عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷
در گفت‌وگو با محمدزمانی مطرح شد
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدزمانی با بیان اینکه مرحوم چایچیان ولایت‌مدار بود‌، به ذکر خاطره‌ای از شعرخوانی این شاعر در محضر رهبر انقلاب پرداخت.
 عقیق:حجت‌الاسلام و المسلمین جواد محمدزمانی، شاعر و کارشناس ادبی، در گفت‌وگویی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی زنده‌یاد حبیب‌الله چایچیان گفت: زنده‌یاد چایچیان از شخصیت‌های مشهور و شاعران برجسته طی دهه‌های مختلف پیش و پس از انقلاب بود. من چندبار توفیق دیدار او را داشتم. زنده‌یاد چایچیان شخصیت برجسته‌ای بود که چند ویژگی بارز داشت؛ مردم‌داری و شاگردپروری از جمله ویژگی‌های اخلاقی او بود که به صورت بارز در این شاعر اهل بیت(ع) دیده می‌شد.

وی با بیان اینکه مرحوم چایچیان برای زائران و محبان اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) احترام ویژه‌ای قائل بود، افزود: خاطرم هست در جلسه‌ای شاعر جوانی شعر بسیار کوتاهی در حد یکی دو بیت برای مرحوم چایچیان خواند. شعر از نظر ادبی خیلی قوی نبود، اما مرحوم چایچیان از جوان خواست تا شعر را در کاغذی نوشته و به او بدهد. جوان شاعر علت را جویا شد و استاد در پاسخ گفت که قصد دارد این شعر را برای خانواده‌اش بخواند. این حرف استاد در شاعر جوان تأثیر بسیاری گذاشت و او را نسبت به ادامه کار مصمم‌تر کرد. از این دست ویژگی‌ها در روحیه زنده‌یاد چایچیان بسیار دیده می‌شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدزمانی علاقه به علمای دین را از دیگر ویژگی‌های اخلاقی مرحوم چایچیان دانست و ادامه داد: مرحوم چایچیان با وجود اینکه شاعری آیینی بود، اما نسبت به مسائل روز هم واکنش نشان می‌داد و رد این موضوعات را می‌توان در اشعار او دید. زنده‌یاد حسان اشعار متعددی درباره امام(ره)، انقلاب و دفاع مقدس و شهدا داشت. نسبت به مسائل روز حساس بود.

وی با بیان اینکه توجه به سیره امیرالمؤمنین(ع) نمود بارز و ویژه‌ای در اشعار زنده‌یاد چایچیان داشت، گفت: شعر ایشان بارها مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته بود و من خودم چندبار شاهد این ماجرا بودم. خاطرم هست در جلسه‌ شعری که در  سال 90 در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شده بود، نوبت به مرحوم چایچیان رسید. همه می‌دانستند که مرحوم چایچیان معمولاً اشعار بلندی می‌خوانند. رهبر معظم انقلاب خطاب به مرحوم حسان از ایشان خواستند که سروده‌ای را قرائت کنند. مرحوم حسان نیز گفت که چند بیتی می‌خوانم. رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که 30 -40 بیت شعر که چیزی نیست. مرحوم چایچیان سنگ‌تمام می‌گذاشت.

محمدزمانی با اشاره به اینکه زندگی هرکدام از بزرگان درس‌های متعددی برای جوان‌ترها دارد، اضافه کرد: «حسن معاشرت» یکی از درس‌هایی است که می‌توان از زندگی مرحوم چایچیان گرفت. کسی ندیده است که مرحوم چایچیان با حالت ناراحتی و پرخاش با کسی رفتار کند و این درس بزرگی است که می‌توان از زندگی این شاعر اهل بیت(ع) داشت.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین