عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
/یادداشت /عشرت شایق
مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای راهپیمایی اربعین حسینی را پدیده‌ ای بی‌نظیر، حرکتی عظیم و پرمعنا و حسنه‌ای ماندگار نامیده اند که در آن، «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» ترکیب معناداری یافته است.
 عقیق:متن یادداشت عشرت شایق کارشناس روابط بین الملل با عنوان"اربعین حسینی و فرصت های پیش رو" به شرح ذیل می باشد:

اربعین سرور و سالار شهیدان، الگوی آزادگان و سومین امام معصوم(ع) در راه است و شیعیان حضرتش در تکاپوی گرامیداشت هر چه باشکوه این رویداد بزرگ و ماندگار تاریخ هستند.

در این میان، راهپیمایی عظیم و بی نظیر اربعین حسینی دارای اهمیت خاص و جایگاه ویژه می باشد که با توجه به تحولات منطقه خاور میانه، این اهمیت و حساسیت امسال بیش از سالهای قبل می باشد.

زیارت اربعین که تنها در مورد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برگزار میشود گرچه امتیازی خاص برای آنحضرت محسوب میشود اما فلسفه این زیارت و بخصوص راهپیمایی شیعیان برای گرامیداشت اربعین حسینی در کربلای معلی، دارای ابعاد مختلف اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاس است.

راهپیمایی اربعین، یک پیاده‌روی معمولی و یا یک سنت محلی نیست و حضور میلیون‌ ها مسلمان و افراد آزاده در این راهپیمایی، قطعا درس های آموزنده و عبرت آموزی داشته و حامل پیام‌های مهمی است که معرفی شخصیت و اهداف امام حسین(ع) مهمترین آنهاست.

گرامیداشت «اربعین حسینی» در حقیقت گرامیداشت اصول و اعتقادی است که حضرت حسین ابن علی(ع) و یاران شهیدش برای پاسداری از آن اصول و ارزشها از همه هستی خود گذشته و در این راه به مقام عظمای شهادت نائل آمدند.

راهپیمایی اربعین، تاکید دوباره ای است بر امتداد حرکت و اهداف شهدای عاشورا تا یزیدیان بدانند که قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران فداکارش هیچگاه فراموش نشده و این حرکت با شهادت، اسارت و سرکوب تمام شدنی نیست و در طول زمان امتداد خواهد یافت.

تکرار هر ساله بزرگترین اجتماع بشری در «اربعین حسینی» دلیل روشنی بر زنده بودن راه شهدای کربلا و تاکید بر الگو بودن قیام عاشورا برای بیداری و ظلم‏ ستیزی در همه زمان ها و مکان هاست.

راهپیمایی بزرگ و بینظیر «اربعین» حرکتی عاشقانه و برخاسته از ایمان راسخ و عشق به ائمه معصومین خصوصا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوده و اثرات فراوان اعتقادی، فرهنگی و سیاسی برای مسلمانان و خصوصا شیعیان دارد.

این راهپیمایی شورانگیز، رزمایشی برای تولید قدرت و اتحاد مسلمانان بوده و در کنار دستاوردهای بزرگ مذهبی و فرهنگی، اثرات سیاسی منطقه ای و فرامنطقه ای آن نیز قابل توجه و ردیابی است.

مسلمانان و بویژه شیعیان در شرایطی مهیای برگزاری مراسم باشکوه «راهپیمای اربعین» امسال می شوند که در هفته های اخیر تحولات بزرگی در منطقه خاورمیانه و بخصوص کشورهای عراق و سوریه صورت گرفته و منجر به شکست های پی در پی گروهکهای تکفیری و حامیان آنان گردیده است.

شکست توطئه رفراندوم غیر قانونی در منطقه «اقلیم کردستان» و آشکار شدن نقش آمریکا و مرتجعین عرب منطقه بویژه عربستان در حمایت از گروههای تروریستی از جمله رویدادهایی هستند که در سرنوشت مسلمانان و کشورهای اسلامی تاثیرگذار بوده و اهمیت تجمع عظیم «راهپیمایی اربعین» برای نشان دادن وحدت را بیش از پیش ضروری نموده است.

یقینا افکار عمومی دنیا تحت تاثیر روحیه عالی و انگیزه بالای شرکت کنندگان در مراسم اربعین حسینی قرار خواهند گرفت و  همه کسانی که مسائل جهان اسلام را رصد می کنند در این امر متفق القول هستند که این حرکت می تواند سرآغاز قیام عمومی مسلمانان برای نجات سرزمین های اسلامی از یوغ استعمار و صهیونیسم بین الملل باشد.

برگزاری هرچه باشکوهتر اربعین حسینی، موجب نزدیکی قلوب و تعمیق وحدت مسلمانان و ناامیدی بیشتر دشمنان خواهد شد و چنانچه برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد میتوان از پتانسیل های بسیار زیادی که این مراسم دارد در جهت حل مشکلات جهان اسلام و بهبود شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و …مسلمانان استفاده کرد.

تغییر فوری و اساسی  وضعیت اسفبار مسلمانان در فلسطین اشغالی، یمن، بحرین، عراق، سوریه، میانمار، افغانستان و دیگر مناطق دنیا نیازمند حرکت و تلاش جمعی مسلمانان است و راهپیمایی عظیم «اربعین حسینی» این توان را دارد که نقطه ی آغازی بر این حرکت رهایی بخش باشد.

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای راهپیمایی اربعین حسینی را پدیده‌ ای بی‌نظیر، حرکتی عظیم و پرمعنا و حسنه‌ای ماندگار نامیده اند که در آن، «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» ترکیب معناداری یافته و حرکت عاشقانه و مؤمنانه‌ی مردم از کشورهای مختلف جهان، یکی از باشکوهترین شعائر الهی را شکل داده است.

بنابراین انتظار می‌رود دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر دولت های ذیربط با فراهم ساختن امکان حضور گسترده و امن زائران سرور و سالار شهیدان جهان در مراسم اربعین امسال، به وظیفه خطیر خود در این امر سرنوشت ساز عمل نمایند. انشاءالله

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین