عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
بازخوانی یک کتاب/
شاید نمونه‌ای از بهترین کتاب‌هایی که در سال پیامبر اعظم(ص) منتشر شد، گردآوری علمی و محققانه سخنان رهبر انقلاب درباره پیامبر اکرم(ص) باشد که توسط گروهی از پژوهشگران حوزه علمیه قم تهیه و تدوین شده است.
عقیق:در سال 1385 که از سوی رهبر انقلاب، سال پیامبر اعظم(ص) نام‌گذاری شد، تلاش‌های علمی و عملی بسیاری در راستای شناسایی ابعاد گوناگون شخصیت، سیره، آموزه‌ها و درس‌های پیامبر گرامی اسلام در ایران و جهان اسلام صورت گرفت. از جمله این تلاش‌ها در عرصه علمی، تألیف کتاب‌هایی درباره پیامبر اکرم(ص) بود که هرکدام به سهم خود، تبیین کننده سیمای آن خورشید یگانه بوده‌اند؛ گرچه همگی در آیینگی و بازتاباندن نور آن، یکسان نیستند.

شاید نمونه‌ای از بهترین کتاب‌هایی که در این سال منتشر شد، گردآوری علمی و محققانه سخنان رهبر انقلاب درباره پیامبر اکرم(ص) باشد که توسط گروهی از پژوهشگران حوزه علمیه قم تهیه و تدوین شده است. در این کتاب می‌توان طیف گسترده‌ای از داده‌ها و تحلیل‌های ارزشمند را یافت که به‌گونه‌ای منظم و منطقی سامان یافته‌اند و به مسایلی چون ویژگی‌های رسول اعظم و عصر بعثت، ماجرا و حقیقت بعثت نبی مکرم اسلام، روی‌دادنگاری دوران پیامبری حضرت ختمی مرتبت و پایه‌گذاری تمدن اسلامی، نقش اهل بیت در نهضت نبوی و وظایف مسمانان نسبت به پیامبر و آموزه‌های او، پرداخته‌اند؛ گستردگی اطلاعات کتاب تا اندازه‌ای است که می‌توان گفت سرفصل‌ها و اشاره‌هایی ارزشمند درباره هرچه که انسان معاصر بخواهد درباره پیامبر گرامی اسلام بداند، در آن یافت می‌شود.

"دوران مدینه، دوران شالوده‌ریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیت اسلام برای همه زمان‌ها و دوران‌های تاریخ انسان و همه مکان‌هاست. البته این الگو، یک الگوی کامل است و مثل آن‌را دیگر در هیچ دورانی سراغ نداریم؛ لیکن با نگاه به این الگوی کامل، می‌شود شاخص‌ها را شناخت. این شاخص‌ها برای افراد بشر و مسلمان‌ها علامت‌هایی است که باید به‌وسیله آن‌ها نسبت به نظام‌ها و انسان‌ها قضاوت کنند. این‌که چقدر بتوانند آن‌را ادامه دهند و بعدی‌ها چقدر بتوانند خودشان را به آن نزدیک کنند، بسته به همت آن‌هاست. پیغمبر نمونه را می‌سازد و به همه بشریت و تاریخ ارائه می‌کند."

حُسن سلیقه گردآورندگان و ناشر در ویرایش و چینش مطالب و نیز زودیابی متن و صفح‌آرایی زیبای کتاب، بر جذابیت آن افزوده است. این ویژگی‌ها سبب شده تا بتوان ادعا کرد که جای این کتاب در کتابخانه اهل اندیشه و قلم و نیز هرکس که علاقه‌مند به رشد آگاهی و دانش خود درباره پیامبر گرامی اسلام باشد، خالی است.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین