عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۵۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳
پنجمین جلسه درس اخلاق اختصاصی مدرسه نیمه وقت در آستانه میلاد باسعادت پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و همزمان با هفته وحدت در طبقه همکف ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.
عقیق:در این جلسه،ملیحه لباف، ضمن عرض تبریک ایام ولادت حضرت رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به آیه ۱۲۸ سوره توبه اشاره کرد و افزود: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ».

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به برخی ویژگی‌های پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این آیه اشاره کرد، از جمله:

۱. «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ»؛ اینکه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز مثل ما انسان است و غریزه دارد و از دو بعد مادی و معنوی برخوردار است؛ باتوجه به این امر دیگر بهانه ای نداریم که او فرشته بود. هرچند طبق روایت کسی که عقلش بر شهوتش غلبه کند، «اعلی من الملائکه» خواهد بود.

۲. «عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ»؛ پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) غمخوار شماست؛ وقتی شیعه در غم وغصه قرار می گیرد، سختی او بر پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) سخت است.

۳. «حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ»؛ پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نسبت به هدایت شما حرص دارد تا جاییکه گاهی خداوند آن حضرت را منع می‌کند، «فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا»(کهف/۶)

۴. «بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ»؛ هر فردی که زیر چتر ولایت برود، تحت رأفت نبوی قرار می‌گیرد؛ اما اگر به این ولایت پشت کرد آن وقت شامل «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ»(فتح/۲۹) می‌شود.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه به حدیثی نبوی در صفحه ۲۱۰ جلد ۶۷ بحارالأنوار برای تفکر، تدبر و عمل به آن اشاره کرد که پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «ایمان مؤمن کامل نمی‌شود تا اینکه دارای ۱۰۳ خصلت در فعل و عمل و نیت و باطن و ظاهر باشد، آنگاه امیرالمومنین(علیه‌السلام) فرمودند: یا رسول الله! آن ۱۰۳ خصلت کدامند؟ فرمودند: یا علی از جمله صفات مؤمن این است که: اندیشه‌اش بسیار متحرک و پویا است، ذاتا متذکر و به یاد خداوند است، علم و دانشش فراوان و بردباریش بزرگ وعظیم است و ...».

لباف تصریح کرد: امروز آرامش، گمشده‌ی انسان است وعلت آن، برخلاف آنچه می‌گویند اقتصاد و کمبود اقتصادی نیست، بلکه عدم توجه به ذکر و یاد خداوند متعال است.

وی به اهمیت علم و دانش اشاره کرد و گفت: مراد از علم و دانش، علم حقیقی است که در روایات اسلامی از آن به نور تعبیر شده است و صرف گرفتن مدرک نشان دهنده‌ی علم مورد نظر نیست.

توصیه استاد جامعه‌الزهرا(س) به مطالعه نامه ۳۱ نهج‌البلاغه/نفس خود را به صبر عادت دهیم

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه به معنای حقیقی حلم پرداخت و اظهار داشت: حلم به معنای بردباری و تحمل شرایط خاص و ناخوشایند است.

لباف تأکید کرد: در زمان مصیبت‌ها و مشکلات، جرعه جرعه باید جام صبر را نوشید و اگر چنانچه به این صفت متخلق نیستیم، طبق فرموده اهل بیت(علیهم‌السلام) باید تحلم کرد و نفس را به آن عادت داد.

وی در پایان، نامه ۳۱ امام علی(علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه را مورد توجه قرار داد که حضرت در این نامه می‌فرمایند: «عوِّد نفسک؛ نفست را عادت بده» و به بانوان طلبه توصیه کرد که این نامه را مطالعه و در آن تفکر کنند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین