عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
یک استاد حوزه:
حجت الاسلام نوچمنی، دبیرکل جبهه حامیان ولایت اطاعت از ولی فقیه، را مهم ترین روش و راهکار برای مقابله با دسیسه های دشمنان دانست.
عقیق:حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمعلی نوچمنی، مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل جبهه حامیان ولایت، استاد حوزه علمیه و دانشگاه و امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) در گفت‌وگویی با بیان اینکه واژه «فتنه» عموما تداعی‌گر سلسله تدابیر و اقداماتی است که به منظور ایجاد تفرقه و نفاق میان دو فرد و یا اجتماع انجام می‌شود و بر این اساس می‌ توان اقدامات داخلی و خارجی در راستای به هم زدن وحدت دینی و ملی افراد جامعه را «فتنه» نامید، گفت: «فتنه» و مشتقات آن در قرآن کریم به عنوان جامع‌ترین کتاب آسمانی، حدود ۶۰ بار به کار رفته است.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه با بیان اینکه فتنه در فرهنگ زبان فارسی به معنای گمراه کردن،‌ ضلالت، امتحان کردن،‌ آزمودن،‌ اختلاف میان مردم و ایجاد آشوب است، افزود: این واژه در قرآن کریم نیز دارای معانی فراوان از جمله آزمایش؛ عذاب و یا اسباب عذاب؛ ایجاد فساد و نفاق؛ بلا و شرک به خدا است.

وی در ادامه برخی از آیات مرتبط با موضوع فتنه را برشمرد: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ: و بدانید که اموال و اولاد شما وسیله آزمایشند»(انفال، ۲۸)، «إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ: جز این نیست که اموال و اولاد شما وسیله آزمایشند»(تغابن، ۱۵)؛ «وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النّارِ إِلّا مَلائِکَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلّا فِتْنَةً: أموران دوزخ را جز فرشتگان قرار ندادیم و تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران معین نکردیم»(مدثر، ۳۱)؛ و «فَإِذا مَسَّ اْلإِنْسانَ ضُرٌّ دَعانا ثُمَّ إِذا خَوَّلْناهُ نِعْمَةً مِنّا قالَ إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ بَلْ هِی فِتْنَةٌ: انسان چنین است که وقتی گرفتار می ‌شود ما را می‌ خواند و همین که نعمتی به او ارزانی می ‌داریم، می ‌گوید این از علم خودم به دست آمده، لیکن همین نعمت، فتنه و آزمایش اوست.»(زمر، ۴۹).

فتنه در کلام پیامبر اسلام و امیرالمومنین(ع)

این کارشناس حوزه دین و فرهنگ با اشاره به این روایت از پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) «ثَلاثةٌ أخافُهُنَّ علی اُمّتی : الضَّلالةُ بَعْدَ المَعْرِفةِ، ومُضِلّاتُ الفِتَنِ، وشَهْوَةُ البَطْنِ والفَرْجِ»، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) درباره اثر فتنه ها بر دین مردم فرمودند «لَا یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بکَ مِنَ الْفِتْنَةِ ـ لِأ‌َ نَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَی فِتْنَةٍ ـ وَ لَکِنْ مَن‌ِ اسْتَعَاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّات‌ِ الْفِتَن‌ِ ـ فَإ‌ِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ ـ وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُ کُمْ فِتْنَةٌ ـ وَ مَعْنَی ذَلِکَ أ‌َنَّهُ یَخْتَبرُهُمْ ـ بالْأَمْوَال‌ِ وَ الْأَوْلَادِ لِیَتَبَیَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ ـ وَ الرَّاضِیَ بقِسْمِهِ ـ وَ إ‌ِنْ کَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بهِمْ مِنْ أَنْفُسِهمْ ـ وَ لَکِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِی بهَا یُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ ـ لِأَنَّ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ الذُّکُورَ وَ یَکْرَهُ الْإ‌ِنَاثَ ـ وَ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ تَثْمِیرَ الْمَال‌ِ وَ یَکْرَهُ انْثِلَامَ»(شریف رضی، ۱۳۸۷: خ ۹۲). حضرت می فرمایند نباید کسی از این‌گونه فتنه‌ها به خدا پناه ببرد؛ زیرا این‌گونه فتنه‌ها به عنوان سنت‌های الهی در مورد همه انسان‌ها جریان دارند.

مشاور سابق ستاد اقامه نماز کشور در ادامه به تبیین اهمیت حماسه ۹ دی پرداخت و اظهار داشت: «۹ دی» که در تقویم کشور به عنوان «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» نامگذاری شده، روز غلبه جنود الهی بر جنود شیطان است. روز خروش ملت ایران و آشکار ساختن خشم مقدس در برابر اهانت ها و حرمت شکنی های عده ای غافل و یا مزدور وابسته به اجانب نسبت به مقدسات در روز عاشورای حسینی است. روز نهم دی در واقع روز نه گفتن ملت ایران به سران فتنه و آری گفتن به نظام اسلامی و بیعت مجدد مردم با آرمان های والای حضرت امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. مردم در این روز، تیر خلاص را به سران فتنه شلیک و پشت پیکر نامبارک فتنه را به خاک مالیدند.

معرفی معاویه از سوی حضرت علی(ع) به عنوان فتنه گر

دبیرکل جبهه حامیان ولایت با اشاره به معرفی معاویه از سوی حضرت علی(ع) به عنوان فتنه گر، گفت: امیرالمومنین(ع) با این کار، نشانه های یک فتنه را برای مردم بازگو و روشن کردند «این هنگامی بود که مردم به فتنه ها گرفتار بودند و رشته دین سست و نااستوار و پایه های ایمان ناپایدار. پندار با حقیقت به هم آمیخته. همه کارها در هم ریخته. راه رهایی دشوار و پناهگاهش ناپایدار چراغ هدایت بی نور دیده حقیقت بینی کور همگی به خدا نافرمان فرمانبر و یاور شیطان از ایمان روگردان. پایه های دین ویران شریعت بی نام و نشان راههایش پوشیده و ناآبادان. دیو را فرمان بردند و به راه او رفتند و چون گله که به آبشخور رود پی او گرفتند. تخم دوستی اش را در دل کاشتند و بیرق او را برافراشتند حال آن که فتنه چون شتری مست آنان را به پی می سپرد و پایمال می کرد و ناخن تیز بدان ها درمی آورد; و آنان دچار موج فتنه سرگردان بودند درمانده و نادان فریفته مکر شیطان. در خانه امن کردگار با ساکنانی تبه کار و بدکردار خوابشان شب بیداری سرمه دیده شان اشک جاری در سرزمینی که عالم آن دم از گفت بسته و جاهل به عزت در صدر نشسته»(نهج البلاغه، خطبه ۲).

مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش و دبیر کل جبهه حامیان ولایت در تحلیل تفاوت فتنه های جدید از فتنه های گذشته، اظهار داشت: در فتنه‌های مدرن، حمایت‌های خارجی از فتنه‌گران، قدرتِ مانور آنان را افزایش می‌دهد. در گذشته به این شکل نبود. فتنه‌ها بیشتر بُعد داخلی داشتند. جین شارپ، یکی از تئوریسین‌های کودتاهای مخملی و انقلاب‌های رنگین، به فتنه‌گران توصیه می‌کند که در برنامه‌ریزی استراتژیک خود از جمله اموری که باید متناسب با وضعیت اجتماعی مردم و با توجه به حساسیت‌های آنان در نظر بگیرند این است که مشخص کنند چه زمانی و چه نوع کمکی از چه گروه خارجی برای پیشبرد اهداف آنان مفیدتر است: آیا کمک‌ها از طریق سازمان‌های غیردولتی همچون جنبش‌های اجتماعی، گروه‌های دینی و سیاسی و اتحادیه‌های کارگری صورت گیرد، مفیدتر است یا از طریق نهادهای بین‌المللی و رسمی.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) شهرک غرب تهران و دبیرکل جبهه حامیان ولایت در ادامه به تبیین شیوهای فتنه گران پرداخت و گفت: استفاده از شیوه‌های مبارزه نرم، استخدام چهره‌های موجه و مقدس، استفاده از شعارهای خوب و جذاب (وَ الّذِینَ اتخَذُوا مَسجِداً ضِرَاراً وَ کفْراً وَ تَفْرِیقَا بَینَ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِرْصاداً لِّمَنْ حَارَب اللّهَ وَ رَسولَهُ مِن قَبْلُ وَ لَیحْلِفُنّ إِنْ أَرَدْنَا إِلا الْحُسنی وَ اللّهُ یشهَدُ إِنهُمْ لَکَذِبُونَ؛ توبه، آیه ۱۰۷)، سخن‌گفتن از اصول متعالی انسانی، تحریک احساسات، شبهه‌افکنی(فَأَمَّا الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیغٌ فَیتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِیلِهِ وَمَا یعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ)، تفرقه‌افکنی، جلب حمایت‌های خارجی، ایجاد سازمان‌های اجتماعی مردم‌نهاد، ایجاد فاصله میان مردم و حکومت و درآمیختن حق و باطل، مهم ترین شگردهای فتنه گران برای تحقق هدفشان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوچمنی؛ امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) شهرک غرب اضافه کرد: طبیعی است کسی که می‌خواهد در جامعه اسلامی و در میان مسلمانان فتنه‌گری کند، نمی‌تواند علنا با معارف اسلامی و ارزش‌های دینی مخالفت کند، والا در همان ابتدا با شکست مواجهه خواهد شد و یا نمی‌تواند به صورت آشکار انگیزه‌های باطنی خود را برای مردم بازگو نماید. اگر مردم بدانند که ارباب فتنه ‌دنبال منافع دنیوی خود و به دنبال کسب قدرت برای خود هستند، هرگز حاضر نیستند هیزم آتش آنان شوند. به همین دلیل، فتنه‌گران می‌کوشند آمیزه‌ای از سخنان حق و باطل را به شکلی جذاب و تأثیرگذار به مردم ارائه دهند. لباسی از حق را بر اندام انگیزه‌های باطل خود بپوشانند. اگر بگویند ما قانون خدا و مقررات دینی را قبول نداریم، کسی از آنها نمی‌پذیرد اما با شعار حقوق بشر و دموکراسی جلو می‌آیند. هر چند اینها الفاظی زیبا هستند اما در پشت این الفاظ زیبا، غالباً انگیزه‌های شیطانی نهفته است.

وی اظهار داشت: حضرت علی(ع) در این باره می فرمایند «اگر باطل با حق آمیخته نمی‌شد حق‌جویان آن را می‌شناختند و اگر حق به باطل پوشیده نگردد، دشمنان مجال طعنه زدن به آن را نمی‌داشتند. لیکن اندکی از حق و اندکی از باطل را می‌گیرند و با هم می‌آمیزند و در این هنگام شیطان فرصت می‌یابد تا بر دوستانش مسلط گردد و کسانی که لطف خداوند از پیش شامل حالشان شده است، نجات می‌یابند»(نهج البلاغه، خطبه ۵۰).

مهترین راهکارهای مقابله با فتنه و فتنه گران

مشاور سابق ستاد اقامه نماز کشور افزود: عمل بر اساس یقین، رجوع به قرآن، تمسک به اهل بیت پیامبر، جلوگیری از مسلح شدن فتنه‌گران، مقاومت در برابر خواسته‌های نامشروع فتنه‌گران، بردباری و مدارا، هوشیاری در برابر فرصت‌طلبان، روشن‌گری و افشاگری، نشان دادن ظاهری بودن وحدت فتنه‌انگیزان، تلاش در جهت آرام کردن اوضاع، جداکردن صف فتنه‌گران و فتنه‌زدگان و برخورد به هنگام و شجاعانه، مهترین راهکارهای مقابله با فتنه و فتنه گران است. همانطور که روشن است کار فکری و فرهنگی و روشنگری، مهمترین اقدامات در این زمینه است و تا می توان باید از مقابله مسلحانه جلوگیری کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوچمنی، امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) شهرک غرب تهران با بیان اینکه ملت بزرگ و انقلابی ایران در روز ۹ دی ۱۳۸۸، بدون برنامه ریزی و خودجوش به خیابان ها ریختند، شعارهای معناداری دادند و نشان دادند اگر خطری انقلاب را تهدید کند به میدان آمده و با چنگ و دندان از انقلاب دفاع خواهند کرد، بیان داشت: در فتنه ۸۸ مردم توانستند با راهبری امام خامنه ای، از پشت غبار، حق را درست تشخیص دهند، بنابراین در زمان فتنه باید به کلام و رفتار رهبری نگاه کرد هرچه او گفت باید عمل شود تا از فتنه عبور کرد. مردم این کار را به خوبی انجام دادند اما بسیاری از مسئولان نتوانستند حق را تشخیص دهند. حتی اگر سکوت کرده باشند هم همراهی با فتنه کرده و مردود شدند.

دبیرکل جبهه حامیان ولایت اطاعت از ولی فقیه، آیت الله خامنه ای را مهم ترین روش و راهکار برای مقابله با دسیسه های دشمنان دانست و سخن خود را با کلامی از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، پایان داد«مطمئن باشید که روز نهم دیِ امسال هم در تاریخ ماند؛ این هم یک روز متمایزی شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرایط کنونی -که شرائط غبارآلودگیِ فضاست-  این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (ع) را می‌بیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده‌ی امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ همان طور که امام(ره) در یک موقعیت حساسی - که من بارها این را نقل کرده‌ام - به بنده فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم». درست دید آن مرد نافذِ بابصیرت، آن مرد خدا».

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین