عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴
شاعر آیینی:
روحانی شاعر آیینی گفت: حقیقتاً ارادت مرحوم استاد چایچیان به ائمه اطهار(ع)، علما و امامزادگان مثال زدنی بوده است.
عقیق:حجت الاسلام سید بشیر حسینی در گفتگویی ضمن تسلیت درگذشت استاد حبیب الله چایچیان (حسان) اظهار داشت: ایشان برای من و همه شاعران آیینی نماد و مظهر خوش اخلاقی و تواضع و تشویق نسل جدید به پرداختن به شعر آیینی است.

وی افزود: حقیقتاً اخلاص و معنویت ایشان بسیار مشهود بود به طوری که در بیان و شعر ایشان نیز نمود خاصی پیدا می کرد.

این روحانی شاعر بیان داشت: استاد حسان همواره قرآن را مدنظر قرار داده و درباره قرآن شعر گفته است و به ویژه از آیات قرآنی در مضامین شعری اش استفاده مناسبی می کرد، ضمن آن که به خوبی با احادیث و روایات و تاریخ زندگی اهل بیت(ع) آشنا بود و از آن ها در آثارش بسیار استفاده می کرد.

وی گفت: یکی از خصوصیات برجسته مرحوم چایچیان این بود که با علما و فقها و بزرگان و اهل علم ، ارتباط زیادی داشت ، ضمن آن که خودش هم در زمینه علوم و معارف دینی مطالعات فراوانی داشت و مشهور است که ایشان می گوید من دفتر شعرم را برای تایید به منظور چاپ خدمت علامه امینی بردم و ایشان به من فرمود که اشعار شما همه اش درباره تولی است و بعد از این تذکر استاد حسان درباره تبری نیز اشعاری می گوید.

دبیر انجمن ادبی نیر همچنین ابراز داشت: مرحوم حسان به شعرهای دیگران نیز توجه می کرد و حتی چند شعر ترکی نیز گفته و اما آن ها را منتشر نکرده است، با این وجود اشعار فراوانی از استاد حسان در بین مداحان و ذاکران و هیئتی ها خوانده شده و مورد استقبال جدی قرار گرفته از جمله شعر معروف" آمدم ای شاه پناهم بده " یا شعرهایی مثل "امشب شهادت نامه عشاق امضا می شود" و نیز شعر معروف دیگری با این مصرع آغازین که " هاله ای بر چهره از نور خدا دارد حسین"

وی افزود: در مجموع ایشان درباره ائمه اطهار (ع) به خصوص شهدای دشت کربلا آثار درخشانی دارد که توجه به آن ها با وجود غنای ارزشمند و در عین حال زبان ساده و همه فهم الگوی بسیار خوبی برای شاعران جوان آیینی است.

وی گفت: این بزرگوار همچنین درباره علما و فقهای درگذشته مثل علامه طباطبایی ، علامه امینی و شیخ مفید و امامزادگان و ... شعر گفته و عموم آثارش در بین عاشقان اهل بیت (ع) جایگاه خاصی دارد.

حجت الاسلام حسینی در خاتمه بیان داشت: اولین کتابی که از ایشان در تبریز سال 72 دیدم عنوانش " گل های پرپر" بود که کتاب کوچکی هم بود و از آن زمان به ایشان علاقه مند شدم و در طول سال ها بارها در جلسات از ادب و معرفت و اخلاق و تواضع و انسانیت ایشان و نیز آثار گرانقدرشان بهره مند شدیم.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین