عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
همان طور که باید در برابر کفار نیرومند و مقتدر ظاهر شد و نباید در مقابل آنان ضعف نشان داد، قرآن کریم ما را به فروتنی و تواضع در برابر مؤمنین دعوت کرده، زیرا بسیاری از صفات پسندیده از این سرمایه عظیم سرچشمه می‌گیرند
عقیق:همان طور که باید در برابر کفار نیرومند و مقتدر ظاهر شد و نباید در مقابل آنان ضعف نشان داد، قرآن کریم ما را به فروتنی و تواضع در برابر مؤمنین دعوت کرده، زیرا بسیاری از صفات پسندیده از این سرمایه عظیم سرچشمه می‌گیرند. ادامه مطلب را به نقل از حوزه می خوانیم.

عالمی که بوسیدن دستش را تاب نیاورد

 

 آیه:

أَذِلَّةٍ عَلَى ٱلْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى ٱلْکَٰفِرِینَ مائده/۵۴

در برابر مؤمنانْ فروتن و در برابر کافرانْ سرسخت و قدرتمندند

حکایت:

حکایت؛ میرزا جواد آقا تهرانی، انسانی وارسته بود که با کوهی از معرفت، چنان فروتن زندگی کرد که نمی‏ توان لقبی جز بنده صالح و شایسته به وی داد.

چه بلند است مقام میرزا که با وجود علم و کمالات بی‏شمار، هرگز اجازه نمی‏ داد کسی دست او را ببوسد، یا او را آیت اللّه‏ خطاب کند. یکی از روحانیون می‏ گوید: روزی با اصرار فراوان، موفق به بوسیدن دست ایشان شدم و از اتاق بیرون رفتم و پس از مدتی بازگشتم. هنگامی که وارد اتاق شدم، میرزا فرمود: چون تو دست مرا بوسیدی، من هم برای جبران محبت تو، کفش‏هایت را بوسیدم.

مرحوم میرزا جواد آقا هیچ ‏گاه سخنان خود را در منزل به صورت امر و نهی بیان نمی‏ کرد و با وجود کهولت سن، گاه در کنار حوض آب لباس‏‌های خود را می‏ شست، یا حیاط را جارو می‏ کرد. ۱

به قدر خاکساری سر بلندیست تواضع پایه اقبال مندیست

کدامین سربلندی بیش ازین است در او شاه جهان مسند نشین است ۲


پی نوشت:

1.با اقتباس و ویراست از کتاب گلشن ابرار
2.کلیم کاشانی

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین