عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
ضرغامی در رونمایی کتاب و مستند پیرامون فتنه88:
رئیس اسبق صداوسیما گفت: شهدای فتنه شهدای مظلومی هستند و در اوج مظلومیت وظیفه انقلابی خود را انجام دادند. همان کاری که امثال شهید حججی می‌کنند اینها پیش‌تر در ظلمات فتنه درخشیدند و راه را نشانمان دادند.

عقیق:مراسم رونمایی از دو مستند و سه کتاب درباره فتنه 88 صبح امروز به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در فرهنگسرای امام برگزار شد.

عزت الله ضرغامی با اشاره به دوران مسئولیت خود در زمان تصدی بر سازمان صدا و سیما در روزهای فتنه ٨٨اظهارداشت: مردم صاحب انقلاب هستند، محرم هستند و ما به نمایندگی از مردم مسئولیت داریم، زمانی که میخواستیم تصاویر روز عاشورا و اهانت به دستگاه امام حسین ع را از تلویزیون پخش کنم با دوستانی مشورت کردم که دلسوز بودند انها هم توصیه می کردند اجازه دهید در این روز ارزش عزاداری ها جای خود بماند.

وی ادامه داد: اما تشخیص ما در نهایت خلاف آن شد و راه را باز کرد و مردم هم وقتی دیدند کار فتنه گران به جایی رسیده که مقدسات را از بین می‌برند و موضع گیری از سوی سران فتنه هم انجام نمی‌شود و مرز بندی و شاخص هم در عصر عاشورا دیده نشد و راهشان را هم جدا نکردند بنابراین در آن شرایط نشان دادن چند تصویر بسیار اثر داشت لذاپس از پخش ان تصاویر اهانت ها مردم به عمق فتنه پی بردند و حماسه بزرگ در نه دی آفریدند.

ضرغامی گفت: شهدای فتنه شهدای مظلومی هستند و در اوج مظلومیت وظیفه انقلابی خود را انجام دادند. همان کاری که امثال شهید حججی می‌کنند اینها پیش‌تر در ظلمات فتنه درخشیدند و راه را نشانمان دادند.

وی ادامه داد: من نه دی سال ٨٨ را انقلاب سوم می‌نامم. ویژگی هایی داشت که به مراتب برتر و مهمتر از انقلاب اول بود. آنهم مقابله با فتنه بود. گرد و غباری بلند شده بود که تشخیص حق را سخت کرده بود حتی بسیاری از خواص که مردم شاخص می دانستند به سمت فتنه رفتند و شبهه ایجاد کردند. این تردیدها ویرانگر است لذا در فتنه سال ٨٨ مردم توانستند از پشت غبار حق را تشخیص دهند و درست هم تشخیص دادند.

عزت‌الله ضرغامی هم در ادامه این مراسم اظهار داشت: شهدای فتنه جزو شهدای مظلوم انقلاب هستند زیرا در اوج مظلومیت وظیفه انقلابی خود را انجام دادند همان کاری که امثال شهید حججی می‌کنند پیش از آنها امثال شهید کبیری در ظلمات فتنه انجام داد و خوش درخشید و راه را نشان داد.

وی گفت: اقدامات مرکز اسناد بسیار مهم و ماندگار است زیرا حجاب معاصرت مانع از این می‌شود کارهایی بزرگ چند دهه اخیر به درستی فهم و درک شود زیستن ما در این عصر خودش حجاب است اما آیندگان خواهند آمد و تحقیق می‌کنند که این مردم چه مردمی بودند که همه دنیا در مقابل آنها ایستاده بود و آنها استقامت می‌کردند. وقتی نگاه می‌کنیم سرنوشت اسناد نشان می‌دهد چه دورانی بوده که بر بصیرت آنها افزوده شده است.

وی به کتاب که از سوی مرکز اسناد رونمایی شد اشاره کرد و گفت: 8 و 9 دی از روزهای مهم تاریخ ایران است چرا که در برخی استان‌ها 8 دی قیام صورت گرفت مثل یاسوج، شیراز، تبریز و اصفهان؛ تصاویر خوب و کوبنده‌ای از راهپیمایی‌های این استان‌ها به نمایش در آمد و از رسانه ملی پخش شد، این تصاویر همزمان با شب 9 دی نقش مؤثری در باشکوه برگزار شدن راهپیمایی تهران داشت. اگر این تجمع استثنایی و بی‌نظیر در 9 دی در تهران اتفاق افتاد یکی از دلایلش پخش تصاویری بود که شهرهای بزرگ و کوچک از حضور فتنه‌گران در کف خیابان‌ها نشان دادند اما دلشان با رهبری بود. 8 ماه پایداری در مقابل فتنه‌گران و آمدن خودجوش به خیابان‌ها همه و همه بر معنای 9 دی افزود و نشان داد وقتی خطری انقلاب را تهدید می‌کند همه با چنگ و دندان از انقلاب دفاع می‌کنند.

عضو شورای فضای مجازی با بیان اینکه 8 و 9 دی برای مردم خیلی مهم است و من آن را انقلاب سوم می‌نامم، گفت: این  انقلاب ویژگی‌هایی داشت که مراتب برتر و مهمتر از انقلاب اول بود و آن مقابله با فتنه‌گر بود. تردیدها، شک و شبهه‌ها، گردوغبارها همه برپا بود و تشخیص حق را سخت می‌کرد و باعث شد کسانی در این گردوغبار نتوانند درست حق را تشخیص دهند و بسیاری از خواص که مردم آنها را شاخص می‌دانستند هم نتوانستند حق را درست تشخیص دهند اما در فتنه سال 88 این مردم توانستند از پشت غبار حق را تشخیص دهند و درست هم تشخیص دادند.

به گفته ضرغامی، فقط باید چشم به امام و رهبر عادل و جامع داشت حرف‌های فریبنده دیگران نباید خریدار داشته باشد باید به کلام رهبری و رفتار او نگاه کرد او و هر چه او گفت باید ملاک مردم باشد تا از تخریب و آثار مرگبار فتنه جامعه عبور کند. 

عضو مجمع تشخیص نظام ضمن تأکید بر اینکه خیلی از افراد باسابقه نتوانستند که تشخیص دهند که حق با کدام سو است، گفت: یک عده به عنوان سران فتنه عمل می‌کردند اما عده‌ای دیگر کشانده شدند به دنبال آنها و نتوانستند حق را تشخیص دهند. هر چند سکوت در فتنه هم مثل همکاری با فتنه بود، برخی هم سکوت را برگزیدند و مردود شدند.

وی ضمن اشاره به روایت خاطره‌ای از دعوت برخی مسئولین در روزهای دی ماه 88 برای روشنگری در رسانه ملی و استنکاف برخی خواص، گفت: برخی‌ها که به رسانه ملی دعوت می‌کردیم می‌گفتند اجازه دهید چند روز بگذرد تا ببینیم چه خواهد شد اما اگر گردوغبار بخوابد ما دیگر چه نیازی به این خواص داشتیم اگر آبرویی دارید به خاطر انقلاب و رهبری و خون شهداست بنابراین باید در صحنه باشیم ولی متأسفانه در فتنه‌ای که همه دنیا به میدان آمده بودند این عده باید رفع شبهه می‌کردند.

ضرغامی ضمن بیان اینکه 9 دی از این جهت اهمیت دارد که بینش مردم تعمیق پیدا کرد یعنی شور و شعور در اعلی درجه به هم آمیخته شد، گفت: 9 دی شور و شعور در اعلی درجه به هم آمیخته شد و به عنوان حماسه برجسته گردید در غیر این صورت دشمن اجازه نمی‌داد این شعور خود را نشان دهد. نکته دوم اینکه خودجوش بود.

وی ضمن تقدیر از ابوالقاسم طالبی برای ساخت فیلم قلاده‌های طلا، گفت: با موضوع فتنه 9 دی کارهای تصویری کمتر ساخته شده اما ارزش این کار آقای طالبی به مراتب بسیار است. ما حتی با موضوع 9 دی شاهد کمبود فیلم‌های سینمایی هستیم اما مستندات خوبی تولید شده ولی باید کارهای بیشتری با استناد بیشتر و اقناع‌کنندگی بیشتر ساخته شود.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در آن روزها هر بار با رهبر انقلاب دیدار می‌کردم ایشان بر اقناع‌کننده بودن حرف‌ها و برنامه‌هایی با چنین محتوایی تأکید می‌کردند، گفت: در سال 88 و روزهای حساس رهبری در هر دیداری تأکید داشتند که اقناع‌کننده حرف بزنید و برنامه بسازید. ما هم به دلیل اهمیت و عمق 9 دی باید برنامه‌هایی که می‌ساختیم چنین جایگاهی داشته باشد.

ضرغامی با بیان اینکه اگر بیان روایی قوی انجام شود استدلال را به همراه خواهد داشت، گفت: از نظر من کارهایی که انجام می‌شود و آثاری که مرکز اسناد متولی آن است برجسته و مهم هستند چون به مخاطب استدلال می‌دهد.

وی نقش رسانه‌ها را در موضوع فتنه مهم و برجسته خواند و با بیان اینکه در ایجاد فتنه رسانه‌های داخلی و خارجی نقش مهمی داشتند، گفت: به لحاظ سرعت انتشار اخبار و پیچیدگی آن امروز رسانه بسیار حائز اهمیت است لذا اگر در آینده با فتنه دچار شویم باید بدانیم در محیطی وارد می‌شویم که رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کنند در این صورت فتنه پیچیده‌تر خواهد شد. باید برای آگاهی مردم و بصیرت‌بخشی آنها و دفاع از اعتقادات محافظه‌کاری را کنار گذاشت، باید شجاعت داشت، این تجربه من از کارهای خبری در فتنه 88 است چرا که رسانه محافظه‌کار تأثیرگذاری ندارد، رسانه باید شجاعت داشته باشد، صریح به میدان بیاید و اگر حرف حقی می‌زند ترس نداشته باشد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود به اجتهاد رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: کسی که مسئولیت رسانه‌ای را اعم از مکتوب، مجازی و ... عهده‌دار می‌شود باید قوه اجتهاد رسانه‌ای داشته باشد تا در کارش موفق باشد باید از تحلیل‌ها و پشت صحنه‌های اخبار مطلع باشد و باید خودش تصمیم‌گیرنده باشد. ضمن احترام به همه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و همه کسانی که مسئولیت امنیت را بر عهده دارند اما رسانه‌ها باید با اجتهاد رسانه‌ای و کارشناسی به امر رسانه به میدان بیایند و در کنار آن مهارت رسانه‌ای در اختیار کارشناسان رسانه است.

در پایان این مراسم امیر دریادار کوچکی مشاور فرمانده ارتش منطق فتنه را مرکب و چندوجهی دانست و گفت: پشت منطق فتنه مدیریت استکبار قرار دارد. شکل‌گیری فتنه، شکل‌پذیری و ایجاد شبکه فتنه از مؤلفه‌های این موضوع است. سه مؤلفه اقتصاد، فرهنگ و سیاسی جزو مؤلفه‌هایی بود که داعش با به کار بردن آن توانست ابوبکر بغدادی را بر سر کار آورد. در بحث اقتصادی تبعیض و فقر را ابتدا استکبار مطرح کرد و با  اختلاف مذاهب و اقوام به مؤلفه فرهنگی رسید و در مؤلفه سیاسی رهبری چون ابوبکر بغدادی را انتخاب کرد.

وی گفت: ما در برابر منطق فتنه باید منطق انقلاب را مطرح کنیم، منطق انقلاب شهر معماری شده است و باید انقلاب را معماری کنیم.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین