عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۴۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۴
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به شبهه ای پیرامون احکام عجیب امام زمان در دوران ظهور بیان کرد: این احکام در واقع نشان دهنده پویایی فقه شیعه در پاسخگویی به مسایل مستحدثه است.
 عقیق: آیت‏الله محمد یزدی در همایش حامیان منجی که در قم برگزار شد،با اشاره به مفهوم قرآنی بحث امامت گفت: از نظر قرآن امام کسی است که از طرف خدا عهدی به او رسیده که به افراد دیگر که ظالم به خود یا دیگران هستند نمی رسد.

وی افزود: این سخن الهی منکر و پاسخ قوی برای رد شبهه و وصل کردن برخی اغلاط فاحش به قرآن و مکتب اسلام است؛ بر خلاف دیدگاه دیگران که قدرت و امامت را در یک ردیف می پندارند، یا ابن تیمیه که غلبه را معیار تبعیت دیگران از وی دانسته است؛ تشیع بر اساس نگاه قرآنی و سنت نبوی و کلام اهل بیت(ع) امامت را عنصری برگرفته شده است ذات احدیت میداند.

وی تصریح کرد: برخی روشنفکران غرب زده تصور کرده و به دنبال نشر این  فکر غلط هستند که امامت نیز از راه آرا باید تعیین شود در حالی که امامت تنها بر اساس اراده الهی تعلق میگیرد و مردم در بحث امامت هیچ نقشی ندارند و این عهد نیز به هر کسی نمیرسد.

آیت الله یزدی با اشاره به ماجرای سقیفه و تعیین خلیفه بر خلاف معیارهای قرآنی و الهی بیان کرد: آنچه در سقیفه مطرح شد بحث تجربه بود و اینکه اگر امام علی(ع) به خلافت برسد ممکن است به حسب جنگ های گذشته چه مسایلی رخ دهد ولی این مسیر غیر ا مسیری بود که باید طی می شد.

وی گفت: برخی از روشنفگران بیان می کنند که امامت نیز با رای مردم مشروعیت می یابد ولی امامت بر اساس اصل قرآنی عهدی الهی است و مردم نمی توانند امام را تعیین کنند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: مهدویت از مهمترین و بنیادی ترین معارف اسلامی است که هیچ شکی در آن نیست که بر همان معیاری که خداوند مشخص کرده است در محور امامت سیر خواهد کرد و از امام علی(ع) به امام دوازدهم میرسد ولی در همین رابطه نیز تلاش های بسیاری برای ضربه زدن به این مکتب انجام شد.

آیت الله یزدی با اشاره به تلاشهایی که برای مکتب سازی دروغین در این عرصه انجام شد بیان کرد: امروزه عده ای نگران حقوق بهاییان هستند ولی اگر به تاریخ آنها بنگرد و کارهای آنها را از نزدیک ببینند مثل تلاشی که در کشف الحیل انجام شد، مشاهده میکند که این گروه برای ضربه زدن به اسلام و انسانیت وارد میدان شده اند تا انسان را مسیر درست خود منحرف کند؛ یعنی می توان تصور کرد که گروهی که برای نابودی و انحراف انسان تلاش می کند باید برای او حقوقی نیز در نظر گرفت؟

وی گفت: یکی از آسیبهای عرصه مهدویت، نگاه تنزلی به بحث انتظار و مهدویت است؛ امام زمان بر ما نظر لطف دارد ولی اکثر مردم از ایشان تنها مادیات را تقاضا میکنند و به فکر مباحث اخروی نیستند در حالی که امام زمان(عج) آمده است که بشریت را در آخر الامر به سعادت و آخرت نیک رهنمون سازند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: یکی از شبهاتی که در این عرصه مطرح شده، آن است که بیان می شود که امام زمان درزمان ظهور احکامی را بیان می کند که بسیاری از اهل علم نیز از آن تعجب میکنند؛ این درحالی است که این روایت به این منظور است که در زمان حضرت به حدی مسایل مستحدثه پیش می آید که عمل به دین از حد فهم بسیاری خارج میشود.

وی افزود: مثلا در گذشته چه کسی تصور می کرد که از خون نجس، بتوان فواید و برکاتی استخراج کرد که جان انسان ها را نجات دهد؟به همین خاطر احکام فقهی مرتبط به خون و مسایل جسمی شعب خاصی پیدا کرد؛ مسایل مرتبط به درمان نازایی نیز از این جمله مسایل است که نشان دهنده پویایی فقه اهل بیت (ع) است.

آیت الله یزدی گفت: امام زمان(عج) صفات و خصلت جانشینان پس از خود را نیز مشخص کردند و اگر کسی به مقام مرجعیت می رسد با همین معیارها است؛ از جمله اینکه باید ضمن علمیت و قدرت علمی وسیع، از نظر روحانی و اخلاقی نیز در حد نایب امام زمان(عج) باشد و زمان را نیز بشناسد؛ این زمان شناسی است که باعث می شود به راحتی درک کنیم که چرا سعد حریری در عربستان استعفا کرد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: استعفای حریره نتیجه شکست در پروژه هایی چون داعش و تجزیه عراق و سوریه کردستان و.. بود؛ آنها پس از ماجرای سعد حریری به سراغ یک باز جدید خواهند رفت؛ همین قدرت رهبری مقام معظم رهبری و مراجع ایران وعراق بود که باعث شد که دشمنان در نقشه های خود ناکام بمانند.

وی گفت: از دیگر سوالاتی که در این حوزه مطرح می شود بحث سهم امام است که سهم امام برای حل مشکلات مسلمین است و امام این سهم را برای همین امر یعنی کمک به رفع مشکلات مرتبط به دین و شهریه طلاب و خرید کتب و اعتلای امور دینی و اخروی مردم اختصاص می دهد پس این سهم باید در زمان امام و نواب امام نیز اجرا شود.

آیت الله یزدی در پایان با تاکید بر لزوم رعایت شاخص های اسلامی در معماری بناها و مراکز دینی گفت: با معماری جدید مناره های جمکران موافق نیستیم، زیرا باید ببینیم که یک بانی بر چه اساسی باید چنین طرحی بدهد و دیگران باید آن را به حسب بانی داشتن انجام دهند، زیرا ممکن است ماجرای حمایت انگلیسی ها از روضه خوانی در حضرت زهرا (س)به شکل مستمر و همه روزه تکرار شود که بدون اطلاع و با ردیابی چند واسطه مشخص شد که چه نقشه ای پشت پرده این ماجرا بوده است؛ به همین خاطر باید مراقب این مسایل بود.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین