عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
رحیمیان در نشست خبری همایش بین‌المللی «طریق الحسین»
تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه راهپیمایی اربعین بیش از هر حادثه دیگری نام امام حسین(ع) را در دنیا و در نظر کسانی که جاهل و غافل بودند، احیا کرد، گفت: راهپیمایی اربعین پدیده‌ شگفت‌انگیزی است که می‌تواند فرصتی برای تمهید ظهور امام زمان(عج) باشد.
عقیق:نشست خبری همایش بین‌المللی «طریق الحسین(ع)» صبح امروز، 24 مهرماه، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد جمکران، محمد هادی همایون دبیر علمی و سیدمجید امامی، دبیر اجرایی این همایش در برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمیان در ابتدای این نشست به رابطه میان امام حسین(ع) و امام زمان(عج) اشاره کرد و گفت: از آنجا که محور این همایش مسجد جمکران است، باید وجه این قضیه روشن شود، چرا که طبعاً مسجد جمکران به‌عنوان محور و کانون موضوعات مربوط به مهدویت و امام زمان(عج) است. میان ائمه(ع)، دو امام دارای یک ویژگی خاص هستند، ویژگی فراشیعی، فرای مذاهب اسلامی و حتی فرادینی. موضوع مهدویت و منجی اختصاص به شیعه ندارد، مختص اسلام و مذاهب اسلامی نیست، بلکه همه ادیان معتقد به این موضوع هستند، حتی غیر ادیان هم به منجی نهایی اعتقاد دارند. اصل موضوع موعود نهایی، مورد اتفاق همه بشریت است. امام حسین(ع) هم دارای همین ویژگی هستند.

وی ادامه داد: جلوه‌ای از این موضوع را می‌توان در سخنان و اعتقادات پیروان دیگر ادیان و مذاهب و حتی غیر ادیان، کسانی مانند گاندی و دیگران دید که از امام حسین(ع) به‌عنوان یک الگو و سرمشق برای بشریت نام می‌برند.

تولیت مسجد جمکران با اشاره به پیاده‌روی اربعین و حضور افرادی از دیگر مذاهب و ادیان گفت: در راه‌پیمایی اربعین از مذاهب مختلف اسلامی از اهل سنت تا پیروان سایر ادیان الهی و غیر الهی حضور دارند. مشهور است که می‌گویند وقتی از یک کشیش مسیحی درباره علت حضورش در راه‌پیمایی اربعین سؤال کردند، پاسخ داد که "ما اگر پیغمبرمان دوتاست، امام حسین‌(ع) هر دوی ما یکی است". عشق به امام حسین(ع)، علاقه و محبت به ایشان در قلب همه انسان‌ها و هر کسی که سر سوزنی از عواطف انسانی برخوردار است، وجود دارد.

رحیمیان با بیان اینکه وجه مشترک میان امام حسین(ع) و امام زمان(عج)، وجه فرامذهبی، فرادینی و فراملی است، تأکید کرد: هر دو امام بزرگوار دارای این ظرفیت هستند که دل‌های همه ادیان را حول محور این مقوله تجمیع کنند. نوع دیگری از وجوه مشترک نیز وجود دارد که در ادعیه، روایات و آیات نیز به آن اشاره شده است، به‌عنوان نمونه، دعای ندبه، دعایی مخصوص امام زمان(عج) است، اما در آن فرازهایی چون «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ» وجود دارد که به امام حسین(ع) اشاره دارد، یا در زیارت عاشورا که یک حدیث قدسی است و مخصوص امام حسین(ع) است، بر مطالبه خون امام شهید همراه با امام زمان(عج) تصریح شده است. وقتی امام زمان(عج) از کنار کعبه ظهور می‌کنند، در معرفی خودشان از جدشان امام حسین(ع) صحبت می‌کنند، از مظلومیتی که بر حضرت اباعبدالله(ع) روا داشته شده و اینکه باید انتقام ایشان گرفته شود، همین موضوع ایجاب می‌کند که اهداف، سیره و شخصیت امام حسین(ع) تا قبل از ظهور امام زمان(عج) شناخته و معرفی شود.

به‌گفته او؛ اگر امام حسین(ع) وارث همه انبیا هستند، اما امام زمان(عج) هدف نهایی امام حسین(ع) را در همه دنیا محقق می‌کنند.

تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه مطابق روایات، زیارت اربعین از نشانه‌های مؤمن برشمرده شده است، افزود: امروز به‌برکت انقلاب و خون شهدایی که در احیای اسلام ریخته شده است، شاهد راهپیمایی عظیم کربلا هستیم؛ پدیده‌ای که ریشه در تاریخ کربلا دارد. برگزاری راهپیمایی اربعین به این شیوه، پدیده شگفت‌انگیزی است که می‌تواند نشانه‌ای برای تمهید ظهور امام زمان(عج) باشد. این راهپیمایی بیش از هر حادثه دیگری، نام امام حسین(ع) را در دنیا و در نظر کسانی که جاهل و غافل بودند، احیا کرد. این می‌تواند یکی از علائم ظهور باشد. از سوی دیگر، حضور میلیونی و عظیم جهان اسلام از ملیت‌ها و مذاهب مختلف در کربلا می‌تواند فرصتی برای طرح اهداف امام حسین(ع) و پیوند ایشان با امام زمان(عج) و ظهور ایشان باشد.

رحیمیان با اعلام این خبر که موکبی از سوی مسجد مقدس جمکران با همکاری برخی از نهادهای فرهنگی و علمی در مسیر راهپیمایی ایجاد خواهد شد، اضافه کرد: ما بنا نداریم کار مشابه دیگر موکب‌ها را انجام دهیم. دیگر موکب‌ها عمدتاً در جهت رفاهیات و کمک به زوار عمل می‌کنند، اما موکب مسجد جمکران قصد دارد از نظر محتوایی و معرفت‌افزایی فعالیت کند. برای اولین‌بار قرار است در این موکب همایش بین‌المللی طریق الحسین(ع) با حضور متفکران از کشورها و مذاهب مختلف برگزار شود.

به‌گفته او، این همایش با مشارکت برخی از نهادهای علمی و فرهنگی از جمله دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دانشگاه امام صادق(ع) برگزار خواهد شد.


منبع:تسنیم



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین