عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
حاج سعید حدادیان:
سعید حدادیان با بیان اینکه مرحوم حسان سوزدل داشت و اهل بکا بود، گفت: این شاعر اهل‌بیت هرگاه شعری را می‌خواند، با اشک همراه بود، او اهل اشک و بکا و سوزدل بود و باید دانست خمیرمایه این اشعارش با اشک عجین می‌شد.
 عقیق:حاج سعید حدادیان از مداحان کشورمان در گفت‌وگویی پیرامون مرحوم چایچیان اظهار داشت: مرحوم حسان در عصر حاضر تقریباً در زبان فارسی پدر شعر جلسات مذهبی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه دوره‌ای که کتاب ایشان منتشر شد و به دست مردم رسید دوره فترت بود، گفت: ما خیلی اشعار مذهبی که در جلسات مذهبی کاربرد داشته باشند و از بسامد کافی برخوردار باشند در آن روزگار نداشتیم، نکته دیگر آنکه هر ستایشگر اهل بیت(ع) و مداحی سعی می‌کرد داشته‌های خود را برای خود داشته باشد و کمتر پیش می‌آمد که اشعاری را که حفظ کرده در اختیار دیگران قرار دهد، از این جهت بویژه  آموزان لطنمه می‌خوردند چون جوهر اصلی کار ستایشگری اهل بیت(ع) همانا شعر است و شعر است و شعر.

به گفته وی، امروز شاهد انتشار کتاب‌های آقای حاج علی انسانی از جمله «چراغ صاعقه» هستیم که کتاب مفیدی است و یا کتاب‌های آقای مجاهدی متخلص به «پروانه» و شخصیتی که به لحاظ کاری کم نظیر است یعنی آقای سازگار که حدود 20 جلد کتاب از ایشان در دسترس همگان است شش جلد «نخل میثم» و بیش از ده جلد کتاب‌های «یک ماه خون گرفته» البته فراموش نکنیم که شاعرانی مثل جناب «شفق» و «موید مشهدی» نیز از علم داران برجسته ی شعر جلسات مذهبی هستند منتها جناب آقای حسان طلایه دار این راه بود.

حدادیان با خواندن یکی از اشعار مشهور مرحوم چایچیان تاکید کرد: این غزل را عمده ستایشگران حرفه ای آن روزگار و چند نسل بعد حفظ هستند و بارها خوانده اند:

بر لب آبم و از داغ لبت میمیرم

هردم از غصة جانسوز تو آتش گیرم

مادرم داد بمن درس وفاداری را

عشق شیرین تو آمیخته شد با شیرم

گاه سردار علمدارم و گاهی سقا

گه بپاس حرمت گشت زنان چو نشیرم

این مداح اهل‌بیت علیهم‌السلام ضمن تأکید بر اینکه مرحوم حسان آغازگری برای نسل خودشان بود، یادآوری کرد: ایشان را باید آغازگری برای نسل خودشان بودند که شاعران برتر که آمدند این حرکت را ادامه دادند و به کمال بیشتر رساندند.

این شاعر با تأکید بر این مطلب که مرحوم حسان سوزدل داشت و اهل بکا بود، گفت: این شاعر اهلبیت هرگاه شعری را می‌خواند، با اشک همراه بود، او اهل اشک و بکا و سوزدل بود و باید دانست خمیرمایه این اشعارش با اشک عجین می‌شد. او هنگام خوانش اشعار سر از پا نمی‌شناخت و همواره اشعارش را با گریه می‌خواند.

وی ضمن تأکید بر نکته مهم پیرامون اینکه نوآموزان ادبیات مذهبی باید این نکته را مدنظر قرار دهند، گفت: نوآموزان ادبیات مذهبی باید بدانند ایشان نفس علما را غنیمت می‌شمردند و برای ایشان حضور در محضر علما مغتنم بود. مرحوم چایچیان با علامه امینی همدوره بودند و صاحب سلسه کتاب‌های الغدیر نیز به مرحوم حسان محبت بسیار داشتند.

سعید حدادیان با ذکر خاطره‌ای از مرحوم چایچیان گفت: می‌فرمودند:"من شعری برای حضرت امیر(ع) گفته بودم، در جیبم گذاشته و فراموش کرده‌ بودم، شب بعد به محضر علامه رسیدم، فردی که تازه شیعه شده بود در جلسه شروع به شعرخوانی به زبان عربی کرد، من نیز تا وارد جلسه مذهبی شدم، علامه امینی فرمودند: شعری را که برای حضرت امیر سروده‌ای بخوان، من که فراموش کرده بودم گفتم کدام شعر؟ جناب علامه فرمودند همان شعری که در جیبت داری و دیشب سروده‌ای"؛ این نکته حائز اهمیت است که گاهی از دعای علما به شاعران مطالبی می‌رسد که باید یک شاعر با یک عالم هم‌نفس باشد تا به دین لطمه نزند.

وی در پایان ابراز داشت: مراسم یادبود مرحوم استاد چایچیان عصر امروز و از ساعت 14:30 در مسجد ارک برگزار می‌شود ضمن اینکه در پایان خاطر نشان میکنم که روز دوشنبه همزمان با مراسم ترحیم مرحوم حسان در مسجد بلال سازمان صدا و سیما، پانزدهمین دوره همایش سوختگان وصل با عنوان «کبوتران حرم» از ساعت 14:30 تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در دو بخش شعر و داستان برگزار خواهد شد، اما نکته مهم اینکه در این دوره یعنی در برنامه فردا بخش ویژه‌ای به مرحوم «حسان» اختصاص دارد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین