سوره جن که می‌فرماید: «وَ أَنَّهُ کانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقاً» درباره کمک نگرفتن انسان از جن اظهار کرد: یک عده از انسان‌ها و نوع بشر به جای پناه بردن به خدا به جن پناه می‌برند در صورتی که اجنه نمی‌تواند پناه آنها باشد. استاد ما مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) فرمودند کسی خدمت مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی صاحب کتاب المراقبات رسید و گفت آیا می توانیم برای کارهای خوب جن مسلمان را به استخدام خود در بیاوریم و برای کارهای علمی و مباحثه از آنها استفاده کنیم؟ که میرزا جواد آقا گفته بودند اگر انسان، انسان است جن باید از او یاد بگیرد نه اینکه انسان از جن یاد بگیرد. چون انسان از جن برتر است.

رسیدن اجنه مسلمان خدمت آیت الله بروجردی

آیت الله قرهی افزود: زمانی که در قم درس می خواندم، چهارشنبه ها از قم به تهران می‌آمدم تا در درس مرد بزرگ الهی آیت الله العظمی سید احمد خوانساری شرکت کنم، که ایشان خود را وقف تهران نموده بود و واقعا مرجعی بزرگ بود که کمتر ایشان را شناختند، ایشان فرموده بودند: برای ما معلوم شد که جنیان مسلمان که یک نوع بیشتر نیستند، یعنی در بین اجنه مسلمان شیعه و سنی نیست بلکه همه مسلمان هستند، این اجنه مسلمان خدمت آیت الله العظمی بروجردی (ره) می رسیدند و مطالبشان را از ایشان سوال می کردند و می رفتند.

این استاد حوزوی با بیان اینکه برخی انسان‌ها حقیقتشان دیگر انسانی نیست، گفت: صهیونیست‌ها که می‌خواهند کارهایی انجام دهند با جن‌های کافر آن را انجام می‌دهند اما فکر می‌کنند انجام می شود. بعضی از این انسان‌ها دیگر انسان نیستند بلکه خود یک جن و یک شیطان هستند اما صورت ظاهری انسان دارند ولی حقیقتشان انسان نیست. برای این خداوند در سوره ناس می گویند باید به خدای انسان‌ها پناه برد که این انسانها دارند به انسان‌های دیگر ضرر می زنند.

قرآن عامل موفقیت علامه حسن زاده آملی در علوم عقلی

آیت الله قرهی با بیان اینکه باید این قرآن را پاس بداریم، گفت: گفتند حتی به آیات قرآن هم نباید بدون وضو دست زد، چون هر چه انسان عمیق به مطالب قرآن وارد می‌شود می‌بیند غوغا و محشر است، حتی یکی از شفاعت کنندگان در قیامت قرآن است که آنجا شفیع می شود. علامه حسن زاده آملی بیان فرمودند که من آن موقعی که لطف خداوند شامل حال من شد و قرآن را خداوند به من مرحمت کردند از آن موقع بر همه مطالب علوم عقلی تسلط پیدا کردم، به حدی که وقتی فیلسوف‌ها و پروفسورها خدمت علامه طباطبایی می‌آمدند تعجب می‌کردند و همه آنها فقط از انس با قرآن بود.

آیت الله قرهی با تاکید اینکه مهم بودن قرآن با گره خوردن به قرآن ناطق معصومین است، گفت: تا می‌توانید با قرآن انس بگیرید و با بی‌توجهی آن را نخوانید، چیزی خدا به ما داده که الان متوجه نمی‌شویم، اما نکته مهم این‌که قرآن وقتی مهم است که با قرآن ناطق گرده خورده باشد خصوصا امام زمان(عج). برای ادراک بیشتر و فهم بیشتر قرآن سعی کنید حتما با امام زمان (عج) متصل شوید، هر ساعت یک دعای سلامتی برای امام زمان (عج) بخوانید و آخر شب هم قبل از خواب دقایقی با قرآن ناطق حرف بزنید. بدانید تنها راه مانوس شدن و ادراک قرآن با اتصال با امام زمان (عج) است

اتصال به امام زمان (عج) جهت ادراک قرآن

اگر اتصال با قرآن ناطق امام زمان‌(عج) برقرار کردید و این اتصال زیاد شد قطعا طولی نمی‌کشد که قرآن صامت را هم خوب درک می کنید و حرف حرف قرآن را هم می فهمید. سعی کنید هر شب موقع خواب سعی کنید یک فاتحه برای حضرت نرجس خاتون (س) والده امام زمان (عج) بخوانید و چند دقیقه هم با آقا جان خلوت نموده و با ایشان اتصال داشته باشید، بدانید که در این دوران آخرالزمان که بارندگی نیست، زلزله هست، فتنه ها هست و مسائل دیگر این مناجات شما باعث می شود عنایتی آقا جان به شما داشته باشد.


امیرمحسن سلطان احمدی


منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین