عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
قرآن کریم از معجزات پیامبر اکرم (ص) است که میتوانید با مطالعه آن به اطلاعات جامعی برسید.
عقیق:رسالت حضرت محمد (ص)، در آخرین دوره از پیامبران نشانه‌ای برای اِکمال دین از سوی پروردگار بود. دینی که با نام اسلام و راهنمایی پیامبر خاتم (ص) چراغ هدایت را برای مسلمانان روشن کرد و مسیر سعادت و رستگاری را به وسیله ملکه وحی جبرئیل به پیامبر اکرم (ص) در قالب کتابی الهی مانند دیگر ادیان هموار‌تر شد.

این کتاب نیز، مانند تورات حضرت موسی (ص)، زبور حضرت داوود (ع) و انجیل حضرت عیسی (ع)، یکتا پرستی را در زمانه‌ای که جهل و نادانی فراگیر شده بود، بیان کرد و صدای حقانیت را به وسیله رسول الله (ص) و پنج تن آل عبا (ع) به گوش جهانیان رساند.

قرآن کریم، به عنوان یکی از مهمترین معجزات پیامبر اکرم (ص) و همچنین بالاترین کتاب الهی، در خود علاوه بر اشاره به قوانین و حقوق در جامعه اسلامی، نگاه ویژه‌ای به جهاد در راه خدا، تربیت فرزندان و خانواده، نوع سبک زندگی و ... دارد؛ و در بیانی شیوا و رسا، مفاهیم الهی، ضرب المثل ها، داستان‌های قرآنی و آداب زندگی، توسط حضرت امیرالمومنین (ع) تدوین و جمع آوری شده است.

شناسنامه قرآن

نام

قرآن یک کلمه ی عبری و
اسم اصلی آن فرقان است.

بزرگترین آیه

آیه ی 282 سوره ی بقره

لقب

مجید

کوچکترین آیه

کلمه (طه) از سوره بیستم

زبان

عربی

تعداد سوره های مکی

82سوره

زمان نزول

ماه رمضان , شب قدر

تعداد سوره های مدنی

20سوره

محل نزول

مکه مکرمه, غار حرا

تعداد سوره های مکی و مدنی

12سوره

فرستنده

الله جل جلاله

سوره نصف قرآن

سوره کهف

ملکه وحی

حضرت جبرئیل

مادر قرآن

فاتحه سوره ی

گیرنده

حضرت محمد (ص)

قلب قرآن

یس سوره ی

تعداد وحی

24000 مرتبه

عروس قرآن

سوره ی الرحمن

مدت نزول

23سال

سوره ای که دو بسم الله دارد

نمل

اولین آیه

إقرا باسم ربک الذی خلق

سوره ای که بسم الله ندارد

توبه

اولین سوره

العلق

تعداد حزب

120حزب

آخرین سوره

النصر

سوره ای که در تمام آیات اسم الله دارد

مجادله

آخرین آیه

الیوم اکملت لکم دینکم

تعدا آیات

6236آیه

تعداد جزء

30 جزء

تعداد کلمات

77439کلمه

تعداد سوره

114سوره

تعداد حروف کل قرآن

330733حروف

با عظمت‌ترین آیه


آیت الکرسی


تعداد نقطه ها


105684نقطه

طولانی‌ترین سوره

سوره بقره

قرآن به سه قسمت تقسیم شده

وحدانیت خدا ، قصص ، احکام

کوتاه‌ترین سوره


سوره کوثر

سوره ای که سه بار خواندن آن حکم ختم قرآن را دارد


سوره ی اخلاص


یکی از نکات جالب و قابل تأمل در قرآن مجید، برابری و عدالت است، در زمان نزول این کتاب الهی، چرتکه و یا هر وسیله امروزی برای محاسبات وجود نداشت، اما به خوبی می‌توان برابری و زوج بودن را در میان شگفتی‌های قرآن درک کرد.

واقعیت اعجاب‌آور این است که تعداد دفعاتی که کلمه مرد در قرآن دیده می‌شود
24 مرتبه و تعداد دفعاتی که کلمه زن در قرآن دیده می‌شود هم 24 مرتبه است، درنتیجه، نه تنها این عبارت از نظر دستوری صحیح است، بلکه از نظر ریاضیات نیز کاملاً بی‌اشکال بوده، همچنین این برقراری توازن بین دیگر مسائل نیز دیده می‌شود.

دنیا 115 / آخرت 115- ملائک 88 / شیطان 88- زندگی 145 / مرگ 14- سود 50 / زیان 50- ملت (مردم) 50 / پیامبران 50- ابلیس 11 / پناه جستن از شر ابلیس 11- مصیبت 75 / شکر 75- صدقه ٧٣ / رضایت ٧٣- فریب خوردگان (گمراه شدگان) 17 / مردگان (مردم مرده) ١٧- مسلمین 4١ / جهاد 4١- طلا 8 / زندگی راحت ٨- جادو 6� / فتنه 6� - زکات ٣٢ / برکت ٣٢ - ذهن 4٩ / نور 4٩ - زبان ٢5 / موعظه (گفتار، اندرز) ٢5 - آرزو ٨ / ترس ٨ - آشکارا سخن گفتن (سخنرانی) ١٨ / تبلیغ کردن ١٨ - سختی ١١4 / صبر ١١4 - محمد (ص) 4 / شریعت (آموزه‌های حضرت محمد (ص)) 4 .


دانستنی‌های شناسنامه قرآن

جالب است که نگاهی به دفعات تکرار کلمات زیر در قرآن داشته باشیم چراکه نماز 5، ماه ١٢، روز ٣65 از آن‌ها یاد شده است. همچنین دریا 32، زمین (خشکی) 13 بار آمده است که در یک جمع و ضرب ساده به مساحت دریا‌ها و خشکی‌های سطح زمین پی برد.

دریا + خشکی =
45=13+32 که دریا = %1111111/71= 100 × 45/32 و خشکی = % 88888889/28 = 100 × 45/13.

دانش بشری اخیراً اثبات نموده که آب
111/71% و خشکی 889/28 % از کره زمین را فراگرفته است. از سوره قمر تا آخر قرآن 1389 آیه وجود دارد و سال 1389 قمری برابر 1969 میلادی است که تاریخ فتح ماه توسط بشر است.

در تمام حیوانات، تعداد کروموزوم‌های حیوان نر و ماده برابر است و زنبور عسل تنها حیوانی است که ساختار کروموزومی آن با سایر حیوانات متفاوت است، زیرا زنبور ماده 16 جفت کروموزوم دارد در حالی که زنبور نر 16 تک کروموزوم دارد و جالب است که شانزدهمین سوره قرآن به نام زنبور عسل (نحل) نام گذاری شده است.

همچنین در چند جای قرآن کلمه حمیر (الاغ) همراه نام سایر چهارپایان به کار رفته است، اما تنها در دو آیه قرآن نام این حیوان به تنهایی ذکر شده است. انکر الاَصوات لصوت الحمیر (لقمان) و، مثل الذین حملوا التورات ثم لم یحملو‌ها کمثل الحمار یحمل اسفارا (جمعه) این حیوان 31 جفت کروموزوم یعنی 62 کروموزوم دارد و این دو سوره سوره‌های 31 و 62 قرآن هستند.


منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین