عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۴۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
در درس اخلاق حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی عنوان شد
حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی با بیان اینکه امام عسگری(ع) تفسیری ۲۱ جلدی داشته‌اند، به روایتی از ایشان درباره نکته اخلاقی در قضاوت اشاره کرد.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد عابدی»؛ استاد درس خارج حوزه علمیه و رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در درس اخلاق خود اظهار کرد: امیر‏المؤمنین(ع) با عثمان با سر یک پیراهن اختلاف داشتند، حضرت فرمود که به خدمت  رسول خدا (ص) برویم تا ایشان قضاوت کنند، عثمان نپذیرفت و می‌گفت شما داماد پیامبر هستید و به نفع شما حکم خواهد کرد.

وی افزود: در این هنگام بود که آیۀ 65 سورۀ مبارکۀ نساء نازل شد؛ «فَلَا وَ رَبِّكَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَكِّمُوكَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا»، سوگند به پروردگارت که ایمان نیاورند مگر آن که در نزاعی که میان آنهاست تو را داور قرار دهند و از حکمی که تو می‌دهی هیچ ناخشنود نشوند و سراسر تسلیم آن شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به حدیثی از امام عسگری(ع) در جلد 27 وسائل الشیعه صفحه 233 حدیث 3، باب دوم از کیفیت الحکم گفت: امام عسگری(ع) تفسیری 21 جلدی داشتند، البته آن تفسری از بین رفته، اما در این تفسیری که امروزه به نام ایشان موجود است، ایشان از رسول خدا(ص) چنین نقل می‌کنند: پیغمبر با بیّنه و یقین قضاوت می‌کرد، مردم نیز اعتراض کردند که با این نحوۀ قضاوت ما به حق مان نمی‌رسیم، حضرت فرمود: «إنّما أنا بشر و إنّکم تختصمون إلیّ ... »، من هم بشری هستم به شما و شما اختلاف خود را نزد من می‌آورید، شاید بعضی از شما دلایل خود را بهتر از دیگری بیان کنید و من مطابق آنچه می‌شنوم به نفع او قضاوت کنم. هر کسی به خاطر قضاوت من حق مسلمانی را تصرف کند، پاره‌ای از آتش را به دست خود آورده است، خواه نگهدارد و خواه رها کند.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین