عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۰۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
در گفتگو با مداح جوان اهل بیت(ع):
مداح جوان اهل بیت(ع) با تاکید بر این که اخلاق و رفتار مداحان باید بیش از اقشار دیگر جامعه رنگ و بویی از امام حسین(ع) داشته باشد، تصریح کرد: هنر مداحی بدون داشتن تخصص و تعهد لازم، توأم با آسیب های جدی است.
عقیق: در سال های اخیر، به برکت پرشور شدن محافل هیئتی و نیز برگزاری کلاس های آموزشی، جمع قابل توجهی از مداحان جوان رشد یافته و استعداد و توانمندی خود را در این عرصه مقدس به منصه ظهور رسانده اند.

سید علیرضا طباطبایی، مداح 28 ساله قمی از مادحین جوانی است که در ایام ماه محرم حسینی در گفتگویی از خودش و نیز بایسته های یک مداح اهل بیت(ع) در جامعه امروز سخن گفته است:

به طور مشخص از چه زمانی وارد عرصه مداحی شدید و این کار را به صورت جدی دنبال کردید؟

بنده متولد سال 1368 در قم هستم و از کودکی در حال و هوای مذهبی این شهر مقدس به همراه پدرم در هیئات حضور داشته و از این فیض معنوی در جوار کریمه اهل بیت(ع) حضرت معصومه(س) بهره ها بُرده ام.

 هر چند که از همان دوره کودکی و نوجوانی علاقه مند به مداحی بوده ام اما به صورت جدی حدود 6 سال است که کار مداحی را آغاز کرده ام. در سال های ابتدایی که مصادف با دوران خدمت مقدس سربازی می شد، در مقطعی مداح حسینیه ستاد مشترک ارتش بودم و بعد از آن ها هم به تناوب در هیئات قم و تهران و دیگر شهرها برنامه داشته ام.

تاکنون از محضر چه اساتیدی بهره مند شده اید؟

در همان آغاز ، آموزش را در خدمت استاد صالحی که خود یکی از شاگردان نزدیک حاج منصور ارضی است، شروع کردم که در این مقطع بیشتر روی صداسازی کار می کردیم. بعدها نیز از فیض حضور در کلاس های حاج سید مهدی میرداماد بهره مند شدم که حقیقتاً این بزرگوار حق بزرگی بر گردن بنده در این جهت دارند؛ هم از حیث آموزش فن مداحی و هم به خصوص از منظر اخلاقی و معرفتی.

البته ناگفته نماند که از همان دوران نوجوانی ، با پدرم کار می کردم چون ایشان خودشان هم مداح است و بسیار بنده را تشویق می کردند که توفیق مداحی و نوکری درب خانه اهل بیت(ع) را پیدا کنم.

با توجه به لزوم تعمیق و تقویت بینش و معرفت در عرصه مداحی به ویژه در مباحث اخلاقی، در این باره نسبت به خودتان چه برنامه ای داشته اید؟

 در مباحث معرفتی و اخلاقی سعی کرده ام از آثار و نیز جلسات درس اخلاق اساتید خوب حوزه که به لطف الهی در شهر قم این امکان به خوبی فراهم است استفاده کنم ، ضمن آن که به شدت شیفته سلوک و سیره بزرگانی چون مرحوم آیت الله بهجت و مرحوم آیت الله حق شناس بوده و هستم و اعتقادم این است که ما مداحان نباید ارتباطمان با روحانیون و به خصوص اساتید اخلاقی در حوزه کمرنگ شود چرا که اگر این گونه شد در درجه اول خودمان ضرر کرده ایم.

از دیرباز بسیاری از پیشکسوتان مداحی و نیز پیرغلامان اهل بیت(ع) تاکید داشته و دارند یک مداح به خصوص از نوع جوان آن همواره باید بداند که برای چه کسی و در راستای چه هدفی کار می کند، اما متاسفانه گاهی احساس می شود که برخی مداحان جوان توجه لازم را به اهمیت و قداست این کسوت دارند ، صحبت شما با این طیف افراد که معمولاً هم سن و سال خودتان هم هستند، چیست؟

هیچ گاه یادم نمی رود که در دوران کودکی و نوجوانی که کلاس مداحی می رفتم استادمان همیشه به ما می گفت بچه ها اگر می خواهید در کارتان موفق باشید و دارای اخلاص، این یک بیت را همواره از حفظ باشید و در خلوت خودتان زمزمه کنید:" ای حسینی که ز دل عشق تو درمان من است//نام تو سوز دل و اول و پایان من است"

حقیقتاً وقتی این را می خواندم، بدنم می لرزید و حس و حال عجیبی داشته ام و در طول این سال ها نیز سعی کرده ام بدانم اول و آخر کار ما با ارباب است و به این خاطر نباید از این مساله غافل شویم که به هر حال ما نوکر سیدالشهدا(ع) و حضرات معصومین(ع) و باید رسم نوکری را خوب به جا بیاوریم.

باید این باور در ما باشد که ظاهر و باطن را حسینی کرده و مهم تر این که این حالت و روحیه  را در خود حفظ و تقویت کنیم.

به عنوان یک مداح جوان بفرمایید که از نگاه شما مهم ترین آسیب و چالش که ممکن است یک مداح را تهدید کند، چیست؟

نداشتن تخصص در کنار عدم تعهد لازم به نظرم مهم ترین مساله است چون وقتی هر کدام از این ها باشد و دیگری نباشد، به مشکل جدی برمی خوریم.

در حال حاضر مشاهده می کنیم که به راحتی برخی افراد بدون گذراندن آموزش مناسب و نیز تقویت بعد ایمانی و اخلاقی در درون خود به مداحی می پردازند که این ها خودش آسیب زاست.

از سویی متاسفانه برخی به دنبال جذب بیشتر افراد به هیئت به هر بهانه ای هستند و در این راه چه بسا از برخی مداحی ها و شیوه هایی استفاده می شود که جالب نیست و مورد رضایت امام حسین (ع) نمی باشد.

چند سالی است که مقام معظم رهبری نسبت به برخی خطراتی که هیئات و محافل مذهبی را تهدید می کند از جمله تضعیف پایه های شعور هیئتی و نیز رواج سکولاریسم ، هشدار می دهند، به نظر شما برای مراقبت از دچار شدن به این قبیل آفت ها باید چکار کرد؟

حضرت آقا به لطف الهی با بصیرت و درایت و حکمتی که دارند، همواره بر بحث زیبایی هنر مداحی در کنار محتوای غنی و جذاب آن تاکید داشته اند و نیز بر لزوم وجود روحیه انقلابی و مردم مدارانه از سوی مادحین نیز تاکید ویژه ای داشته اند و این که باید به مقابله با سکولاریسم در هیئات رفت چرا که دشمن به دنبال سکولار کردن هیئت هاست .

همچنین ایشان همواره تاکید دارند که اگر می خواهیم یک کار فرهنگی اثرگذار شود باید با هنر مخلوط و ممزوج شود و این نکته مهمی است برای ما هیئتی ها و مداحان که بدانیم اگر مباحث فرهنگی با چاشنی هنر باشد به نتایج خوبی می رسیم چه آن که به هر حال خود مداحی هم یک هنر است و باید الزامات آن را رعایت کرد.

در بحث مقابله با سکولاریسم نیز باید واقعاً بصیرت خود را افزایش دهیم و در این مسیر، بیانات رهبر معظم انقلاب و کسانی که یک عمر نوکر با اخلاص اهل بیت (ع) بوده اند را گوش داده و  به آن عمل کنیم و بکوشیم که روز به روز معرفت مان نسبت به دستگاه امام حسین(ع) در همه ابعادش بیشتر و بیشتر شود.

ان شاءالله که طوری عمل کنیم که حقیقتاً و نه صرفا در شعار، زندگی مان امام حسینی باشد و باعث خشنودی قلب مادرشان حضرت زهرا(س) شویم.



منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین