عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در جمع اساتید و طلاب:
عضو شورای حوزه علمیه تهران با بیان این که استقرار در سنگر دعا انسان را از افتادن در وادی غفلت نجات می‌دهد، گفت: وقتی فریضه امر به معروف و نهی از منکر از طرف خوبان ترک شد، تسلط اشرار بر جامعه را شاهد خواهیم بود.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، در جلسه درس اخلاق هفتگی مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، در جمع اساتید و طلاب، با بیان این که انسان در مسیر کمال و تعالی دائما به مراقبه نیاز دارد، اظهار داشت: هر انسانی که در این مسیر گام برمی دارد نباید از خودش غافل باشد، زیرا غفلت در روایات به عنوان چرک روح و نفس معرفی شده است و کسی که گرفتار غفلت است، غبار و لکّه غفلت روح را کدر می کند.

وی ادامه داد: غفلت، جان را مغشوش می کند و این آلودگی موجب دوری از ساحت ربوبی می شود. در آیه 179 سوره اعراف «غفلت» منشأ سقوط معرفی شده است. هم سقوط در عذاب الهی و هم سقوط به مرحله  حیوانی. خداوند در قرآن کریم می فرماید «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُون؛ و محققا بسیاری از جن و انس را برای جهنم آفریدیم، چه آنکه آنها را دلهایی است بی‌ادراک و معرفت، و دیده‌هایی بی‌نور و بصیرت، و گوشهایی ناشنوای حقیقت، آنها مانند چهارپایانند بلکه بسی گمراه‌ترند، آنها همان مردمی هستند که غافل‌اند».

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: خداوند نسبت به بندگانش بسیار رئوف و بخشنده است و رحمتش بر غضبش سبقت دارد. و همواره رحمت الهی، امام غضب است و پیشاپیش غضب حق، رحمت الهی جاری و ساری است. با این حال خداوند در آیه مذکور و با ادات تاکید می‌خواهد اهمیت موضوع را برساند و اشاره دارد که بسیاری از جن و انس که مراکز ادارک آن ها بر اثر غفلت بی خاصیت و خنثی شده است، اهل جهنم خواهند بود.

وی افزود: زلزله اخیر برای اهل بصیرت درس عبرت از حوادث روزگار است، ولی کسی که مثل بی چشم ها زندگی می کند، برای او فرقی نمی کند و حوادث روزگار در او اثر نمی گذارد و گویا این اتفاقات را نمی بیند. این افراد علاوه بر این که چشم هایشان نمی بیند، از گوش هایشان نیز استفاده نامطلوب می کنند و گویا حرف ائمه اطهار(علیهم السلام) به گوش آنان نرسیده و توجهی به حرف حق ندارند. و در قیامت نیز خداوند متعال که سمیع و مجیب است هیچ توجهی به ناله‌های اینان نخواهد داشت.

عضو شورای حوزه علمیه تهران بیان داشت: در روایت آمده است وقتی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بی رنگ شد، یکی از آثار ترک این فریضه، تسلط اشرار است. و بعضاً هم دیده می شود بر اثر ترک این فریضه، خداوند اشرار را بر جوامع مسلط می کند و حکومت دست خوبان قرار نمی گیرد و بدهای جامعه سر کار می آیند و خوبان تحت فشار قرار گرفته و ناله می‌کنند ولی خداوند به جهت ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر از طرف همین طیف، حرف‌شان را قبول نمی‌کند.

وی ادامه داد: تسلط اشرار بر جامعه، اثر کار خود ما است، زیرا خدا انتقام ندارد و دعای خوبان به جهت ترک این فریضه، محبوس است و به مقصد اعلی نمی‌رسد، چرا که ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از آن گناهانی است که بین انسان‌ها و مبدأ متعال، حاجب می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران با بیان این که دعای بدون عمل قبول نمی‌شود، اظهار داشت: خداوند در آیه 179 سوره اعراف سقوط اهل غفلت را تا مرحله حیوانیت و حتی پایین تر از آن عنوان می‌کند، از این رو هیچ رشد و تعالی برای آنان وجود نخواهد داشت، زیرا همه همت‌شان در مادیات و شکم خلاصه می‌شود و آنقدر شرور می‌شود که هیچ حیوان درنده‌ای در درندگی و هوس‌بازی به پای او نمی‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این که استقرار در سنگر دعا انسان را از افتادن در وادی غفلت نجات می‌دهد، ابراز داشت: حقیقت دعا توجه به فقر است، و انسان ذاتا فقیر است، و فقر وجود و هویت او است. زیرا مالکیت انسان عرضی است، و ذاتی نیست. به عبارت دیگر مالکیت انسان در طول مالکیت خدا و در حدی است که خداوند به انسان می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که جهات تربیتی دعا، توجه به فقر و یافتن نیازهای خود و بیدار شدن از حال غفلت است، افزود: اگر کسی این حقیقت را بفهمد، دائماً حالت اضطرار دارد مثل کسی که در حال غرق شدن در دریاست و خبری از غریق نجات و کشتی های دیگر نیست و همه‌ رشته‌های امیدش قطع می‌شود! آن حالت، حالت اضطرار است و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) دائماً این حالت را دارند و نگاه‌شان فقط به خداست.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین