عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۰۶۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
حجت الاسلام قرائتی:
حجت الاسلام قرائتی در آیین بهره برداری از بزرگترین مسجد دانشگاهی کشور در دانشگاه شاهد در جمع دانشجویان این دانشجویان به سخنرانی پرداخت.
عقیق: آیین بهره برداری از مسجد پیامبر اعظم(ص) دانشگاه شاهد صبح امروز، سه شنبه ۱۸ مهر با سخنرانی حجت الاسلام قرائتی برگزار شد.

مسجد پیامبر اعظم(ص) با ۱۸۵۰ متر شبستان دارای ۱۵۰۰ متر مربع صحن و شبستان باز می باشد. همچنین این بنا با ۱۲۰۰ متر مربع فضای مسقف شامل محیط اداری، فرهنگی و بهداشتی و ۷۰۰۰ متر مربع محوطه و فضای سبز، گنجایش ۲۴۰۰ نفر نمازگزار را دارا می باشد.

ارزش دانشجو به هدف و نیت است نه مدرک

در آیین بهره برداری از این مسجد حجت الاسلام قرائتی در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد به سخنرانی پرداخت و گفت: بحث اصلی من این است که اگر درس بخوانیم اما جوهر و عرضه نداشته باشیم به هیچ دردی نمی خورد. ما باید تلاش کنیم تا هم علم کسب کنیم و هم هنر. هم نخ و هم سوزن نیاز است و هر کدام بدون دیگری کارایی ندارد. غیر از این باشد نمی توانیم منشأ تحول باشیم. ارزش شما به لیسانس و دکتری و ... نیست، بلکه بسیار بیشتر از این هاست. مدرک تحصیلی مانند شناسنامه و کارت ملی لازم است اما ارزش و سرمایه نیست. این که برای چه درس می خوانید مهم است. ارزش شما به هدف و نیت شماست. مثل آب خوردن. کسی آب را برای رفع تشنگی می خورد و کسی موقع خوردن آب به یاد امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در ادامه گفت: ما در مدارس و دانشگاه هایمان بیش از تحول به کودتا احتیاج داریم. پیامبر اکرم(ص) همیشه می گفت به خدا پناه می برم از علمی که نفعی ندارد. اگر درس هایتان مفید است بخوانید در غیر این صورت چیز دیگری بخوانید. مثلاً مهارت پدرتان را یاد بگیرید. مهارت مهم تر از مدرک است. در حال حاضر چند میلیون فارغ التحصیل بی مهارت داریم. کسانی که کتاب های درسی ما را نوشته اند ۳ دسته اند؛ بعضی شان خواب بوده اند و توجه نداشته اند که مطالبی که می نویسند آیا مورد نیاز جامعه ما هست یا خیر. بعضی دیگر خائن بوده اند و بعضی نیز خیرخواه و دلسوز بوده اند.

کسب حلال مهم تر از میزان درآمد است

وی افزود: مراجع می گویند تقلید در حوزه واجبات و محرمات است و در موضوعات نباید تقلید کنید. عمر شما در حوزه موضوعات است. خودتان باید ببینید به چه کاری می آیید و باید چه مسیری را در زندگی تان طی کنید. به خانم ها توصیه می کنم برای ازدواج این قدر به شاغل بودن یا نبودن داماد حساس نباشند. تا آخر عمرمان کار کنیم نهایت درآمدمان می شود به اندازه خرید یک خانه. ارزش شما به داشتن نیست. مهم آن است که تا چه حد از داشته های تان استفاده می کنید. کسب حلال مهم تر از میزان درآمد است. در روایات داریم که ارزش رزق حرام پایین می آید. از طرفی کسی که در ازدواج فقط به زیبایی فکر کند از یک طرف ازدواجش عقب می افتد و از طرفی بالاخره زیباتر وجود دارد و دست بالای دست بسیار است. در حدیث داریم که کسی که فقط به زیبایی فکر کند عاقبت با حسرت مواجه می شود. از لحاظ علمی و عقلی هم اگر نگاه کنیم آیا هر کس زیبا است زندگی اش موفق است؟

حتماً یک تفسیر از قرآن را انتخاب کنید و بخوانید

حجت الاسلام قرائتی در ادامه افزود: در قرآن بارها داریم که کل هستی در حال گفتن سبحان الله است. حتماً یک تفسیر از قرآن را انتخاب کنید و بخوانید. یادتان نرود تماشای ورزش هیچ سودی ندارد. بلکه ورزش کردن است که تأثیر دارد. شمایی که حجابتان بهترین است انس با قرآن و عمل تان به قرآن را نیر تقویت کنید. برای مثال ۴ ویژگی را قرآن برای روابط زناشویی عنوان می کند: طوری عمل کنید که همسرتان غصه نخورد، از شما راضی باشد، زندگی تان چشم تان را روشن شود و معاشرتتان در حد عرف باشد.

وی در ادامه گفت: ناکامی های دنیایی انسان را افسرده می کند ولی اگر روح انسان بزرگ باشد به راحتی با آن ها کنار می آید. در زمان جنگ مدرسه ها را بمباران می کردند. به خدمت امام خمینی(ره) رفتیم تا خبر بدهیم اما ایشان هنگام گفتن خبرهای ناراحت کننده اصلاً  آرامش خود را از دست نمی داد و خود را نمی باخت. همان طور که زینب کبری(س) گفت جز زیبایی چیزی ندیدم. قرآن درباره جهاد می گوید اهدی الحسنیین. یعنی چه کشته شوید و چه بکشید از میان دو حسن و دو پیروزی یکی را برده اید.

پاداش معامله با خداوند

حجت الاسلام قرائتی در ادامه افزود: از خداوند شرح صدر و روح بزرگ بخواهیم. روح بزرگ همچون لاستیک تراکتور از هر شرایطی عبور می کند. از خدا بخواهیم روح ما را بزرگ کند.  امام خمینی می گفت شهید رجایی عقل و عرضه اش بیش از سوادش است اما بنی صدر سوادش بیش از ظرفیتش است. از طرفی باید بدانیم که سختی ها بی پاداش نمی ماند. وقتی بدانیم عمل ما دیده می شود و برای پاداش محاسبه می شود انگیزه ما برای عمل بیشتر می شود. اگر بدانیم اگر با خداوند معامله کنیم به ما چند برابر می دهد شرایط خیلی فرق خواهد کرد.

قرائتی در ادامه با اشاره به ماجرای بیماری امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در کودکی گفت: پیامبر و اصحاب نذر کردند که برای شفای فرزندان ۳ روز روزه بگیرند. افطاری ها را به یتیم ها و فقرا دادند و خود با آب افطار کردند و گفتند لا نُرید مِنکم جزاءً و لا شکورا. از شما جزاء و تشکر نمی خواهیم. خداوند در سوره انسان می فرماید در قبال عمل بدون نیتِ مزد و تشکر ۱۵ پاداش به بندگان می دهد. برطرفی خطر قیامت، شادی و سرور، بهشت با هوای مناسب و شاخه هایی که به دهان می رسد، ظروف نقره، چشمه، زیبا رویان بهشتی و ... . خداوند می گوید چون گفتی جزاء نمی خواهم این ۱۵ مورد جزاء و پاداش تو خواهد بود.

۳ ویژگی دنیا

حجت الاسلام قرائتی در ادامه عنوان کرد: قرآن می گوید دنیا ۳ ویژگی دارد؛ متاع آن قلیل است، مانند ابر می پرد و مانند غنچه است یعنی برای هیچ کس گل نمی دهد. به عنوان مثال تصور کنید سر دنیا زیلو است و انتهای آن قالی است. انسان تمام عمرش را بدود تا زیراندازی نخی خود را به قالی پشمی تبدیل کند. یا خانه خشتی را به سیمانی تبدیل کند. چه ارزشی دارد؟ محدودیت ها و ملاک های دنیایی را کنار بگذاریم. در سلام نماز حق نداریم بگوییم سلام بر نژاد یا ملیت خاصی بلکه به عبادالله الصالحین سلام می گوییم. عزت به ملیت و نژاد و مدرک و ... نیست. خداوند به هر که بخواهد عزت می دهد. نگاه کنید خداوند به شهید حججی عزتی داد که به هیچ مرجع تقلیدی نداد. از نظر انسان های کوچک، اصول دین ۳ اصل استخدام رسمی، خانه و ماشین است. در قرآن می گوید فرد بی ظرفیت هنگام شر جیغ می کشد و هنگامی که به او خیر می رسد بخل می ورزد. این شاخصی است که می توانیم متوجه شویم که آیا ظرفیت و عزت داریم یا خیر. در یک جمله به شما عرض می کنم درس تان را بخوانید اما قانع نباشید. ارزش شما بیش از این مدرک تحصیلی است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین