عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۳۲۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
حجت‌الاسلام میرکتولی در گفت‌وگو با تسنیم:
عضو مجمع عالی تفسیر قرآن با اشاره به اینکه امام رضا(ع) شرط ورود به حصن الهی را خودشان معرفی کردند، گفت: رشد و کمال از مسیر قرآن و عترت(ع) حاصل می‌شود.
عقیق:حجت‌الاسلام مرتضی میرکتولی، عضو مجمع عالی تفسیر قرآن در گفت‌وگویی درباره حدیث سلسلةالذهب که از امام رضا(ع) صادر شد، گفت: امام رضا(ع) وقتی وارد نیشابور شدند،‌ با استقبال گسترده شیعیان و دوستداران اهل‌بیت(ع) مواجه شدند. نقل است ایشان حدیثی فرمودند که به حدیث سلسلةالذهب یا سلسله طلایی شهرت یافت؛ زیرا راوی این حدیث شریف خود امام رضا(ع) و سلسله اسناد آن همگی از ائمه معصومین(ع) تا پیامبر گرامی اسلام(ص) و پیامبر(ص) نیز از جانب وحی بودند.  امام رضا(ع) در این حدیث فرمود: پدرم و او از پدرش تا به رسول اکرم و او از جبرئیل و او از خداوند متعال نقل کرده که خداوند فرموده است: «کَلِمَةُ إلاَ اِله اِلاَّ اللّهُ حِصْنِیِ فَمَنْ قَالَ لااِلهَ اِلاَّ اللّهُ‌ دَخَلَ فِی حِصْنِی وَمَنْ دَخَلَ فِی حِصْنِی اَمِنَ مِنْ عَذَابِی؛ کلمۀ لااله الا الله، قلعۀ محکم من است و هر که در آن داخل شود، از عذاب من در امان است.سپس حضرت سر را در هودج بردند و چند قدمی رفتند. دوباره سر را از هودج بیرون آوردند و فرمودند: بِشَرْطِهَا وَشُروُطِهَا وَاَنَا مِنْ شُرُوطِهَا؛ شرطش من هستم.»

وی افزود: «لا اله الا الله» یعنی توحید و نفی همه معبودهای دروغین و شرک‌آلود. اما اینکه چرا خداوند متعال کلمه لا اله الا الله را حصن خود قرار داد،‌ باید گفت زیرا همه معارف بر محور توحید بنا شده‌اند. یعنی اگر ما بخواهیم در حیطه معارف، فقه و حقوق و مسائل اخلاقی ورود کنیم،‌ باید با محوریت توحید باشد. اگر نگاه توحیدی در هر قسمت از زندگی وجود نداشته باشد، سیر زندگی در مسیر شیطان خواهد بود. حتی اگر زمانی که انسان وقت غذا خوردن نام خدا را نبرد و در پایان حمد او را به جا نیاورد، آن غذا خرج شیطان خواهد شد.

وی اقتصاد سالم را در گروی مسأله توحید معرفی کرد و گفت: اقتصاد و نظام بانکداری ما زمانی ارزشمند و سازنده است که بر محور توحید باشد. اگر شرک در آن وارد شود و از مسیر خدایی خارج شود، برای جامعه نه تنها سودمند نیست بلکه مضرات و تبعات فراوان دنیوی و اخروی بر آن مترتب می‌شود.

میرکتولی با بیان اینکه اگر خدا را پذیرفتیم باید با یک چراغ راهی به سرزمین توحید وارد شویم که همان انبیاء و رسولان و اولیائش هستند، تصریح کرد: ما در دعایی مشهور می‌خوانیم: «اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبیَّکَ؛ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنَّ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ؛ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی؛ بار الها! خودت را به من بشناسان که البته اگر خود را به من نشناسانی، پیغمبرت را نخواهم شناخت. بار الها، پیغمبرت را به من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانی، حجّت تو را نخواهم شناخت. بار الها، حجّت خود را به من بشناسان که اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دینم گمراه می‌شوم». در این دعا از خداوند می‌خواهیم ابتدا او را بشناسیم زیرا شناخت پیامبر(ص) متوقف بر معرفت خداست همان نکته‌ای که قبلاً اشاره کردیم. همچنین شناخت حجت خداوند متوقف بر معرفت بر پیامبر(ص) است. از این جهت نمی‌توان تصور کرد خداوند و پیامبر(ص) ما را بدون هادیانی الهی رها کرده باشند.

وی افزود: گروهی از انسان‌ها در قرن بیستم و بیستم و یکم تفکر اومانیستی دارند، یعنی همه چیز برای انسان و بر محور اوست. در تفکر غربی و سکولار انسان برای رسیدن به امیال و شهواتش مسیر زندگی را طی می‌کند که «إصالةالمنفعة» نام دارد در حالی که در مکتب‌های الهی همه چیز بر محور خداست و انسان نیز در مسیر خدایی شدن و در مسیر توحید راه تکامل را طی می‌کند. بنابراین انسانی که موحد باشد، به جایی می‌رسد که از تمام چیزهای این عالم لذت می‌برد تا جایی که مانند زینب(س) می‌گوید من چیزی جز زیبایی نمی‌بینم. بنابراین شرط ورود به سرزمین نور و رحمت پذیرش توحید است.

عضو مجمع عالی تفسیر قرآن با اشاره به اینکه اگر انسان با عقل خودش می‌توانست مسیر  زندگی و تکامل را بپیماید، نیاز نبود خداوند پیامبران را با کتبشان ارسال کند و یا اوصیایی برای آن‌ها قرار دهد، افزود: بنابراین انسان به تنهایی نمی‌تواند این مسیر را طی کند. اکنون انسان‌هایی هستند که برای رسیدن به حقیقت به عرفان‌های کاذب روی می‌آورند که نتیجه‌اش چیزی جز گمراهی نیست، زیرا مسیری نیست که خداوند آن را در قرآن معرفی کرده باشد؛ مسیر تکامل بدون گردن نهادن بر راهنمایان الهی بیهوده است. بهترین راهنمایان کسانی‌اند که دارای مقام امامت و خلافت‌اللهی و دارای مقام عصمت و خالی از هر گونه خطایی در قول و فعل هستند. بنابراین امام رضا(ع) شرط ورود به حصن الهی را خودشان معرفی کردند. زیرا در آن زمان در شرق و غرب عالم کسی جز امام رضا(ع) دارای چنین مقامی نبود.

حجت‌الاسلام میرکتولی ادامه داد: اینکه پیامبر(ص)‌فرمود: «أنا مَدینةالعلم و علیٌ بابُها» گویای این است که ورود به دروازه‌های علم و معرفت الهی و نبوی نیاز به واسطه و دربی دارد که همان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) هستند. مثل کسی که قصد سفر به خارج از کشور را دارد، اما باید قبلش ویزا تهیه کند تا اجازه ورود به کشور غریبه را داشته باشد. در مقابل، کسانی هستند که به صورت غیرقانونی از کوه و دشت و بیابان به کشوری دیگر سفر می‌کنند و در این راه دچار سختی‌ها و خطرات فراوانی می‌شوند و ممکن است حتی به هلاکت برسند. پس هر کاری قانونی دارد و ما در مسیر رشد و تکامل باید از طریقی که خداوند و پیامبر(ص) مشخص کرده‌اند حرکت کنیم.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین