عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد
رئیس ستاد مرکزی اربعین از عبور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مرزهای ایران و حضور در عراق برای شرکت در مراسم اربعین خبر داد.
به گزارش عقیق به نقل از ایسنا، محمدحسین ذوالفقاری در برنامه چهارشنبه شب گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ اظهار کرد: از پیش از ماه صفر تاکنون حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مرزهای کشور خارج و وارد عراق شده‌اند تا در مراسم اربعین شرکت کنند. ۳۵ هزار نفر هم روادید دارند ولی هنوز خارج نشده‌اند که احتمالا در روزهای آینده این اتفاق می‌افتد. تا ساعاتی پیش هم حدود ۸۰۰ هزار نفر به کشور بازگشته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز هم روادید برای این مراسم صادر می‌شود یا خیر، گفت: دفاتر صدور ویزا تقریبا جمع شده‌اند البته کنسولگری‌ها و سفارت عراق در این یکی دو روز فعال بوده‌اند تا برخی موارد را تکمیل کنند. امسال ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار ویزا صادر شده است. پارسال این رقم ۲ میلیون و ۵۰ هزار بود که حدود ۳۰۰ هزار ویزا بیشتر صادر شده است.

ذوالفقاری درباره افراد بدون ویزا تاکید کرد: ما با صراحت اعلام کردیم اگر چنانچه افراد فاقد ویزا بخواهند از مرز عبور کنند دولت عراق این اجازه را نمی‌دهد البته می‌دانیم بدون ویزاها هم با عشق آمده‌اند و علاقه‌مند بودیم ویزا می‌گرفتند ولی این مساله باید کنترل می‌شد وگرنه دچار بحران می‌شدیم. در این مدت تعدادی از افراد می‌خواستند از بی‌راهه‌ها، ارتفاعات و رودخانه‌ها عبور کنند که برخی توسط پلیس ایران برگشت داده شدند و کمتر از ۵۰ نفر هم توسط عراقی‌ها دستگیر شدند که به کشور عودت داده شدند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه امسال نسبت به پارسال چهار عامل اصلی باعث شد که برای مراسم اربعین تسهیلات بیشتری ایجاد شود، افزود: یک عامل بهبود نسبی زیرساخت‌ها مثل جاده‌ها، پارکینگ‌ها، روشنایی و مساله آب بود که مثلا برای ۳۰۰ هزار نفر در مهران و همین مقدار در چذابه تدارک آب دیده شد که در چذابه حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه داشت.

وی ادامه داد: عامل دیگر برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف بود که با توجه به تجربیات گذشته مسائلی مثل خدمات‌دهی، رفت‌وآمدها، گیت‌ها و کنترل‌ها ترمیم شد. حل مساله صدور روادید و مدیریت سفر توسط مردم هم از عوامل دیگر بودند.

ذوالفقاری درباره امکانات و وضعیت خدمات‌دهی یادآور شد: ۵۵ میلیون وعده غذایی با کمک مردم، هیات‌ها و سازمان‌ها برای ۲۰ روز تدارک دیده شد تا جمعه که در عراق اربعین است، موکب‌های عراقی فعال هستند و پیش‌بینی شده بعد از برچیده شدن موکب‌های عراقی خدماتی در عراق و مرزها داشته باشیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: در عراق و مرزها برای یک‌ونیم میلیون نفر امکانات اسکان پیش‌بینی کرده‌ایم و اگر احیاناً ناوگان حمل و نقل در ساعاتی جواب ندهد این پیش‌بینی صورت گرفته که زائرین در مرز اسکان داده شوند. البته برآورد این است که چنین اتفاقی نمی‌افتد ولی به هر حال امکانات خدمات‌دهی وجود دارد.

وی در توصیه‌ای به زائرین عنوان کرد: از زائرینی که به کشور بازمی‌گردند درخواست می‌کنیم اگر چنانچه سرماخوردگی یا کسالتی دارند در مرزها حتما در مراکز بهداشت و درمان حاضر شوند تا معاینه شده و داروهای مورد نیازشان را دریافت کنند.

ذوالفقاری همچنین درباره هزینه‌ها و اینکه گفته می‌شود در مواردی بیشتر از مردم دریافت شده، تاکید کرد: هزینه ویزا، بیمه، هلال‌احمر و شرکت‌های کارگزاری نسبت به زمان قبل از اربعین ۸۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده، در حمل‌ونقل درصدی را کاهش داده‌اند و از یکشنبه تاکنون انجمن رانندگان کمک کرده‌اند تا مردم پرداخت یکسر حرکت را داشته باشند. در هواپیمایی نمایندگانی به عنوان دفاتر فروش برای کنترل گذاشته‌اند و تا این لحظه حدود ۸ دفتر هواپیمایی تعلیق و یک دفتر لغو مجوز شده است.

وی ادامه داد: تعزیرات کسانی را که در فروش بلیط هواپیما تخلف کرده بودند حدود ۱۰۰ میلیون تومان جریمه کرده است. قیمت بلیط از تهران یک میلیون و ۲۰۰ و از مشهد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و اگر کسی بیشتر پرداخت کرده حتی بعد از سفر هم می‌تواند با مراجعه به سایت پیگیری کند تا اضافه دریافتی به او برگشت داده شود.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با اشاره به وظایف حاکمیتی دستگاه‌ها خاطرنشان کرد: ما در عین حال که زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنیم باید کاری کنیم هر سال هزینه‌ها کاهش پیدا کند. مساله دیگر لغو روادید است که به هر حال طرف مقابل باید موافقت کند. دو راهبرد باید مورد توجه هر دو کشور قرار گیرد که یکی آماده شدن زیرساخت‌ها و دیگری لغو روادید در طول سال برای زوار ایرانی و عراقی است.

وی در ادامه درباره بیمه‌ها گفت: اطلاعات دقیق داریم که غیر از مراسم اربعین هلال‌احمر ۱۶ هزار تومان می‌گیرد و برای اربعین این مبلغ را به پنج هزار تومان رسانده است. حدود یک میلیون نفر با طرف قرارداد سازمان حج خود را بیمه کرده‌اند. در این مدت در داخل ایران و عراق مجموعاً ۵۰ فوتی داشته‌ایم که تعدادی به صورت طبیعی و تعدادی بر اثر تصادفات که عمدتاً در داخل عراق بوده فوت کرده‌اند و اگر این افراد بیمه نباشند باید فکر کنیم که کدام نهاد می‌تواند برایشان اقدامی انجام دهد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پایان اظهار کرد: سازمان هلال‌احمر ۱۹۰ تن دارو به ارزش ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به عراق فرستاده است. همچنین سازمان‌ها و نهادهای مختلف بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان از اعتبارات خود را برای وظایف ذاتی‌شان در این موضوع گذاشته‌اند و هیچ سازمان و نهاد دولتی پول اضافی از مردم نگرفته است.

به گزارش ایسنا، همچنین در این برنامه قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام گفت: تاکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر از مرز مهران به عراق رفته‌اند که ۱۰۰ هزار نفر از پارسال بیشتر بوده و تا الان نزدیک ۴۰ هزار نفر از مرز مهران به کشور بازگشته‌اند. ما ظرفیت حدود ۲۰۰ هزار نفر در روز را پیش‌بینی کرده‌ایم که از زوار پذیرایی کنیم.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم در این زمینه گفت: امروز نزدیک ۶۰ هزار نفر از مرزهای شلمچه و چذابه به کشور بازگشته‌اند و در روزهای آینده احتمال می‌دهیم روزانه از این دو مرز به ۱۰۰ هزار نفر ورودی برسیم ولی به هر حال تا خارج شدن زوار از خوزستان محل‌های اکثراً مردمی را برای اسکان و پذیرایی از زوار تدارک دیده‌ایم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین