عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
با سخنرانی حجت الاسلام قرائتی برگزار شد؛
مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی(ع) در هیئت نخل کاشان با سخنرانی حجت الاسلام قرائتی و مداحی کربلایی محسن برزی برگزار شد.
گزارش تصویری



عقیق: در ادامه سخنرانی حجت الاسلام قرائتی در این مراسم را می خوانید:

بسمه تعالی

من معتقدم باید در تمامی جلسات مذهبی چند آیه ای از قرآن را خواند و ترجمه و تفسیر کرد.

والعصر: کلمات مقدس وقتی ال آمد اولش می شود سوگند. والله یعنی قسم به خدا. والعصر یعنی قسم به زمان و ...

اولین پیام این آیه این است که زمان را از دست ندید. زمان ارزش دارد. زمان برای خدا مهم است که در قرآن به سحر (3 بار)، به صبح، به ظهر، به عصر و به شب قسم خورده است. برای خود برنامه دائمی داشته باشید چرا که ماه رمضان و محرم و ... تمام می شود. رگبار یک لحظه است، ولی زنده باد کسی که این آب ها را به هم متصل کند و بشود جوی، این جوی ها به هم متصل شود بشود نهر و این نهر ها پشت صدها متراکم شوند و از این آب برق تولید شود. مهم جریان سازی است. چوب کبریت 2 میلی متر گوگرد دارد. این گوکرد اگر دست یک عاقل قرار گیرد، وصل می شود به گاز. گاز شعله ور شده می رسد به غذا. غذا وصل است به انسان و انسان هم متصل است به خدا. ما باید از فرصت ها به خصوص فرصت های نادر بسیار استفاده کنیم.

ان الانسان لفی خسر. ان یعنی حتما. ل در لفی یعنی حتما. جمله اسمیه هم هست که باز هم می شود حتما. یعنی حتما حتما حتما انسان دارد خسارت می کند. چرا نگفته ان الانسان لفی ضرر؟ فرق ضرر با خسر چیست؟ ضرر مربوط به جایی است که نرخ پایین می آید. سکه می خری یک میلیون می شود نیم میلیون. طلا طلاست حلبی نشده. ذاتش تغییر نکرده. نرخش افتاده. این ضرر است. اما اگر اصل ذاتش آب شود مثل یخ فروش که یخش آب می شود. جایی که سرمایه ات می سوزد می شود خسارت. از دیشب تا حالا هممون 24 ساعت آب شدیم.

در قرآن اخسرین هم داریم. یعنی کسی که خسارتش از همه بیشتر است. قرآن به چه کسی می گوید اخسرین؟ به کسی می گوید که تصور می کند راه را درست می رود ولی در واقع کج می رود. با پای گلی روی فرش حسینیه سینه می زند. با ایستگاه صلواتیش راه بندان ایجاد می کند. صدای طبل بی موقعش مردم را اذیت می کند. همسر داریش خوب نیست. بچه داریش خوب نیست. حساب سالش خوب نیست. نمازش غلط است. کینه ای است. تنگ نظر است. بدون وضو سربند یا حسین می بنند. عزیزم وضو نداشته باشی تماس بدن با نام خدا، آیات قرآن و نام ائمه حرام است. وقتی دعا می کند می گوید خدایا کسانی که در این هیئت سینه زدن ببخش. حالا اون هیئت بغلی چی؟ محلی فکر می کند. ما بنا نبود محلی فکر کنیم. یک وقت سران کاشان آمدند منزل ما که آقای قرائتی بجنب! گفتم چی شده؟ گفتن یک خط راه آهن می خواهند از تهران بکشند تا اصفهان. بیا امضا کن که از کاشان رد بشه. گفتم 3 تا سوال می کنم. 1- آیا مسافران کاشان بیشتره؟ 2- نزدیکتره و سریعتر مسافراش جا به جا می شوند؟ 3- راه آهن سریعتر و با هزینه کمتر درست می شه؟ گفتند نه! گفتم پس چه؟ گفتند مگه تو کاشونی نیستی!؟ گفتم نه کاشونی نیستم. گفتند پاشیم بریم این قرائنی یک جو غیرت شهری نداره. گفتم الحمد لله. اگر برای من هندوستان، مراغه، کاشون، جهرم، این محله اون محله فرق کنه باید در نیتم شک کنم. شما نمی گویید السلام علینا و علی کاشونیا. السلام علینا و علی ایرانیا! نمازت باطل است. السلام علینا و علی عبادلله الصالحین. مگر شما منتظر امام زمان عج الله نیستید. امام زمان امام کره زمین است. کسی که منتظر امام کره زمین است خودش هم باید افکارش کره زمینی باشد.

الا الذین آمنو: مگر کسانی که ایمان دارند. حدیث داریم ایمان 10 درجه است. بعضی ها فقط لباس سیاه می پوشند. بعضی ها عزاداری هم می کنند. بعضی ها نماز و روزه هم می گیرند. بعضی ها خمس هم می دهند. حدیث داریم اون هایی که درجه ایمانشون بالاست سر به سر کسانی که درجه ایمانشون پایین است نگذراند. خانمی که چادریه سر به سر خانمی که حجابش درجه یک نیست نگذارد. می گم شام می خوردی می گه نه. می گم چرا می گی نه؟ می گه یک بشقاب دیگم بخورم. این ایمانش قد یک بشقاب پلوست. کسی که برای پنجاه هزار تومن دروغ می گه ایمانش قد پنجاه هزار تومنه. کسی که برای یک قطعه زمین دروغ می گه ایمانش قد یک زمینه. حدیث داریم هر جا گناه کردی، نرخ شما همان جاست.

و عملو الصالحات:

سه کلمه می گم بگید فرقش چیه؟ مسجد، مساجد و المساجد. مسجد یعنی یک مسجد. مساجد یعنی چند تا مسجد و المساجد یعنی تمامی مسجد ها. پس الصالحات می شه همه کاراش خوب باشه. قرآن نگفته و عملو صالح. نگفته یک کارش خوب باشه یا نگفته و عملو صالحات. یعنی چند تا کارش خوب باشه. گفته همه کارها باید درست باشه. چشم پاک باشهو زبان پاک باشد. فکر پاک باشد. لقمه پاک باشد. نسلش پاک باشد. پاکی همه چیز.

حالا آمنو و الصالحات رو رد کردیم. حله؟ قرآن می گوید نه. تازه مسئولیت اجتماعی داری. و تواصو بالحق. یعنی وقتی خودت خوبی و همه کارات خوب شد باید به حق سفارش کنید. همه نیاز به نصیحت و تذکر داریم. یک نامه ای یک بچه ابتدایی نوشته بود به امام (ره) که ای امام می خواستم به تو پند بدهم ولی دیدم من کودکم و شما عالمو خجالت کشیدم.

دفتر امام نامه را خواندند و خندیدند و نامه را هم به امام دادند.. امام بعد از رویت نامه می فرمایند شاید من لغزشی دارم که شما که کنار منید نفهمید و آن بچه فهمیده. امام سپس در پاسخ نامه به خط خود می فرمایند ای کاش این کار را می کردی چرا که همه به نصیحت نیاز داریم.

یک نفر پرسید آیا ولی فقیه معصوم است؟ خیر. ممکنه اشتباه کنه. گفت پس چرا می گویید اطاعت و ولایت مطلقه. گفتم دکتر ها معصومند؟ گفت نه. گفتم دکتر هم ممکن است یک قرص اشتباه بدهد اما چون درس خونده حرفش برای ما حجت است. فرق است بین عصمت و حجت. معصوم چهارده نفرند. همه نیاز به نصیحت داریم.

دستتان در دست یک اسلام شناس باشد. تلفن یک اسلام شناس همیشه در جیبتان باشد تا هر وقت شبهه ای وارد شد، سریع زنگ بزند بگید الو ...

و تواصو بالصبر. در راه حق رفتن نیش و کنایه و آزار هم دارد، ولی باید حوصله کرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین