عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۸۳
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
یکی از عواقب شوم دوری از اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین، سطحی نگری و جهالتی است که منجر به گمراهی و ضلالت می شود؛ راهی که مسلمان نماهای وهابی با سرعت و قدرت تمام در حال طی کردن می باشند.
عقیق: یکی از اعتقادات فرقه مسلمان نمای وهابیت، قائل بودن به جسمانیت خداست. آنطوری که رهبر و بنیانگذار فکری این فرقه، ابن تیمیه در کتاب "بیان تلبیس الجمهیّه فی تاسیس بدعهم الکلامیه" آورده است.

خدا صورتی بدون مو و موهایی فرفری دارد

ابن تیمیه ــ که بنیانگذار فرقه وهابیت،محمد بن عبدالوهاب پیرو بی چون و چرای وی می باشد ــ درجلد 7 ص 290 این کتاب این چنین آورده است: «ابو یعلى از ابن عباس نقل کرده که پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: «رأیت ربی عز وجل، شاب أمرد جعد قطط، علیه حلیة حمراء». خداوند را به صورت نوجوانى دیدم که هنوز موى صورتش در نیامده، سرش پرمو، پیچ پیچ (فرفرى) و داراى زیور و آلات سرخ بود.

ابو یعلى در کتاب دیگرش گفته: ابوزرعه دمشقى این روایت را صحیح شمرده و أحمد بن حنبل گفته: «هذا حدیث رواه الکبّر عن الکبّر، عن الصحابة عن النبی(صلى الله علیه وآله وسلم) ، فمن شک فی ذلک أو فی شیء منه فهو جهمیّ لا تقبل شهادته ولا یسلّم علیه، ولا یُعاد فی مرضه!!!»

 


این حدیث را بزرگان از بزرگان از صحابه روایت کرده اند و هر کس در صحت این روایت شک نماید او جهمى و شهادت او پذیرفته نیست، سلام نباید به او داد و به هنگام مریضى از وى نباید عیادت کرد ((طبقات الحنابلة: ج3 ص81 ج 82، ط ج مکتبة العبیکان، مکة المکرمة ج جامعة أم القرى.إبطال التأویلات لأبی یعلى: ج1 ص141، ط1 ج مکتبة دار الإمام الذهبی الکویت، 1410 هـ.، إبطال التأویلات: ج1 ص145)).

 

خدا به جز ریش و عورت همه چیز دارد

ابو بکر ابن عربى مى گوید: فردى که مورد وثوق من بود نقل کرد که ابو یعلى، امام و پیشواى ابن تیمیه (پدر فکری و معنوی وهابیت که محمد ابن عبدالوهاب متاثر از او بود) مى گوید: در باره خدا هر عضوى را جز ریش و عورت اثبات خواهم کرد: «إذا ذکر اللّه تعالى وما ورد من هذه الظواهر فی صفاته، یقول: ألزمونی ماشئتم فإنّی ألتزمه، إلاّ اللحیة والعورة» ((العواصم من القواصم: 210، الطبعة الحدیثة: 2/283، دفع شبه التشبیه بأکف التنزیه لابن الجوزی: 95، 130 ـ الهامش)).

 

توحید از دیدگاه مکتب اهل بیت علیهم السلام

اهل بیت صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین ،همان کسانی که رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم در حدیث ثقلین،آنان را خلیفه و جانشین خود معرفی کرد و به همه مسلمین دستور داد که از قرآن و اهل بیت علیهم السلام، تبعیت و اطاعت کنند،و دوری از این دو را، گمراهی و ضلالت دانست،نظر دیگری دارند که برای اختصار به یکی از صدها حدیث در این باب اشاره می کنیم.

 

مفهوم ید(دست) در احادیث

محمد بن مسلم می‌گوید : از امام باقر (علیه السلام) ، معنای آیة ( قَالَ یا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ ) سوره مبارکه ص آیه 75 « ای ابلیس! چه چیز موجب شد تا از سجده بر چیزی که با قدرت خود آفریدم امتناع ورزیدی ؟ » را پرسیدم ، فرمود : دست در کلام عرب ، به معنای قدرت ، توان و نعمت است ؛ چنان که در آیة ( . . . وَاذْکُرْ عَبْدَنَا دَاوُدَ ذَا الأَیْد ) سوره مبارکه ص آیه 17 و آیة 47 سوره مبارکه الذاریات ( وَالسَّمَاءَ بَنَیْنَاهَا بِأَیْیْد ) به معنای توانایی است.(توحید صدوق، ص130)

 

عقیده شیعه

شیعیان معتقدند که صفات خدا عین ذات ائست، و غیر ممکن است که خدا صفتی زاید بر ذات داشته باشد. متکلمان شیعه و معتزله تا اندازه زیادی از دیدگاه های امیرالمومنین (علیه السلام) بهره برده اند.

حضرت امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه نخست نهج البلاغه اینچنین فرموده اند:« شناختن اوست؛ و درست شناختن او، باور داشتن او؛ و درست باور داشتن او، یگانه انگاشتن [او]، او را بسزا اطاعت نمودن؛ و بسزا اطاعت نمودن او، صفت ها را از او زدودن، چه هر صفتی گواه است که با موصوف دوتاست و هر موصوف نشان دهد که از صفت جداست؛ پس هر که پاک خدای را با صفتی همراه داند او را با قرینی پیوسته، و آن که با قرینش پیوندد، دوتایش دانسته، و آن که دوتایش خواند، جزء جزءاش داند؛ و آن که او را جزء جزءاش داند، او را نداند.»

منبع:جام
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
نوكر رو سياه ارباب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
0
4
من در كتابي خواندم كه 2 نفر به شمايل هم بي احترامي كردند اميرالمومنيىن(ع)از كنار انها مي گذشت و به انها فرمود به ظاهر هم توهين نكنيد زيرا خداوند انسان را شبيه خود افريده است
ايا اين روايت صحيح است؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
1
3
خدا لعنت کند این ابن فساد را
وودوود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
1
0
خیلی بد بود ننگ برای ما مسلمانان ننگ برای اسلام نزنی تز این حرف ها
پژمان بیله سوار مغان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
2
کسی خــداراندیده و هــرگزنمیبینه . وهابی مگ پیامبرو قبول ک بانام پیامبر مردم دنیارو به شیعیان بدبین میکنید . حالا ی وهابی کافری جایی غلطی کرده شماباید عنوانش کنید ...
کسایی ک اینحرفارو منتشرمیکنن لابد قرآن و قبول ندارند
ایاخداوند نفرمودن ای انسان شماها هـرگزمرا نخواهید دید ..
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین