عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۲۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
گفتگوی تفصیلی با حجت الاسلام هوایی؛
متن کامل گفتگو با حجت الاسلام موسوی هوایی معاون پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی در باره آسیب های عزاداری را در اینجا بخوانید.
عقیق:یکی از وظایفی که سازمان تبلیغات اسلامی دارد، ساماندهی هیئات مذهبی است. آیین نامه ای که این سازمان به عنوان قوانین هیئات ارائه کرده است، شامل بندهایی است که به نحوی باعث عزاداری مطلوب و فرهنگ سازی مناسب شود. با حجت الاسلام موسوی هوایی در رابطه با اقدامات و تعریفات سازمان تبلیغات اسلامی در موضوع هیئات مذهبی گفتگو کرده است.


قمه زن ها الی یوم القیامت مقصرند/ نماد نباید جزو دین و جزو عزاداری شود

وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی در قبال هیئات مذهبی چیست و چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟

سازمان تبلیغات اسلامی نهادی است که ریاست آن توسط مقام معظم رهبری تعیین می شود. اساس کار سازمان تبلیغات اسلامی تبلیغ دین به هدف و غایت تربیت دینی و به تعبیر حضرت آقا ساخت جامعه دینی است که بخشی از آن با تبلیغات و آموزش آحاد مردم و آمدن مردم در صحنه حمایت از دین و انقلاب اسلامی رقم می خورد. سازمان تبلیغات اسلامی زمینه هایی را فراهم می کند که مردم بتوانند درست تر، راحت تر و با گستره بیشتری در صحنه های حفظ و گسترش مفاهیم دین و عملکردهای مناسکی شرکت کنند. هیئات مذهبی در مسئله تبلیغ دین بسیار موثر هستند و در طول تاریخ تشیع، مسئله مردمی بودن تبلیغ دین را داشته ایم. به این معنا که وقتی رسول اسلام تشکیل حکومت می دهند آدمهایی که ایشان برای تبلیغ دین و قرآن می فرستند کاملا مردمی و از خیل عظیم مردم بودند. لذا حکومت اسلامی موظف است زمینه صحیحی را فراهم کند تا مردم بتوانند در صحنه تبلیغ دین حضور پیدا کنند و این مطلب را سازمان تبلیغات اسلامی همیشه در نظر داشته است. خصوصا در دوره ریاست جناب آقای دکتر خاموشی خیلی روی این مطلب کار و ساماندهی شد به این معنا که هیئات مذهبی ثبت شدند، هیئت امناها مشخص شد و اینکه کجا مکان اصلی این هیئت است و جلسات و مطالب مطرح شده چگونه هستند و سخنرانان و مداحان چه کسانی هستند تعیین شد. سازمان تبلیغات اسلامی برای اینکه بتواند در مسیر اهداف اصلی نظام باشد و ارزش های خون شهدا را تحقق ببخشد باید مراقبت هایی داشته باشد که خدای نکرده آسیب های مختلفی گریبانگیر هیئات نشود. اگر مسائلی وجود داشته باشد و هیئت از نهاد دین و قرآن وسیره اهل بیت فاصله گرفته باشد با حرکت فرهنگی صحیح و با حمایت درون هیئت رفع شود. حمایت درون هیئتی مثل شورای هیئات مذهبی که بسیاری از پیرغلامان و پیشکسوتان و همچنیبن جوانان در آن حضور دارند.



دشمنان می خواهند وضعیت هیئات را به شرایطی ببرند که قابل ارائه برای جوانان نباشد و منطقی پشت حرکات و تصمیمات هیئات نباشد و با منطق قرآن و اهل بیت خوانایی نداشته باشد.
در شورای هیئات مذهبی مباحثی از قبیل مسائلی که هیئات باید رعایت بکنند مطرح می شود. همچنین از نظر انتظام امور شهری یا مباحث امنیتی و اخلاقی در فضای دسته جات سینه زنی و مراقبت هایی که نیروی انتظامی باید از هیئت ها انجام دهد، هماهنگ می شود و جلساتی قبل از محرم و رمضان داریم. به نوعی هیئت ها هدایت درون گروهی دارند و راضی هستند. ما حدود صد هزار هیئت ثبت شده در کشور داریم. سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه ساماندهی اینها را بر عهده دارد که در مسیر انقلاب و اهداف امام و رهبری قرار بگیرند تا نفوذ دشمنان انجام نگیرد. این اواخر و تا حدود هفت هشت سال دیگر روی آنتن ها برنامه هایی می رود که همان شیعه انگلیسی است و می خواهند وضعیت هیئات را به شرایطی ببرند که قابل ارائه برای جوانان نباشد و منطقی پشت حرکات و تصمیمات هیئات نباشد و با منطق قرآن و اهل بیت خوانایی نداشته باشد. اما بدون اینکه بخواهیم تشبیه کنیم می بینیم که بخشی از سران داعشی ها هم قرآن را حفظ هستند. اینها همان خوارج و همان هایی هستند که با امیرالمومنین(ع) در افتادند نباید فریب این شعارها را در قرن بیست و یکم بخوریم. دشمنان بهرحال دنبال نفوذ هستند.


امام حسین(ع) برای چیزی شهید شدند که مهمتر از امام حسین(ع) بود

تعریف سازمان تبلیغات اسلامی از وهن چیست؟ آیا حمل علم و کتل جزو وهن محسوب می شود؟
ما باید نسبت به پالایش هیئات مذهبی اقدام کنیم. بعضی مسائل که با ساحت معصومین و رسالت عظیم هیئت متناسب نیست و اهداف هیئت را تغییر می دهد وهن می دانیم. چه در سخنرانی، چه در اشعار مداح و چه در اداره هیئت و یا علائم ظاهری هیئت ممکن است وهن وجود داشته باشد. اینها را ما بر مبنای قرآن و سیره اهل بیت و آنچه بزرگان دین، مراجع تقلید، امام(ره) و مقام معظم رهبری فرمودند تعریف کردیم و موظفیم که رعایت کنیم. اصل قضیه این است که امام حسین(ع) برای چیزی شهید شدند که مهمتر از امام حسین(ع) بود، این را ما باید بفهمیم. باب این را امام(ره) باز کرد. حضرت زهرا(س) برای چیزی شهید شد که بزرگتر و بالاتر بود که آن حفظ و پیاده کردن اسلام در جامعه بود. امیرالمومنین(ع) هم عصمت عظیم الهی و هم ولایت عظیم الهی داشت. حضرت زهرا(س) مبارزه کردند که علی(ع) امام جامعه باشد که مردم بتوانند رشد کنند و به سمت خدا بروند. حرف امام حسین(ع) هم همین بود. وقتی کسی مثل یزید با صفات شرابخواری می گوید بازی سر جکومت بوده است همین معنی را می دهد. امام حسین(ع) برای حفظ اسلام و معارف اصیل اسلامی و وظیفه شرعی به دست گرفتن حکومت حرکت کردند. عزاداری ما نیز باید در راستای همان حرکت امام حسین باشد یعنی اسلام را حفظ کند. اسلام واقعی که به آن اسلام ناب محمدی می گویند نه شیعه انگلیسی و آمریکایی. جوانان ما طاقت ندارند که ما در لفافه صحبت کنیم و دشمنان ما گردن معارف ما و کسانی که معارف را حمل کنند بزنند.


 

محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته نه سلایقی که بعضی های ما داریم
باید توجه کرد که هیئت امام حسین موجب وهن هیئت و خدای نکرده وهن امام حسین نشود. مسائلی مثل نماز خواندن و احترام گذاشتن به بزرگترها و پیشکسوتان که اینها مسائل انسانی است و کسی نمی تواند بگوید اینها وهن هیئت شد. اما یک سلسله مسائلی وهن هیئت است. اینکه از تمام لوازم و آلات موسیقی که برای مجلس لهو و لعب استفاده می کنند همان را به همان سبک در هیئت پیاده کنند؛ معلوم است که وهن است و خود هیئت مسئول است و وظیفه انقلابی و طلبگی ما این است که متوجه کنیم اینها وهن است. آنچه در سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان وهن مشخص شده یک کار تحقیقی، کارشناسی و زیربنایی بوده و از بزرگان دین گرفته شده است. آیین نامه ها و شزایطی که ما به هیئات دادیم که الان در خدمت نیروی انتظامی وزارت اطلاعات و وزارت کشور است؛ در جلسات مختلف بحث شده و نظرات درباره آن گفته شده و به جمع بندی دینی و انقلابی رسیدیم.. اعمال آن هم کار شده که کم کم هیئات توجیه شوند . بنده خدمت بسیاری از هیئات رسیدم، باید دست کسانی که برای هیئت زحمت می کشند را بوسید چون محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته . بله محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته نه سلایقی که بعضی های ما داریم. اسلام آن است که امام(ره)، مراجع تقلید و مقام معظم رهبری تعیین کردند. ما وظیفه داریم شفاف و صریح صحبت کنیم.

کجای اسلام گفته شده که علم 20 متری با آن همه شاخ و برگ نماد است؟ در کربلا علم(علامت) نبوده است
یکی از چیزهایی که مزاحم مردم و موجب می شده هیئت از محتوای انقلابی بودن فاصله و به ظواهر بپردازد. یکی مسئله علم یعنی علامت بود و این به معنای پرچم نیست بلکه به معنای علم های چند متری با شاخ و تیغه هاست. دیگری تصویر معصومین و نزدیکانشان بود. این دو را سازمان در دستور کار گذاشت. کجای اسلام گفته علم 20 متری با آن همه شاخ و برگ نماد است. نمی گوییم با نماد مبارزه کنیم. می خواهیم این، اصل هیئت نباشد. الحمدلله این جا افتاد و کمتر شاهد این مسئله هستیم و اگر مزاحم رفت و آمد مردم شود نیروی انتظامی باید وارد شود. موضوع علم در کربلا نبوده اگر هم می خواهیم علائمی را زنده کنیم باید با فرهنگ معصوم و آنچه برای آن به شهادت رسیده تطبیق داشته باشد و مخالف آن نباشد. شهید مطهری در یادداشت ها دارند که این علم ها(علامت)هایی که ما به صورت افقی درست می کنیم؛ تنوعی برگرفته از صلیب است. در بعضی شهرهای اسپانیا مسیحی ها در روزی که به اعتقاد آنها مسیح شهید شده است؛ عزاداری می کنند و در عزاداری صلیب حمل می کنند و در عزاداری ها دستکش هایی دارند که پنجه دارد و صورت هایشان را با پنجه می زنند و خراش می دهند یا در بعضی مراسم بی پوششی دارند. اینها از بعضی از آن مراسمات چون خوب فرض می شده؛ گرفته شده است.


اگر کربلا زنده و سالم بماند و به آن مراجعه شود؛ انسانیت زنده می ماند/ مدافعان حرم مدافعان حریم انسانیت هستند
ما نباید تشبیه به کفار داشته باشیم. اگر شبیه به کفار باشیم وهن محسوب می شود. اینکه هرچه تیغ علم بیشتر باشد جمعیت هیئت بیشتر شود اشتباه است. اگر سخنران اهل بیتی و انقلابی صحبت کند و مداح بیانش طوری باشد که وقتی می گوید برویم در سوریه بجنگیم همه بیایند؛ این هیئت حسینی و انقلابی می شود. الحمدلله در بسیاری از هیئت ها این شرایط را داریم. تقریبا همه شهدای مدافع حرم بچه هیئتی هستند. همان هایی که از حرم و کیان اسلام دفاع می کنند و امنیت اسلام را در منطقه نگه می دارند. ما از یهودی ها و زردشتی و همه ادیان دفاع می کنیم. وقتی داعشی ها حمله کردند همه اینها را سوزاندند. ما مدافع حریم انسانیت هستیم. حرم اهل بیت همه اینها را شامل می شود. کربلا وقتی زنده و سالم بماند و به آن مراجعه شود انسانیت زنده می ماند. اربعین این را برای عالم جا می اندازد. مسیحی ها بیشتر می آیند. این دفاع بزرگ از هیئت است. جنگ از کجا بود؟ ما خودمان در هیئت آقای انصاریان شرکت می کردیم و مداح بزرگوار حاج منصور که پیر مداحان است می خواند و بعد با هیجان به جنگ و جبهه می رفتیم. هم منطق و هم احساس داشتیم. هم شور داشتیم و هم شعور.هیئت باید در این راستا حرکت کند. این علامت یک چیز فرعی است .

اینطور نیست که هر هیئتی که عکس بزرگتری دارد شرف بیشتری دارد
یا تصویر معصومین ما از هیچ معصومی تصویر نداریم. اینکه راهب مسیحی عکس سر امام حسین(ع) را کشیده این داستان ها وجود دارد اما قوی و مستند نیست. این عکس چگونه حفظ شده ؟در اروپای آن زمان چه کسی این تصویر را کشیده؟ اینها خیلی مهم است. اروپای الان را نبینید که همه چیز را از سمت اسلام به سمت خودشان برده اند. وقتی مسلمین پشت مرزهای اسپانیا بوده اند اروپایی ها گزارش های مکتوب در تاریخ دارند که مسلمان ها وقتی با چوب مسواک می کردند تصور می کردند مسلمان ها دندان هایشان را تیز می کنند که آنها را بخورند! در آنجا نه حمامی بود و نه خوشبویی بدن معنا داشت. این تاریخ آنهاست. قرون وسطی اروپا یعنی قرن دهم تا دوازدهم مساوی با وقتی است که مسلمانان روی پنیر و خرما توری می کشیدند که مگس ننشیند و اگر مگس می نشست بخاطر آلوده شدن حق فروش نداشتند. بهداشت و حقوق بشررا اروپایی ها از ما گرفتند و حالا می خواهند به ما یاد بدهند. پس در آن زمان نقاش و یا تصویری نبوده است. همه اینها برای دویست سیصد سال پیش است و آنها با موهبت مسلمان ها و استفاده درست از کتاب های علوم ما این شدند و ما بد استفاده کردیم. پس فکر نکنیم اینها تابلو نگه می داشتند. اینکه می گویند در موزه لوور تصویری هست نمی دانیم چقدر حقیقی است. ضمن اینکه اکثر این تصاویر را مسیحی ها و کلیمی ها کشیدند و ما نمی دانیم با چه تصور ذهنی کشیدند. مثلا ممکن است حضرت عباس را طوری کشیدند که عصبانیت در چشمانش باشد. البته تصاویر کشیده شده در سطح متوسط به بالا هستند . اینطور نیست که هر هیئتی که عکس بزرگتری دارد شرف بیشتری دارد.الحمدلله عکس از هیئت ها جمع شده است.

قمه زنی شرعا حرام و قانونا ممنوع است/ در دوران مشروطه سفارت انگلیس بین سینه زن ها قمه و پارچه کفن پخش می کرده است
نکته بزرگ دیگر در وهن هیئت ها مسئله قمه زنی است که هم قانونا و هم شرعا حرام و ممنوع است. ولی فقیه زمان فتوا داده و حکم حکومتی و اجتماعی داده است که قمه زنی ممنوع است. هم حضرت آقا و هم بسیاری از مراجع این فتوا را داده اند. ضرر متنابه این چنینی به بدن حتما چه علنی و چه غیر علنی حرام است. حتی اگر قمه زنی مشکلی نداشت الان دشمنان ما با آن چه می کنند؟ آیا این جزو واجبات و شعائر اسلامی است؟ مثلا امام صادق(ع) برای عزای امام حسین(ع) قمه زدند؟ چرا چیزهایی که در دین قرار ندارد را در دین قرار می دهیم؟ بدعتی می گذاریم بعد می گوییم کسانی که این را قبول ندارند امام حسینی نیستند؟ در دوران مشروطه سفارت انگلیس بین سینه زن ها قمه و پارچه کفن پخش می کرده و بعد خودشان گزارش می دادند که ایرانی های وحشی برای امام سومشان خودشان را تکه تکه می کنند. قبل از انقلاب آمریکایی ها در ایران حقی به نام حق توحش در فیش حقوقی شان داشتند. این غیر انسان ها چنین انحرافاتی را تشویق می کردند. الان هم چه کسی این را تشویق می کند؟ شیعه انگلیسی.

اگر بر مبنای قمه زدن تفکر دنیا بر علیه اسلام برگردد؛ افرادی که قمه می زنند الی یوم القیامت مقصرند و به هیچ وجه نمی توانند پاسخ بدهند
اطراف حرم امام حسین و حضرت عباس را روز عاشورا و تاسوعا خون می گیرد و تمام شبکه های عالم فیلمبرداری می کنند. خب معلوم است می گویند اینها با خودشان این چنین می کنند... یک انسان نادان و جاهل به دین که متاسفانه لباس تبلیغ دین به تن دارد بچه کوچک را می آورد و آنقدر قمه را می زند که بالاخره فرق بچه را می شکافد که خون بیاید. کجا امام حسین این را فرموده؟ کجای مکتب ماست؟ کی آیت الله خویی،امام(ره)، بزرگان دین، شیخ انصاری، سیدبن طاووس و خواجه عبداله انصاری قمه زدند؟ اینها بازی استعمار است برای اینکه ما را شبیه داعشی ها نشان بدهد. به داعش می گویند دولت اسلامی عراق و شام. و صدبار هم تکرار می کنند یعنی لفظ داعش را اکثر خبرگزاری ها استفاده نمی کنند چون علیه اسلام و شیعه هستند و جنگ روانی می کنند . می گویند دولت اسلامی عراق و شام سر خوئد مسلمان ها را می برد. وقتی مقام معظم رهبری و هوشیاران جهان درباره حکومت فراگیر اسلامی صحبت می کنند؛ اینها می گویند این همان است و اگر وارد اروپا و آمریکا و شرق و غرب شود؛ سر می برد.
قمه زنی هم همینطور است. ما را به این شکل در دنیا نشان می دهند و می گویند اینها تمدن ندارند برویم برای اینها تمدن ببریم سربازهایمان را به عراق و افغانستان بریزیم. به یمن حمله کنیم که اینها تروریست هستند. اگر بر مبنای قمه زدن تفکر دنیا بر علیه اسلام برگردد؛ افرادی که قمه می زنند الی یوم القیامت مقصرند و به هیچ وجه نمی توانند پاسخ بدهند. نماز و روزه و حکم شرع نیست بلکه عده ای آن را اختراع کرده اند و سابقه در عزاداری مسیحیان هم دارد. اینکه می گویند حضرت زینب(س) سرشان را به محمل زدند به چند دلیل اشتباه است اولا شترها بدون محمل بوده اند . حضرت زینب(س) روی شتر بدون محمل سخنرانی کرده اند. اما اینکه حضرت زینب(س) به عمد سر خود را شکاندند به هیچ وجه به اهل بیت و آن هم به دختر امیرالمومنین نمی شود نسبت داد. تحقیقات مفصلی بزرگان اسلام انجام دادند و گفته اند که این روایت واقعی نیست. نمی شود به حضرت زینب(س) نسبت داد که او در حالت عادی نبوده چراکه او نایب الامام است. از حضرت سجاد(ع) مسائل را سوال می کردند ولی کار اجرایی با زینب کبری(س) بوده است.

با توجه به اینکه جوانان در اساسنامه سازمان تبلیغات مورد تاکید قرار گرفته اند و این ممنوعیت ها مسائلی است که جوان ها به طرف آن می روند؛ برنامه ای برای جایگزین کردن نمادها دارید؟
بله برنامه هایی وجود دارد. نمادهایی در کربلا داشتیم که همان پرچم های عمودی و افقی بود که به آن رایت الحسین می گفتند. روایت درباره چوبه پرچمی که به دست حضرت عباس بود داریم که آنقدر تیربه آن اصابت کرد که فقط جای دست حضرت عباس مانده بود که نقل معروفی است البته آن پرچم عظیمی بود وشبیه این پرچم های معمولی نبود و از چندین کیلومتر معلوم بود. ایشان به عنوان علمدار و پاسدار و مدافع حریم اهل بیت این پرچم را می گرداندند و علامتی عظیم برای لشکر امام حسین(ع) بوده است. روایت شده که امام حسین(ع) به حضرت عباس می فرماید که تو اگر بروی و پرچم زمین بیفتد سپاه من متفرق می شود. حضرت عباس وقتی اجازه می گرفتند، امام حسین اجازه رفتن نمی دادند. الان در هیئت های ما پرچم گردانی فضای هیجان انگیزی دارد. خیمه زدن هم همچنین. خیمه هایی که شباهت دارد. ما جلو درست کردن نمادها را نگرفتیم. اما آسیب ها را باید کم کنیم مثلا ساختن نمادی از گهواره تا وقتی که به خرافه تبدیل نشود اشکالی ندارد. روضه غذا و چایی امام حسین(ع) خوب است. به تعبیر حاج آقا تهرانی اگر کسی با اخلاص و پول سالم غذا برای امام حسین(ع) بپزد و آن غذا را در دهان مرده گذاشتید و زنده شد تعجب نکنید.


وهابی ها خرافات را دستمایه قرار می دهند با اینکه می دانند سند شیعه قرآن و سنت است
فکر نکنیم که سازمان تبلیغات این سنت ها را به هم ریخته است. اینها جزو اعتقادات ماست منتها نباید خرافی شود. فیلمی داریم از یکی از استان ها که آب ناودان پایین آمده و دیوار را گود کرده و شکل فردی است که کلاه خود دارد و پرچمی کنارش است. یک عده آدم شیاد گفته اند بیایید ببینید عکس حضرت عباس است. دورش رمان سبز کشیده اند. حدود دوازده سال پیش که سازمان به شدت با آن برخورد کرد. از مردم پول می گرفتند که داخل شوند و به آب دست بکشند. وهابی ها همین چیزها را دست مایه قرار می دهند هرچند می دانند سند شیعه قرآن و سنت قولی و فعلی معصومین است. ولی خب این چه کاریست با امام حسین(ع) می کنیم. جمهوری اسلامی و یک حکومت انسانی موظف است جلو این چیزها را بگیرد و عده ای از احساسات مردم سواستفاده نکنند. از آن طرف هم شک نداریم که وقتی کسی در بین الحزمین شفتا پیدا می کند واقعا شفا پیدا می کند. تحقیق می کنیم. دفترکرامات امام رضا غرق این کرامات است که قبل و بعد از شفا ثبت شده است، اینها مشخص است، آزمایش شده و به شکل کتاب در آمده و در انتشارات آستان قدس است. اما ما می گوییم تبدیل به خرافه نشود و بازی مان ندهند. باید با استدلال باشد. باید از چیزهایی که وهن هیئت است دوری کنیم. آن وقت جوانان ما می توانند دور پرچم جمع شوند و جوانان ما می توانند دور انسانی جمع شوند که هرچه بیشتر شبیه به امام حسین(ع) است. اگر یک روحانی یا سخنران خوبی که اخلاق و افکار خوبی ومحقق و انقلابی است دور آن جمع شوند. آیا حتما باید علامت مادی پیدا کنیم؟ قرآن کعبه و مقام ابراهیم را معرفی کرد ولی اجازه نداده کعبه را جایی درست کنیم. البته می توانیم عکس آن را به عنوان نماد جایی که دوست داریم داشته باشیم اما نماد نباید جزو دین و جزو عزاداری شود.

سنت ها تا وقتی که تبدیل به خرافه نشود خوب است
اگر نمادهای تصویری درست کردند اشکالی ندارد. مثلا در نروژ با دوربین چند بعدی تصاویر کربلا را درست کردند. باعث شد حقیقت بیشتر منتقل شود و بیشتر متاثر کند. ما جلو این کارهای هنری را نمی گیریم البته آنها هم باید مستند و برمبنای قرآن کریم کار انجام دهند. قرآن پیراهن یوسف را شفا دهنده می داند. منبر امام حسین(ع) و سینه زنی امام حسین(ع) شفا بخش هستند. طبق گفته آیت اله بروجردی که گلی که در مجلس امام حسین(ع) درست می کنند را به چشمانم کشیدم و سوی چشمانم برگشت. سنت ها تا وقتی که تبدیل به خرافه نشود خوب است. شکی در شفابخشی ها نیست ولی یقین سر جای خود محکم است و پای آن می ایستیم. امام حسین(ع) با مکتب خود شفابخش ظاهر و باطن انسانهاست.


به گِلی که در مجلس امام حسین درست می شود و متبرک است اشاره کردید. آیا نمی توان این را به علم ها و نمادهای دیگر تعمیم داد؟
علم یا علامتی در کربلا نبوده است. پرچم امام حسین(ع) در آن زمان وجود داشته اما علامت نبوده است. مثلا ضریح معنا دارد و حفظ حریم و مزار امام(ع) است. گنبد معنا دارد. گلدسته و گنبد نماد انسانی است که دو دستش را بالا برده و این نماد است . این نماد من را یاد امام حسین(ع) می اندازد.

نباید به جای سخنران علم و به جای معرفت امام، چشم ابرو و دست و بازو مبنا شود/ در آیین نامه ها با علم مخالفیم و سندیتن اسلامی ندارد

اما در اشعار آیینی ما شعر در مورد علم زیاد داریم و بعضی علما هم در مجالس زیر علم می نشینند.
بله شعری داریم که «ای علم افراشته بر عالمین» معنی آن این است که نامدار شدی نه اینکه علامت را بلند کردی. نکته ای که وجود دارد این است که اینها نباید اصل و مبنا نشود و به جای سخنران علم و به جای معرفت امام، چشم ابرو و دست و بازو مبنا شود. خود اهل بیت اینگونه نبودند، بلکه بر مبنای معرفت حرکت می کردند. حضرت زینب(س) فرمود: «ما رایت الا جمیلا» چه کسی می تواند این را درک کند؟ ما زیبایی می بینیم چون در راه دین و خداست که اگر نبود اسلام اصیل به کسی نمی رسید.

رشد هیئت در اضافه شدن تیغه ها به علم نیست بلکه کار هیئت تربیت نیرو برای اسلام، تشیع و انقلاب است

بله. علم را گاهی در کنار هیئت می گذارند ولی نبوده و باید اصالت ها را رعایت کنیم. در تحقیقات ما هست. باید با معرفت صحیح تاریخی و بر طبق معارف اهل بیت حرکت کنیم. اینکه مثلا دسته سینه زنی راه نیفتد تا علم نرفته صحیح نیست. در آیین نامه ها مخالفیم و سندیت اسلامی ندارد. نه به هیئت کمک می کند نه به شور حسینی کمک می کند. من سالی بیش از 500 منبر می روم و با این فضا و مداحان و هیئت ها آشنا هستم. دست بوسی شان رفته ام اما نباید خرافات وارد کنیم. بزرگان کشور راضی نیستند چیزی که در مکتب نبوده وارد شود. آیا رشد هیئت در این است که هر سال چند تیغه به علم اضافه شود؟ نه، رشد هیئت در این است که از دوره راهنمایی به جای هزینه برای علم جوانان را جذب و تربیت کنیم تفریح و استخر برایشان بگذاریم. روحانی خوش ذوقی که با جوان ها می تواند ارتباط خوبی داشته باشد بگذاریم. مداحی، روضه خوانی سخنرانی یاد بدهیم که مداح و طلبه بشود. کار هیئت تربیت نیرو برای اسلام، تشیع و انقلاب است. الحمداالله هیئت های مخالف در شهرهای مختلف این شرایط را دارند و نیرو برای انقلاب و مدافع برای حریم اهل بیت و حریم انقلاب و انسانیت تربیت کرده اند.



خیلی از سخنران ها شاکی هستند و می گویند هیچ منبری خوبی با سازمان تبلیغات در ارتباط نیست یا سازمان تبلیغات اسلامی کدام جلسه خوب را راه اندازی کرده است؟ و اعتقاد دارند هیئاتی که موج انقلابی دارند توسط جوانان به صورت خودجوش اداره می شود.
حجت الاسلام دکتر خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، کارهایش را خاموش انجام می دهد. بسیاری از هیئت ها هرساله با انحاء مختلف از سازمان کمک می گیرند. اصلی ترین مساله برای سازمان، ساماندهی حرکت اصلی جهت دهی و ثبت آن است. در نمایشگاه عطر سیب هم با توافق سازمان حرکت هایی انجام می شود. در استان ها حداقل ده الی پانزده سخنران استانی با سازمان مرتبط هستند و جلساتشان را سازمان ساماندهی می کند. سازمان تبلیغات اسلامی تا جایی که توان دارد کمک می کند اما این را بدانید که سازمان تبلیغات اسلامی آنچه که باید بودجه ندارد که بتواند کمک زیادی کند. همانطور که حضرت آقا فرمودند سازمان تبلیغات اسلامی باید به گونه ای حرکت کند که مردمی بودن هیئات مذهبی به هم نریزد. مردم خودشان ظرفیت ها را بیاورند و برای امام حسین(ع) خرج کنند. البته وقتی عزیزان به سازمان تبلیغات مراجعه می کنند، کمک های مختصری در حد سازمان به آنها انجام می شود اما اینطور نیست که همه هیئت ها به سازمان وابستگی مالی داشته باشند. دولت محترم با همه عظمت و بودجه هم نمی تواند مسئولیت مالی هیئات را برعهده بگیرد چون انقدر بساط امام حسین گسترده است که کسی توانش را ندارد. این خود مردم هستند که هیئات مذهبی را هدایت می کنند و اکثر هیئات ما در جهت انقلاب اسلامی حرکت می کند.

چگونگی عزاداری و عزاداری مطلوب به شرایط زمان و مکان و عرف صحیح دین بستگی دارد/ سیاه پوشیدن جزو سنت رسول(ص) نیست و مراجع و علما اکثریت مشکی نمی پوشیدند

از نظر سازمان تبلیغات اسلامی عزاداری مطلوب چه نوع عزاداری است و چگونه باید فرهنگ عاشورایی را نشان بدهد؟
مسئله اصل عزاداری که مورد تایید اهل بیت و رسول الله(ص) است. در نقل های مختلف تاریخی آمده و اهل سنت هم نقل کرده اند که پیامبر(ص) فرمودند: کسی نیست که برای عمویم حمزه عزاداری کند و از خانمها خواستند و حضرت فاطمه(س) برای حضرت حمزه عزاداری کردند. بنابراین اصل عزاداری برای معصوم سیدالشهدا و فاجعه عظیم کربلا و همه اهل بیت باید باشد. عزاداری باید با جمعیت زیاد و به تعبیر حضرت آقا کار تمیز و عالی فرهنگی باشد. فرقه وها بیت که جزو فرق اسلامی نیست چون هیچ چیزش به اسلام نرفته،همه چیز را حرام می داند و حتی قبر و ضریح را حرام می داند. در قرآن داریم که مکانی که اصحاب کهف به خواب رفتند عبادتگاه قرار دادند. اما اینها می گویند عبادتگاه چنین است و چنان است. چگونگی عزاداری و عزاداری مطلوب به شرایط زمان و مکان و عرف صحیح دین بستگی دارد. مثلا لباس مشکی پوشیدن نشانه عزاست از آن طرف پوشیدن مشکی کراهت دارد اما بسیاری از بزرگان فرموده اند پوشیدن لباس مشکی برای عزای امام حسین اشکالی ندارد. امام خمینی برای ما و برای بزرگان دین ما شاخص است. مگر به عظمت امام کسی می آید؟ حضرت آیت اله خامنه ای از شاگردان بزرگ امام هستند. امام فقیه بزرک و مفسر و عزادار اباعبدالله بودند ولی روز عاشورا که در صحنه تلویزیون می آید را ببینید که مشکی نپوشیدند. این برای ما ملاک است. روز عاشورا این فقیه که اینچنین اشک می ریزد و مرتبط با امام حسین(ع) است و کسی که حواسش اینقدر جمع است چرا پیراهن مشکی نپوشیدند؟ چون اصلا سنت پیامبر نبوده در مقطعی به عنوان شعائر ما در آمده و در سوم و هفتم امام جزو شعائر ما شده است. جزو مکتب اهل بیت نیست. مراجع و علما اکثریت مشکی نمی پوشیدند. آنها بهتر امام حسین را می شناسند یا من طلبه و مداح و سخنران و سینه زن. چرا جای آدمها را عوض می کنیم؟ سینه زن باید تابع امام حسین(ع) باشد. امام حسین(ع) می خواهد ما از مرجع تقلید عاقل، عادل و مخالف با دشمنان اسلام پیروی کنیم. اگر مرجع تقلید فرمود این مدل عزاداری به صلاح اسلام نیست مقلد هستید و باید پیروی کنید.

سازمان تبلیغات اسلامی با چیزهایی که به بدن ضرر بزند موافق نیست چون دین و مراجع موافق نیستند
یکی از سنت های عزاداری این است که مثل مصیبت زده ها گریه کنیم و ناله و زجه بزنیم. سنت این بوده است. اینکه به سینه می زنیم، عرف است. تا وقتی که سینه زنی اصل نشود و امام حسین کنار نرود و تا وقتی که نماد مکتب و شعور حسینی است؛ سینه زنی خوب است. الحمدلله از بعد انقلاب رشد کردیم و الان در سینه زنی های بزرگ که صدا و سیما هم پخش می کند این شعور حسینی را می بینیم. این مداحی ها کمک به انقلاب و ارزش های کشور می کند. اینکه بیست هزار نفر با هم سینه بزنند، یعنی ما بیست هزار نفر اگر یک فرمانده داشته باشیم و رهبر دستور بدهد هرجایی را می توانیم فتح کنیم . زنجیر معمولی مشکلی ندارد اما زنجیری که تیغ دارد و بدن را زخم می کند حرام است. سازمان تبلیغات اسلامی با آن موافق نیست چون دین و مراجع موافق نیستند.

عزاداری مطلوب آن است که شعور بدهد و معرفت بدهد و دشمنان را بشناساند
امام می فرمودند عزاداری باید به شکل سنتی باشد. یا مثلا آیت اله بروجردی گفتند لباس زنانه پوشیدن و نقش زنان را بازی کردن درست نیست و عده ای تبعیت نکردند وگفتند 364 روز ما از شما تبعیت می کنیم یک روز شما از ما. اگر صحت داشته باشد کل همان 364 روز هم زیر سوال می رود. چون از مرجع تقلید تبعیت نکرده اند. با کار حرام نمی شود و با کاری که نه واجب و نه مستحب است نمی شود تبلیغ دین امام حسین(ع) را کرد.
عزاداری مطلوب آن است که شعور بدهد و معرفت بدهد و دشمنان را بشناساند. شهید مطهری گفت: شمر زمانت را بشناس. شمر زمان ما الان اسرائیل است همین الان که ما عزاداری می کنیم با غزه و با بچه های بیگناه چه می کند و چه توطئه ای برای کردستان عراق و تکه کردن کشورهای اسلامی دارد؟ در تل آویو بیمارستان مجهز و بزرگ در اختیار داعش بوده و داعشی ها دست پرورده آمریکا و اسرائیل هستند. اینکه در هیئت علیه اسرائیل و آمریکا حرف نزنند یعنی چه؟ کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا که مفهوم درست و معرفتی است. الان ترامپ یزید و معاویه زمان ماست. بعضی ها که نقش کمک به آنها را دارند آنها هم عمروعاص زمان هستند. بعضی سخنران ها علنا می گویند بعضی ها در لفافه. هیئت جای شور و شعور است. باید سینه زنی عالی، مرتب، منظم و با آه و سوز باشد. بیشتر گریه کنند و دل ها بسوزد. با درک بلای معصوم به امام حسین(ع) متصل می شویم. الحمدلله مداح های معروفی داریم که انقلابی هستند و اشعار خوب استفاده می کنند که مردم هم گریه می کنند و هم سینه می زنند. هم سخنرانان خوبی داریم که آیات قرآن و روایات معنبر را می گویند. اینها نعمت های بزرگی است. امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) از چنین هیئت هایی راضی هستند. هیئت باید انسان، نیرو، دانشمند متقی و با تقوا پرورش دهد که در هر جایی اخلاق درست دارد البته اکثریت قریب به اتفاق اینگونه اند. هرکسی در هر جایگاهی که هست به خوبی و منطلوب باید وظایفه خود را انجام دهد و هیئت می تواند این را احیا کند.



دشمن می خواهد خطای یک نفر را که خود جمهوری اسلامی کشف کرده، پخش کرده و جلو آن را گرفته؛ پررنگ کند
با توجه به اینکه هیئت ها تا این جد جریان سازهستند امروز چه آسیبی متوجه آنهاست؟ و دشمن چه برنامه هایی برای هیئات مذهبی ما دارد؟ مداح ها و سخنران ها چگونه باید مراقب باشند؟
آسیب های مختلفی متوجه هیئت است. عظیم ترین آسیب این است که هیئت بازیچه دست دشمنان انقلاب و تشیع شود. خدای نکرده سخنران یا مداح ارتباطات پنهانی با جاهای مختلفی داشته باشند و صحبت کند و حوانان را به سمت دیگری سوق دهد. باید تمام قد جلو این گونه افراد ایستاد و آشنا و غریبه ندارد. این یکی از آسیب ها در هیئت هاست که می خواهند در حواشی هیئت ها و حواشی زندگی مداحان که اکثر آنها انقلابی و اهل تقوا انقلابی جبهه ای هستند؛ وارد شوند. دشمن می خواهد خطای یک نفر را که خود جمهوری اسلامی کشف کرده، پخش کرده و جلو آن را گرفته پررنگ کند. این نشان می دهد ما هشیار و بیداریم و مراقب هستیم و دشمنان نمی توانند با نفوذ در آنها همه را خراب کنند.

خالص بودن شهید حججی موج قبلی که می خواست مداح و دین و سخنران را بزنند از بین برد
یکی از مسائلی که این موج را علیه هیئات مذهبی از بین برد شهادت شهید حججی بود. آقا فرمودند از صفات خاصی که او داشت و او را تا این حد عزیز کرد اخلاص و بی سر و صدا بودن او بود و اینکه هرکجا کار بود به همان جا می رفت ولو سخت بود. خالص بودن این شهید موج قبلی که می خواست مداح و دین و سخنران را بزنند از بین برد. اگر مجالس امام حسین(ع) تعطیل شود، دین از بین می رود. چراغ هیئت درست را باید روشن نگه داشت. این ضرورت دین و دنیای ماست. امنیت ما با هیئت و دسته جات سینه زنی حفظ می شود. آسیب دیگر این است که هیئت انقلابی نباشد و کاری به شهدا و خون شهیدان و انقلاب و رهبری و امام نداشته باشد. اگر سیاسی نیستید برای چه هیئت سخنرانی و مداحی برگزار می کنید؟



هیئت را وارد جریانات سیاسی چپ و راست نکنید بلکه باید پیرو ولی فقیه زمان باشید
امام حسین(ع) بالاترین سیاستمدار بوده که فقط سخنرانی نمی کند. حرکت می کند و شهید می شود. امام حسین(ع) باید حرکت می فرمود و حرکت کرد تا ادله ظاهری برود و یزید را سرنگون کند. سی هزار نامه برای ایشان نوشتند. در باطن هم می دانستند چه اتفاقی می افتد اما آنها مامور به علم ظاهری هستند و همانطور حرکت کردند و عظمتشان در این است که می دانند و صبر می کنند و به شهادت می رسند. باید هیئت را داشته باشیم. اما هیئت باید انقلابی باشد. به تعبیر حضرت آقا هیئت سکولار چه می خواهد بگوید؟ شعرای فارسی زبان، ترک زبان و عرب زبان شعرهای احیاگر انقلابی سروده اند. قدیمی ها از مبارزه با ظلم می گفتند و ساواک به دنبالشان بود که نگویند. هیئت را وارد جریانات سیاسی چپ و راست نکنید بلکه باید پیرو ولی فقیه زمان باشید. آنچه از ولی فقیه می فهمید باید جریان دهی شود. باید در آن معارف گقته شود. امام حسین(ع) برای معارف کشته شد. نود درصد هیئت باید معارف به فراخور افراد و زمان و مکان و سن باشد. معارف امام حسین(ع) باید منتقل شود.
هیئت مطلوب باید جذب بالا داشته باشد. یعنی آدم هایی که تیپشان به هیئت امام حسین(ع) نمی خورد را طرد نکنید بلکه با آنها مهربان باشید و به آنها بدبین نباشد. اگر خانمهایی که حجاب کافی ندارند یا آقایان لباس مناسب ندارند طرد نشوند. مستند از لاک جیغ تا خدا را دیده ایم. اکثریت قریب به اتفاق یا در راهیان نور یا در هیئات امام حسین(ع) متحول شدند. جذب هیئت شدند و تغییر و تحول روحی در آنها ایجاد شده اند. این سنت حسنه ایست . حر توبه می کند و امام حسین(ع) می پذیرد. منتها اینکه نماد هیئت این باشد که تمام افراد، آنهایی باشند که حجاب خوب ندارند وهن برای امام حسین(ع) است. کسی که به هیئت می آید باید حرمت امام حسین(ع) را نگه دارد.
ما همیشه از عزیزان سخنران و با نفوذ می خواهیم که ملبس شوند/ روحانی اگر مثل پیامبر(ص) اهل رعایت مسائل شرعی و اهل احترام به مردم باشند مردم به دنبالش می روند

امروزجلساتی که توسط کت و شلواری ها برگزار می شود بیشتر مورد توجه جوانان است. چرا جوانان بیشتر به سراغ کت شلواری ها می روند و جلسات روحانی ها جلسات کوچکتری است؟
اینطور نیست. مگر جلسات آقای پناهیان یا آقای علوی تهرانی جلسات کوچکی هستند؟ جوان ها یی که پای صحبت حاج محمود می آیند پای صحبت حاج علوی تهرانی می نشینند. خیلی هایشان یادداشت می کنند. اما مسئله این است که چرا اصل را بر این می گیریم که سخنران هیئت باید روحانی باشد؟ این یک اصلی است که جزو توصیه ها و سفارشات خود اهل بیت است که به این معناست که معارف دینی را باید از متخصص متخصص با معرفت زمان شناس و انقلابی گرفت. این متخصص در حوزه تربیت می شود، باید ملبس شود و لباس روحانیت را تبلیغ کند. ما همیشه از عزیزان سخنران و با نفوذ می خواهیم که ملبس شوند .آقای بی آزار شیرازی به توصیه رهبر در سن 50 سالگی عمامه گذاشتند و تبلیغشان را ملبس ادامه دادند. آنهایی که سخنران هستند همگی اهل حوزه بودند. رحیم پو ازغدی و حسینی طلبه هستند ولی ملبس نشدند. مگر جوانان از آقای پناهیان فرار می کنند؟ نه جلسات مختلفشان را می روند و اینطور نیست که فرار کنند.

روحانی اگر مثل پیامبر(ص) اهل رعایت مسائل شرعی و اهل احترام به مردم باشند و شرایط روحانی مطلوب بودن داشته باشد؛ مردم به دنبالش می روند و حرفش را گوش می دهند. دشمنان بسیار تلاش می کنند جلوه روحانیت را خراب کنند.نسبت به دوستان و عزیزان باسوادی که به تعبیری کت شلواری هستند و در هیئات صحبت می کنند منعی نداریم ولی این نباید اصل شود. از همین بزرگواران بارها تقاضا کردیم ملبس شوند. اگر درس حوزه نخواندند حق منبر رفتن ندارند. اگر معرفت به اسلام ندارند نباید سخنرانی کنند. اما اکثرا توانش را دارند و مطالعات وسیعی درباره مطالب اسلامی دارند و خیلی از آنها طلبه هستند ولی ملبس نشده اند.
اگر خدای نکرده عزیزان مکلا انقلابی حرف نزنند بحث دیگری است. ولی آن بزرگواران نیز صحبت های خوبی دارند و ما درخواستمان این است که خوف نکنند و ملبس شوند که هم ملبس ها بدانند که باید اخلاق و دین صحیح را ارائه کنند و مکلا ها بدانند لباس پیامبر است. اما ما ایرادی نمی انیم . بالای 150 هیئت داریم که پنج یا ده نفر عزیزان کت و شلواری در آن هستند اما این نباید باب شود. طلبه های ما باید تحلیل کنند و به روش این بزرگواران دقت کنند و از آن استفاده کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مجتبي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
0
سلام عليكم سايت عزيز عقيق بنده حقير والله دوستاني دارم كه محب اربابمون سيد الشهدا هستند هر سال عاشوار در خفا قمه مي زنند و اعتقادشون است موافقت الدمه مي نمايند الان بارها براي دافع از حرم به سوريه رفتن و الان يكيشون در سوريه داره با تكفيري ها مي جنگد بابا همه را كافر نكنيد يادمون باشه در زمان فعلي علني زدن مطلب بيشتري دارد نه در خفا نه آون كسي كه پنهان مي كند و اجازه نمي دهد دشمنان سو استفاده كنند
مجتبي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
0
البته قربون اين سيد بزرگوار و گرانقدر بشم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین