عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۳۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۹
امام حسین(ع) در حدیثی نیازهای انسان‌ها به یکدیگر را از نعمات الهی نامیدند.
 عقیق:یکى از مهم‌ترین آموزه‌هایی که در فرهنگ قرآن و عترت(ع) بسیار بر آن تأکید شده، خدمت به مردم و نیازمندان جامعه است. از منظر اهل بیت(ع) خدمتگزارى به افراد جامعه، حد و مرزى ندارد، لذا ما به عنوان محبان و شیعیان آن حضرات نیز شایسته است به پیروی از آن بزرگواران، به این تبیین رفتاری بیش از پیش اهمیت دهیم.

پیامبر اکرم(ص) در حدیثی در اهمیت این امر می‌فرماید:

«مِن افضَلِ الاعمالِ عنداللهِ ابراد الکباد الحارة، و اشباعُ الکباد الجائعة والّذی نفسُ محمّدٍ بیدهِ، لا یؤمنُ بی عبدٌ یبیتُ شبعان و اخوه (او قال جاره) المسلم جائعٌ»؛

برترین اعمال از نظر خداوند، خنک کردن دل‌های سوخته تشنگان و سیر کردن شکم‌های گرسنه است. سوگند به آن که هستی محمّد در اختیار اوست، به من ایمان نیاورده آن که سیر بخوابد و برادر مسلمان یا همسایه‌اش گرسنه باشد. (شیخ عباس قمی، سفینة البحار، ج 1، ماده «جوع».

اینجاست که کلام امام حسین(ع) مبنی بر اینکه نیازهای مردم را نعمت الهی بدانید، بیشتر و بهتر فهمیده می‌شود:

ایشان فرمودند: «اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْکُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَيْرِکُم»؛

بدانید نیازمندی‌هاى مردم که (به شما مراجعه مى‌کنند) از نعمت‌هاى الهى است؛ پس نعمت‌ها را از نعمات خسته نشوید که این وظیفه خدمت‌رسانى به دیگران محول خواهد شد».

وقتی با این نگاه که مولایمان امام حسین(ع) آن را به ما آموختند، با درخواست‌ها و نیازهای مردم مواجه می‌شویم، دیگر پاسخگویی به نیازهای آنان را برای خود دردسر و با سختی همراه نمی‌بینیم، بلکه آن را توفیق و نعمتی الهی می‌دانیم. این روزها مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه و روستاهای آسیب دیده آن، به حضور، خدمت و توجه ما بیش از پیش ما نیاز دارند، پس بیاییم با اقدامی به موقع و سریع، به نیازهای آنان پاسخی مناسب دهیم.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین