عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸
در محضر بزرگان؛
آیت الله محمدی ری شهری: در جلسه تفسیر قرآن تقوای الهی جامع ترین عامل فلاح، خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت است.
 عقیق:آیت الله محمدی ری شهری در ادامه درس تفسیر پنجمین آیه از سوره مبارکه بقره، با اشاره به مفهوم فلاح و اصلی ترین عوامل آن، مصادیق تقوا که انسان را به فلاح می رساند را تشریح و افزود: «کسی که با خدا معامله کند، خداوند خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت را نصیب او خواهد کرد.»

در این جلسه که یکشنبه 7 آبان‌ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مصلای بزرگ ری آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام برگزار شد، آیت الله محمدی ری شهری «تقوا» را، از جامع ترین عوامل فلاح، خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت معرفی نمود.

این مفسّر قرآن کریم با اشاره به آیه 131 سوره نساء، تقوا را از سفارشات و توصیه های اکید خداوند متعال به پیروان ادیان آسمانی گذشته و دین اسلام دانست و ادامه داد: «کسی که در راه زندگی خود تقوا پیشه نکند، زندگی او تباه خواهد شد، چرا که خداوند به تقوای انسان نیازی نداشته و داشتن تقوا باعث خوشبختی و سعادت خود انسان می‌گردد».

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با توضیح و تشریح حدیث «روی أنّ رجلاً استوصى رسول اللّهِ صلى الله علیه و آله ، فقال: لا تَغضَبْ قَطُّ ، فإنّ فیهِ مُنازَعَةَ ربِّکَ ، فقالَ : زِدْنی ، قالَ : إیّاکَ و ما یُعتَذَرُ مِنهُ فإنَّ فیهِ الشِّرکَ الخَفیَّ ، فقالَ : زِدْنی ، فقالَ : صَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ فإنّ فیها الوُصلَةَ و القُربى ، فقالَ : زِدْنی ، فقالَ علیه السلام : اِستَحیِ مِن اللّهِ استِحیاءکَ مِن صالِحی جِیرانِکَ فإنّ فیها زِیادَةَ الیَقینِ ، و قد أجمَعَ اللّهُ تعالى ما یَتَواصى بهِ المُتَواصُونَ مِن الأوَّلِینَ و الآخِرینَ فی خَصلَةٍ واحِدَةٍ و هی التَّقوى ، قالَ اللّهُ جلَّ و عَزَّ : «و لَقَدْ وَصَّیْنا الّذِینَ اُوتُوا الکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ و إیّاکُمْ أنِ اتَّقُوا اللّهَ» . و فیهِ جِماعُ کلِّ عِبادَةٍ صالِحَةٍ ، وَصَلَ مَن وَصَلَ إلَى الدَّرَجاتِ العُلى و الرُّتبَةِ القُصوى ، و بهِ عاشَ مَن عاشَ مَع اللّهِ بِالحَیاةِ الطَّیّبَةِ و الاُنسِ الدائمِ ، قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ : «إنَّ المُتَّقینَ فی جَنّاتٍ و نَهَرٍ * فی مَقْعَدٍ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ»؛ «مردى از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله سفارشى خواست حضرت فرمود : هرگز خشم مگیر؛ زیرا که در خشم کشمکش با پروردگارت نهفته است. عرض کرد: سفارشى دیگر فرمایید. فرمود: هرگز کارى که از آن عذر بخواهى، مکن؛ زیرا که در آن شرکِ ناپیداست. عرض کرد: باز هم بفرمایید. فرمود: نمازت را مانند کسى بخوان که گویى آخرین نماز عمرش را مى خواند؛ زیرا در این نوع نماز خواندن پیوند و نزدیکى (به خدا) است. عرض کرد: باز هم بفرمایید. فرمود: از خداوند چنان حیا کن که از همسایگان صالح خود حیا مى کنى؛ زیرا که در این امر زیادت یقین است و خداوند متعال آنچه را اوّلین و آخرینِ سفارش کنندگان بدان سفارش مى کنند در یک خصلت جمع کرده و آن تقواست.خداوند عزّ و جلّ مى فرماید: «و هر آینه کسانى را که پیش از شما کتاب (آسمانى) داده شده اند و شما را، سفارش کردیم که از خدا بترسید». تقوا مجمع هر عبادت شایسته اى است و هر که به درجات بالا و مرتبه بلند رسید به واسطه تقوا رسید و هر که با زندگى پاک و پاکیزه و انس همیشگى با خدا زیست به وسیله تقوا زیست. خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «همانا تقوا پیشگان در میان باغ ها و نهرها، در قرارگاه صدق، نزد پادشاهى توانایند»؛ به شرح معنا و مصادیق حقیقی تقوا پرداخت و توصیه ها و رهنمودهای پیامبر (ص) در این روایت را تبیین کرد.

آیت الله ری شهری با استناد به آیه 96 سوره اعراف ”وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ»، یکی از پایه های اصلی توسعه ی اقتصادی را تقوا دانست و تصریح کرد: «اگر همه ی جوامع بشری با خدا ارتباط داشته باشند برکات آسمانها و زمین آنها را فرا می‌گیرد».

عضو مجلس خبرگان رهبری، «افشاگری» را یکی از بزرگترین گناهان کبیره دانست و افشاء و انتشار عیب مسلمانان در فضای حقیقی و مجازی را از عیوب بزرگ جامعه برشمرد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با استناد به دعایی از حضرت امام سجّاد علیه السّلام در صحیفه سجّادیه، عذرخواهی صرفاً از بنده خدا، بخاطر ارتکاب اشتباه را شرک خفی دانست و افزود: «لازم است قبل از عذرخواهی از بنده خدا، بخاطر اشتباهی که رخ داده است، از خدا عذرخواهی و طلب مغفرت کنیم و توبه بجا آوریم».

آیت الله محمّدی ری شهری در پایان ابراز امیدواری کرد خداوند متعال سعادت دنیا و آخرت را نصیب همه ی ما بفرماید.


منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین