عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
حجت‌الاسلام علی نصیری عنوان کرد؛
رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد گفت: پیامبر اعظم(ص) در سایه تعلیم و تأدیب به پایه‌ای رسید که به او خطاب شد که عالم به یمن وجود او آفریده شده است «وَ لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ».
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در گفت‌وگویی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در سایه تعلیم و تأدیب الهی به مقام رسالت نایل شد، ابراز داشت: پیامبر اعظم در سایه چنین تعلیم و تأدیبی به پایه‌ای رسید که به او خطاب شد که عالم به یمن وجود او آفریده شده است «وَ لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ»، همچنین شدت مهرورزی رسول خاتم(ص) نسبت به عموم مردم تا بدانجا رسید که منافقان از ایشان به عنوان «أذُن» یاد می‌کردند و خداوند در مواردی خود دخالت کرده و مردم را نسبت به رعایت حقوق و ادب در برابر ایشان هشدار داده است.

وی با اشاره به مقام معنوی و الهی نبی اکرم(ص) افزود: خداوند ده‌ها بار از نام رسول خدا در کنار نام خود یاد می‌کند و همگامی با پیامبر را همگامی با خداوند و مخالفت با او را مخالفت با خداوند دانسته است. «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» و «موَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا مُبِیناً» تا بدانجا که اطاعت و پیروی از پیامبر را نشانه و  شرط حب الهی معرفی کرده است.

پیامبر(ص) تبلور اسماء جلالیه و جمالیه خداوند است

حجت‌الاسلام نصیری شخص پیامبر(ص) را تجلی‌گاه اراده الهی، تبلور اسماء جلالیه و جمالیه خداوند و بازگوکننده اراده و خواست او دانست و اظهار داشت: فرمان مؤمنان به مراجعه به پیامبر برای داوری در میان مخاصمات و ضرورت پذیرش بی‌چون و چرای داوری پیامبر اکرم(ص) نیز نشانی دیگر از ارج‌گذاری به مقام ایشان است، با این وجود بالاترین نقش و جایگاه علمی و معنوی در عرصه دین آگاهی به آن حضرت با آمدن آیه «وَمَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» احاله شده است، زیرا بر اساس این آیه تمام آموزه‌های صادر شده از ناحیه پیامبر(ص) به مثابه آیات قرآن از حجیت کامل برخوردار شده است.

صدرالمتألهین حضرت رسول(ص) را معلم بشر می‌داند

وی با تأکید بر اینکه پیش از وجود مبارک رسول خاتم(ص)، خداوند برای هدایت مردم پیامبرانی فرستاده است، ادامه داد: وقتی که نوبت به پیامبر اسلام رسید، اینجا یک اتفاق عظیمی افتاد و آن این بود که از نظر بعد مکانی وقتی به ایشان وحی و رسالت رسید اعلام شد که رسالت شما محدود به یک منطقه خاص جغرافیایی نیست و تا قیامت ادامه دارد دین دیگری نخواهد آمد، این مسأله نشان‌دهنده عظمت کار ایشان است.

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد بیان داشت: به تعبیر صدرالمتألهین جنبه تعلیمی پیامبر(ص) مربوط به آن 23 سال رسالتشان نیست، بلکه ایشان هماره معلم بشر هستند. این فیض هم از طریق اهل بیت(ع) به همه بشریت می‌رسد، لذا پیامبر را نباید یک پیامبر تاریخی تلقی کرد، اینکه فرمود «ولا ترفوا أصواتکم فوق صوت النبی»، این مختص همه زمان‌ها است یعنی الان هم نباید صدایمان را در کنار مزار پیامبر(ص) بلند کنیم و بی‌ادبی کنیم.

سه مسئولیت بزرگی که به خاتم انبیا محول شد

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد عنوان کرد: خداوند سه مسئولیت بزرگ به پیامبر اعظم(ص) داد که در قرآن هم به آن اشاره شده است. مسئولیت اول «تصدیق» است. یعنی تأیید آموزه‌های پیامبران پیشین بوده است «نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاهَ وَالإِنجِیلَ»، نقش دوم ایشان «تصحیح» است «وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتابِ وَ مُهَیْمِناً عَلَیْهِ»، یعنی مسائل راجع انبیاء که اهانت‌هایی به آنها در برخی کتب شده بود، قرآن اینها را تصحیح و بازسازی کرد.

وی افزود: نقش سوم نقش «تکمیلی» است «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ»، در دوران ما که پیامبری نیست، آن کسی که این ولایت را انجام می‌دهد اهل بیت(ع) هستند، بنابراین رسالت ایشان بدون ولایت اصلاً کامل نبوده، یعنی برنامه هدایت ناقص می‌شود.

سه اقدامی که جهان اسلام باید درباره پیامبر اعظم انجام دهد

حجت‌الاسلام نصیری با بیان اینکه با تألیف کتابی با عنوان «پیامبر» از سوی آنه ماری شیمل یک رویکرد جدیدی درباره جایگاه حضرت محمد(ص) در جهان ایجاد شد، ابراز داشت: آن‌ها اذعان کردند که ما سال‌ها به ایشان ستم کردیم و آن چهره تابناک ایشان فراتر از این حرف‌ها است، البته جهان اسلام درباره پیامبر(ص) باید سه کار اساسی انجام دهد،‌ یکی معرفی کامل و جامع پیامبر(ص) با استفاده از هنر و رسانه است، زیرا امروز هالیود زشت‌ترین پیام‌ها را در قالب هنر به دنیا عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: دومین کار، معرفی عملی پیامبر(ص) است، چهره‌ای که مسلمانان باید از پیامبر(ص) ارائه کنند همان چهره مهر و محبت ایشان است، باید تلاش کنیم پرونده این خشونت‌ها جمع شود و یک چهره مهربانانه از پیامبر(ص) با عملی که باید انجام می‌دهیم ارائه کنیم، کار سوم پرهیز از تفرقه است، باید الگویمان پیامبر باشد که مدار وحدت بودند و عزت و مهریانی که داشتند و آن را به طور کامل به دنیا معرفی کنیم.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین