عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۴۰۹
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
محمدی ری‌شهری:
«آیت الله محمدی ری شهری» دیشب در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که هر هفته یکشنبه ها بعد از نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می شود، در ادامه تفسیر آیه پنجم از سورۀ مبارکه بقره گفت: جامع ترین موانع سعادت انسان "گناه " و خطرناکترین گناه "ظلم" است.
عقیق:«آیت الله محمدی ری شهری» دیشب - یکشنبه 17 دی ماه - در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که هر هفته یکشنبه ها بعد از نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می شود، در ادامه تفسیر آیه پنجم از سورۀ مبارکه بقره در تبیین موانع " فلاح " و سعادت انسان در دنیا و آخرت گفت: مطابق آنچه در آیه 23 سوره یوسف آمده و دو مرتبه در آیات 21 و 135 سوره مبارکه انعام نیز تکرار شده و همچنین طبق تصریح آیاتی از سوره های مبارکه مومنون، یونس و شوری، جامع ترین موانع سعادت انسان "گناه " و خطرناکترین گناه "ظلم" است.

تولیت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) با استناد به روایتی از امام باقر(ع) گفت: در روایت است که "هیچ بنده اى نیست مگر آن كه در دلش نقطه اى سفید وجود دارد ؛ پس هر گاه گناهى مرتكب شود ، در آن نقطه ، نقطه اى سیاه پدید آید، كه اگر توبه كرد آن سیاهى مى رود و اگر در گناهان فرو رفت، نقطه سیاه افزایش مى یابد چندان كه همه سفیدى را فرو مى پوشاند و چون سفیدى پوشانده شد، گنهكار دیگر به خیر و صلاح باز نمى آید و قول خدای عزوجل این است كه: "به حقیقت، كارهایى كه مى كردند ، بر دلهایشان زنگار بسته است" .

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کسی که دلش از گناه زنگار بسته باشد، غفلت او را فرا خواهد گرفت، مانند عده قلیلی که تحت فتنه دشمنان نظام و انقلاب اسلامی شعار "نه اسلام و نه قرآن " سر می دادند، از این رو انسان باید همواره تقوای الهی را ملاک عمل خود قرار داده و از بروز این حالت برای انسان که غفلت در او فراگیر شود، بخدا پناه ببرد.

«آیت الله محمدی ری شهری» همچنین با استناد به روایتی از رسول مکرم اسلام (ص) گفت: در روایتی تکان دهنده در خصوص احوال روز قیامت آمده است که در روز قیامت بنده اى از بندگان خدا را (براى حساب) مى آورند در حالى كه از حسناتش شادمان است، در این هنگام كسى مى آید ومى گوید: خداوندا! این مرد به من ستم كرده. در این هنگام از حسنات او برمى دارند و به حسنات مظلوم مى افزایند و همین گونه این كار تكرار مى شود تا آنكه حسنه اى از او باقى نمى ماند. سپس هنگامى كه مدعى دیگرى پیدا مى كند نگاه به گناهان او مى كنند و به نامه اعمال ظالم منتقل مى نمایند و این كار پیوسته ادامه پیدا مى كند تا داخل در آتش دوزخ شود.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در ادامه اظهار داشت: امام على(ع)در پاسخ به این پرسش كه كیفر كدام گناه زودتر به گنهكار مى رسد، فرمودند: آن كه به كسى ستم كند كه یاورى جز خدا ندارد و آن كه در گزاردن حق نعمتها كوتاهى كند و نعمت را در مسیر معصیت الهی بکار گیرد و آن كه با تعدى و ستم بر فقیر چیرگى یابد.

این مفسر قرآن کریم با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) تصریح کرد: طبق نقل در سخن پیامبراکرم(ص) آمده است که عقاب و مجازات سه دسته از گناهان زودرس می باشد و به قیامت کشانده نمی شود، ایجاد ناراحتی برای پدر و مادر، ظلم در حقّ مردم، ناسپاسی در مقابل کارهای نیک دیگران موجب عقوبت در دنیا می شود و نیز در روایت دیگری از امام باقر(ع) زورگویی در مقابل کسی که زور نگفته، فریب دادن در مقابل کسی که فریب نداده و قطع رحم در مقابل کسی که صله رحم کرده از گناهانی است که در دنیا زود، عقوبت آن دامنگیر انسان خواهد شد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: مطابق آیه شریفه قرآن کریم، هر مشکل و مصیبتی در زندگی انسان پیش می آید به واسطه عملکرد انسان است و البته خدای متعال از بسیاری از اعمال بد انسان چشم پوشی می کند.

خاطرنشان می‌شود؛ جلسات تفسیر قرآن «آیت الله محمدی ری شهری» هر هفته یکشنبه شب‌ها بعد از اقامه نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می‌گردد.

منبع:ابنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین