عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۰۹۵
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
یک محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام معتقد است که لقب «عسکری» نشان‌دهنده عمق مظلومیت یازدهمین امام شیعیان است.
عقیق: «محمدحسین رجبی‌دوانی» محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) طی سخنانی با اشاره به فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت امام حسن عسکری(ع) گفت: امام عسکری(ع) در سال 232 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد و به سبب سختگیری‌های حکومت عباسی و به ویژه خلیفه وقت یعنی متوکل عباسی نسبت به امام هادی(ع)، امام حسن عسکری(ع) همراه با پدر به سامرا آمد و همه عمر خود را در این شهر گذراند.

این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه ایشان در سن 22 سالگی در سال 254 به امامت رسید، گفت: دوران امامت آن حضرت 6 سال بود و این یعنی امام عسکری(ع) کوتاه‌ترین دوره امامت را نسبت به سایر ائمه داشته‌اند.

وی درباره علت نامیده شدن یازدهمین امام شیعیان به لقب «عسکری» گفت: ظاهر امر این بود که ایشان همراه با پدرشان به منطقه‌ای نظامی آمدند و تحت مراقبت شدید قرار گرفتند و از آنجایی که عرب لشکر نظامی را عسکر می‌نامند، ایشان «عسکری» نامیده شدند. این توجیه فضیلتی برای امام عسکری نیست، این درحالی است که القاب سایر ائمه بیانگر فضیلت ایشان است.

به گفته رجبی‌دوانی، لقب «عسکری» نشان‌دهنده عمق مظلومیت این امام است، آن حضرت آنقدر در فشار و مظلومیت بود که بارها به زندان افتاد و تلاش‌هایی می‌کردند که از ازدواج آن حضرت جلوگیری کنند تا آخرین حجت خدا به دنیا نیاید. این فشارها باعث شد تا ایشان حتی در طول عمر کوتاه خود یک حج یا یک عمره هم بجا نیاورد.



در ادامه می‌توانید صوت کامل این سخنرانی کوتاه را بشنوید:


 

دریافت



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین