عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
آیت الله مهدوی:
امام جمعه موقت اصفهان گفت: اگر نفس ما به گونه ای برخورد کرده است که ما اشک چشم نداریم، باید توسل به خود امام پیدا کنیم و همیشه باید همراه با کمک او، حرکت هم باشد.
عقیق: آیت الله سید ابوالحسن مهدوی صبح امروز در ادامه بحث «معرفت نفس که مقدمه شناخت پروردگار است» در جمع طلاب  گفت: حقیقت شناخت این است که اگر ما خود را شناختیم، پی به وجود خالق خود می بریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حالت ما استقلالی نیست؛ بلکه حالتمان ارتباطی و اتصالی و مرآتی است، پس وقتی خدا را شناختیم، خود را می شناسیم و با ارتباط با خداوند و اطاعت از او رشد روحی خود را آغاز می کنیم و بندگی او را می کنیم.

وی یادآور شد: شناخت نفس (شناخت کل وجودمان) می گوید، اگر می خواهی به خدا برسی باید از فرمان نفس منقطع شوی؛ چراکه نفس مانع حرکت ما به سوی پروردگار است.

 عضو خبرگان رهبری گفت: منظور از نفس، انسان نیست؛ بلکه همان نفسی است که در مقابل عقل قرار می گیرد و ما را به گناه وسوسه می کند؛ اگر نفسی که اماره به سوء است را بشناسیم، متوجه می شویم که در تضاد با خداوند است و انسان هم آنچه که مانع محبوبش است را نمی پذیرد.

وی با اشاره به روایتی که در جلد 70 صفحه 72 بحارالانوار است گفت: مجاشع خدمت پیامبر رسید و پرسید، راه شناخت حق چیست؟ پیامبر فرمودند، اگر می خواهی پیامبر را بشناسی باید خودت را بشناسی و بعد پرسید، اگر بخواهم با خداوند موافقت کنم راهش چیست؟ فرمودند مخالفت با نفس، اتصال به خداوند است. پرسید، اگر بخواهم رضایت خداوند را تحصیل کنم چه کنم؟ فرمودند نفست را عصبانی کن تا خداوند خشنود شود چون فرمان نفس به گناه است و باید با نفس مخالفت کرد.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: آن فرد باز هم سوال کرد، اگر بخواهم وصل به خداوند شوم چه کنم؟ فرمودند که باید از نفست هجرت کنی! و باز پرسید، چگونه اطاعت خداوند را کنم؟ فرمودند، از نفست سرپیچی و عصیان کن! در سوال بعدی پرسید چگونه به یاد خداوند باشم؟ فرمودند، نفست را فراموش کن.

وی افزود: باز پرسید چگونه به خداوند نزدیک شوم و پیامبر فرمودند باید از نفست دور شوی، مجاشع گفت، من می خواهم با خداوند مأنوس باشم چه کنم؟ فرموند باید از نفست وحشت داشته باشی و با او بیگانه باشی! مانند گنهکاری که از مسجد رفتن می ترسد و از آنجا دوری می کند.

استاد حوزه ابراز کرد: در آخر مجاشع گفت: راهی برای رسیدن به سوی این چند سوال را برایم بگویید (چگونه به این 8 راه دسترسی پیدا کنم؟) و پیامبر اکرم با ذکر یک دستور کلی فرمودند از خود خداوند علیه نفست کمک بگیر و خودت را مستقل از دنیا ندان و آگاه باشید که مجذوب به مقصد، مدفوع به مبدأ است.

آیت الله مهدوی در آخر متذکر شد: اگر نفس ما به گونه ای برخورد کرده است که ما اشک چشم نداریم باید توسل به خود امام پیدا کنیم و همیشه باید همراه با کمک او، حرکت هم باشد، همانگونه که در نماز می گوییم بحول الله و قوته اقوم واقعد از خداوند کمک می گیریم که بلند شویم، استعانت از خداوند می گیریم که حرکتی داشته باشیم و بلد شویم، کمک خواستن اصل است و ما فرع هستیم، چون اگر او نخواهد به هیچ چیز نمی رسیم و نمی توانیم کاری را انجام دهیم.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین