عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
محسن اسماعیلی:
مردم در جامعه مطلوب قرآن و نهج البلاغه نه تنها در کنار یکدیگرند بلکه دل هاشان به هم نزدیک و الفت میان آنها برقرار است. هنر دنیای امروز تامین زندگی مسالمت آمیز است اما امیرالمومنین(ع) دنبال اجتماع الفت آمیز اند.
عقیق:به نقل از موسسه سرچشمه، در ادامه سلسله مباحث تفسیر نهج البلاغه که در محل مسجد ۷۲ تن موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار شد؛ دکتر اسماعیلی به موضوع «خطبه شقشقیه» اشاره کرد و گفت: موضوع وحدت در جامعه اسلامی از نگاه امیرالمومنین (ع) مطرح شده از نکات بسیار دقیق و لطیف در نهج البلاغه است که ایشان دنبال اجتماع نیستند فقط دنبال ائتلاف هستند و این را از قرآن آموختند. جامعه مطلوب قرآن و نهج البلاغه آن است نه تنها مردم در کنار یکدیگرند بلکه دلها و قلبها به هم نزدیک و الفت میان آنها برقرار است. دنیای امروز هنر خودش را از این می داند که به دنبال تامین زندگی مسالمت آمیز است اما حضرت علی(ع) دنبال اجتماع الفت آمیز است.

 

وی در ادامه گفت: قرآن می فرماید: رابطه حاکم باید با رعیت اینقدر عاشقانه و الفت آمیز باشد که رابطه مردم با مردم نیز. الفت کار خدا و الفت بر محور ایمان است. پس چنین جامعه ای جامعه متوسل و متوکل به خدا است که تشکیل می شود.

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به آیه ۹۶ سوره مبارکه مریم که می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا، ابراز کرد: اگر می خواهید مودت بین دل ها برقرار شود، راهش این است که مومن باشید و عمل صالح انجام دهید. لذا خدا برای آن رحمانیت که دارد، دلها را به هم نزدیک می کند، درون خانواده هم تا خدا نخواهد رابطه محبت آمیز بین زن و شوهر ایجاد نمی شود. این نشانه خدا است.

 

دکتر اسماعیلی بیان کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) فرمودند: کوه ها را جابجا کردن آسان تر از نزدیک کردن دلهائی است که با هم مشابهت یا با هم ارتباط ندارند؛ لذا بخواهید الفت ایجاد شود. خداوند در سوره مبارکه حشر می فرماید: مسلمانان نگاه نکنید که همه کفر علیه شما دست به یکی شده اند ظاهرش با هم است. دلهایشان از هم پراکنده است. خیال می کنند اجتماع دارند. اجتماع هم ندارند چون جسم‌هایشان هم با هم نیست. ‌اینها تعقل است تجربه نشان داده آنچه در قرآن و روایات آمده عین موازین عقلی است. امیرالمومنین(ع) می فرماید: «جامعه باید بر اساس الفت باشد و الفت دست خدا است.»

 

اسماعیلی تاکید کرد: به دو نکته مهم باید توجه کرد: اظهار دوستی و محبت از سوی کفار را جدی نگیرید، بدبخت می شوید؛ و دراز کردن دست دوستی از سوی دشمن را جدی نگیرید دروغ می‌گوید، فریب نخورید.

 

از آن طرف به لبخند دشمن اعتماد نکنید و از طرف دیگر از توپ و تشر آنها (دشمن) هم نترسید این هم جدی نیست. آیه ۱۷۳ سوره مبارکه آل عمران می فرماید: اینها به شرط این است که با هم مومن باشید.

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان به روایتی از حضرت امام حسن عسکری (ع) اشاره داشت که می فرمایند: «مواظب دو چیز باشید: افشاگری و طلب ریاست و قدرت طلبی که آفت جامعه اسلامی این دو تا است». این دو چیز در جامعه اسلامی باعث هلاکت و نابودی شما می شود‌.

 

وی گفت امام حسن عسکری (ع) می فرماید : امانتدار خوبی باشید. رازدار باشید  همسایه دار خوبی باشید و راست گویی داشته باشید؛ پیغمبر (ص) برای همین ها آمد.

 

جلسه تفسیر نهج البلاعه روزهای چهارشنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء در محل موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) واقع در میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه شهید صیرفی پور برگزار می شود و شرکت برای عموم علاقه مندان آزاد است. 


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین