عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۴۱۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۱
برگزیده پنجمین جشنواره شعر انقلاب:
نویسنده کتاب «ایمان بدون نون» و برگزیده پنجمین جشنواره شعر انقلاب گفت: اگر نگاهی که در شکل‌گیری انقلاب اسلامی مبنی بر عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم، یک اصل بوده، در شعر انقلاب هم دنبال شود، دقیقا تعریف ما از شعر انقلاب درست خواهد بود.
عقیق:مجتبی احمدی برگزیده پنجمین جشنواره شعر انقلاب در گفت‌وگویی درباره اثر منتخب خود توضیح داد: «خیلی شبیه خوانی» شعری در قالب چهار پاره و تا حدودی طنز آمیز است. چهار پاره از جمله قالب هایی است که در دسته شعرهای انتقادی قرار می گیرد.
وی افزود: این شعر بن مایه و محتوایی با مضمون عدالت اجتماعی دارد. روایت شعر فضایی از میدان تعزیه را ترسیم می کند که شخصیت های منفی تعزیه خوانی که با عنوان اشقیا می شناسیم، به اصطلاح امروزی شده اند. برای مثال حرمله که شخصیتی منفی و خبیث در واقعه عاشورا در سال 61 هجری است، در روزگار امروز به عنوان فردی دغل کار و رشوه گیر که اشاره به مسائل اجتماعی و سیاسی دارد، ترسیم شده است.
احمدی با آسیب شناسی شعر انقلاب عنوان کرد: آفتی که همیشه جشنواره های موضوعی با آن دست و پنجه نرم می کنند، این است که هنرمندان به طور مشخص در اینجا شاعران و حتی برگزار کنندگان در دام کلیشه ها و تکرارها بیافتند. برای مثال در مورد جشنواره شعر انقلاب تنها و اولین چیزی که به ذهن می رسد، این است که آثار جشنواره باید با موضوع انقلاب اسلامی ایران در سال 57 سروده شده باشند یا دست کم تحلیلی بر دفاع مقدس و شهدا را دربر بگیرند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: به نظرم انقلاب اسلامی دارای ابعاد اجتماعی و فرهنگی مهمی است و وقتی اگر در یک اثر ادبی به سراغ نقد اجتماعی می رویم و می خواهیم کژی های جامعه را با زبان ادبیات مورد اعتراض قرار دهیم، به نوعی با اصل انقلاب همسو هستیم. چراکه شعار انقلاب مبارزه با ظلم و تبعیض است و همان نگاهی که در شکل گیری انقلاب اسلامی مبنی بر مبارزه با ظلم، یک اصل بوده اگر در شعر انقلاب هم دنبال شود، دقیقا تعریف ما از شعر انقلاب درست خواهد بود.
شاعر مجموعه شعر «ایمان بدون نون» با بیان این که جشنواره بین المللی شعر انقلاب تعریف گسترده ای را از این مفهوم ارائه می کند، ادامه داد: خوشبختانه در جشنواره شعر انقلاب نگاه وسیعی نسبت به مفهوم انقلاب وجود دارد.
وی در پایان با اشاره به راهکارهایی برای برگزاری بهتر جشنواره عنوان کرد: به نظر می رسد باید میدان شعر را به جوان ها واگذار کنیم. طبق تجربه هایم به این نتیجه رسیده ام درگیر کلیشه شدن مهم ترین آفت جشنواره های موضوعی از جمله شعر است.بهتر است چارچوب ها به طور دقیق تبیین شوند . مباحث آموزش و نقد در روزهای برگزاری جشنواره در جریان باشند تا نتیجه برای جوانان کارآمدتر و موثرتر شود. بخش های آموزشی و نقادی به نظرمن از جمله اتفاقات حاشیه ای هر جشنواره است که چه بسا متن کار را تشکیل می دهند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین