عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۳۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴
آیت‌الله جاودان تبیین کرد:
آیت الله جاودان در جلسه هفتگی درس اخلاق گفت: آرامش در اثر ایمان به خدا و عمل درست بدست می آید و کسی که این آرامش را کسب کرده از هیچ چیز حتی زلزله نمی ترسد و خدا هم می فرماید: أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ.
عقیق: آیت الله محمد علی جاودان ، در جلسه این هفته درس اخلاق خود که شامگاه چهارشنبه ششم دی ماه در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد برگزار شد ،  با اشاره به ترس از زلزله و راه کسب آرامش اظهار کرد: اگر انسان از قبل آرامش را بدست آورده باشد ، در موقع زلزله هم آرامش دارد.

وی با بیان اینکه آرامش بر اثر ایمان بدست می آید ، گفت: آرامش این نیست که انسان وضع زندگی مناسبی داشته باشد در صورتی که همین انسانی که وضع مناسب دارد به فرض اینکه صبح با ماشینش از منزل بیرون آمد و تا حرکت کرد به یک ماشین دیگر برخورد کرد و در آن لحظه آرامشش بهم خورد ، نشان از این است که این فرد هم آرامش ندارد که با یک تکان مختصر بهم می ریزد. اما کسی که بر اثر ایمان آرامش را بدست آورده و آن را کسب نموده است دیگر همیشه در آرامش است.

آیت الله جاودان بیان کرد: این آرامش بر اثر عمل صالح و ایمان بدست می آید و اگر آرامشی که در اثر ایمان با خدا کسی داشته باشد اگر هم زلزله ، طوفان ، جنگ ، موشک باران هم باشد، وی آرام است.

تاکید قرآن به آرامش داشتن و نترسیدن اولیاء خدا

این استاد حوزوی با اشاره به آیه 62 سوره یونس گفت: اگر دنبال آرامش هستید که ترس و اندوهی نداشته باشید بدانید که خداوند هم در سوره یونس می فرماید: « أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ » اولیا خدا و کسانی که با خدا دوست هستند ترس و اندوهی ندارند ، دیگر این افراد ترس زلزله ، گرانی و غیره را ندارند.

آیت الله جاودان گفت: یادم هست ده یا پانزده سال پیش گرانی هایی در راه بود که مرحوم آیت الله حق شناس (ره) کاملا با اطمینان فرمودند اگر اجناس گران بشود روزی دهنده مطابق با قیمت آن روزی می دهد ، مگر بنا نیست شما را خدا روزی بدهد؟ پس طبق آن گرانی به شما روزی می دهد نه طبق زمان گذشته که ارزان بوده است.

وی ادامه داد: به مرحوم آیت الله شاه آبادی (ره) عرض کردند که امسال باران نیامده است مثل امسال ما باران نیامده و مردم ناراحت بودند که ایشان فرمود مگر باران روزی می دهد ، خدا روزی می دهد . اگر کسی که یقین دارد خدا روزی می دهد دیگر نمی ترسد

آیت الله جاودان با بیان اینکه قرآن فرموده کسانی که با خدا دوست هستند ترس و اندوهی ندارند ، گفت: ترس مربوط به آینده است و اندوه هم مربوط به از دست دادن داده های گذشته است ، که آدم چیزی داشته و از دست داده و اندوهش مانده و حتی هنوز هم غصه اش را می خورد. یا اینکه حوادث آینده ممکن است باشد مثل زلزله و از آن ترس دارد اما اولیاء الهی که با خدا دوست هستند دیگری ترسی ندارند، «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»  و همانطور می خوابند که شب های قبل از زلزله می خوابید.

معرفی اولیاء الهی توسط قرآن

این استاد حوزوی با بیان اینکه اولیاء خدا چه کسانی هستند ، بیان کرد: در آیه بعد این سوره خداوند می فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ»، اولیا خدا کسانی هستند که ایمان آورده و پرهیزکار هستند. اینان در گذشته همه رفتار و اعمال خودشان را مواظبت می کردند و این مواظبت بر اعمال ثمر داده و یک ایمان تازه پیدا کرده اند. ما همه ایمان داریم ولی به مقدار ایمانمان عمل می کنیم و اگر این عمل دقیق بود این یک ایمان تازه ببار می آورد و این ایمان تازه در آن ترس نیست و از هیچ چیز نمی ترسد.

چگونگی رسیدن به ایمانی که دیگر ترس در ما غلبه نکند

آیت الله جاودان افزود: اگر کسی همه روزها مواظبت از رفتار و اعمال خودش را به دقت انجام داد نه اینکه فقط یک روز مواظبت کند، مثلا  ماه رمضان باشد و شب تا صبح را احیاء است و صبح هم می خوابد و تخلفی از او سر نمی زند ، این حساب نیست، بلکه منظور از مواظبت و مراقبت این است که فرد در تمام روزها بر تمام اعمال و رفتارش ، کارهایش ، درس خواندنش ، سر کار رفتنش ، و تمام زندگی اش همراه با مراقبت و مواظب باشد تا درست عمل کند ، پس ثمره این درست عمل کردن و مواظبت بدست آوردن یک ایمان است.

وی ادامه داد: این ایمانی که با مواظبت و عمل درست تحصیل کرده دیگر ایمانی نیست که با خواندن کتاب و دلیل باشد که ایمانم به خاطر فلان دلیل است که مثلا خدا و پیامبری هست بلکه این ایمانی که کسب کرده بر اثر اعمال درست خودش بوده است و این ایمان را خودش بدست آورده پس دیگری از هیچ چیز ترسی ندارد. نه ترس از آینده و نه اندوه از گذشته در او نیست.

این استاد حوزوی افزود: پس این افراد کسانی هستند که قرآن درباره آنها می فرماید : «الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ»، اینان به ایمان رسیده اند و قبل از این برای رسیدن به ایمان منظم تقوا را مراعات کرده اند.

چگونگی کسب تقوا و ایمان

آیت الله جاودان با بیان اینکه تقوا چیز عجیب غریبی نیست ، گفت: تقوا چیز عجیب و غریبی نیست، همین که مواظب چشم و گوش و زبان باشید و بر غذایی که می خوردید و رفت و آمدی که دارید مواظبت کنید ، تقوا به دست می آید و نتیجه این مواظب و بر اعمال و رفتار کسب تقوا و رسیدن به ایمانی است که دیگر در دل انسان هیچ ترسی وجود ندارد.

وی ادامه داد: چنین شخصی دیگر از هیچ چیز نمی ترسد و در عالم چیزی نیست که او را بترساند و بعد از آن تازه بهشتش از همینجا شروع شده است و قرآن هم می فرماید: « لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ ».

آیت الله جاودان افزود: گاهی فرد مقصر است چون یک نگاه بد ، یا یک حرف بد ف یا یک عمل بد انجام داده است. این رفتار باعث می شود که آن ایمان قوی به ثمر ننشیند اما اگر آن ایمان در وجود فردی پدید  آمد دیگری ترسی که ندارد بلکه بهشتش هم از همین دنیا شروع شده است و برایش هیچ چیز ترس ندارد و حتی هول و هراس روز قیامت هم در او ترسی ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: این آدم آرامش را خودش تحصیل کرده است و کسی که این آرامش را تحصیل کرده هیچ حادثه ای منجمله زلزله برایش دلشوره وترس و حواس پرتی نمی آورد. پس اگر آدم به آرامشی که خودش تحصیل کرده برسد دیگر راحت است و هیچ حادثه ای نه زلزله و نه هیچ حادثه دیگری او را مضطرب نمی کند.


منبع:ابنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین