عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۵۹۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
امسال هیئت خود را بیمه کنیم
سلسله آتش سوزی های رخ داده در مساجد و حسینیه های ماهشهر در خوزستان هم از جمله حوادثی بوده که در سال های گذشته تیتر رسانه های خبری شده است. در اکثر قریب به اتفاق این حادثه ها هم به علت نبود آتش نشانی در محل، گاه با حجم وسیعی از تخریب مسجد و یا حسینیه روبرو بوده ایم

عقیق: 13سال پيش بود، دهه اول اولین ماه قمری ، شب پنجم محرم... در میانه نماز مغرب و عشا بود که ناگهان مسجد آتش گرفت و با توجه به ازدحام جمعیت و مشکل درب های خروجی 78 نفر شهید و بیش از 250 نفر از عزاداران هم مجروح شدند. ماجرای آتش سوزی مسجد ارک تهران حادثه تلخی بود که هیچ گاه فراموش نشد.

از این دست حادثه ها البته در سال ها بعد هم تکرار شد. همین سال قبل بود که حسینیه مسجد کارخانه قند ورامین هم آتش گرفت. مسئولان آتش نشانی، علت آتش سوزی در این حسینیه را، پرتاب یک شی آتش زا توسط فرد یا افراد ناشناس اعلام کردند که باعث شعله ور شدن آتش و سرایت آن به نقاط دیگر شده بود و همین موضوع باعث شد تا شایعات و حرف و حدیث های فراوانی هم پیرامون این حادثه شکل بگیرد از جمله عامدانه بودن حادثه آتش سوزی این حسینیه که داستان را وارد فاز تازه ای هم کرد. هرچند خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت . ورامینی ها البته مشابه این حادثه تلخ را سال قبل یک بار دیگر هم تجربه کردند. مسجد مهدی ورامین آتش گرفت و در این حادثه بخشی از حسینیه پشت مسجد که ملحق به مسجد بود، در آتش سوخت . تلفات خیلی زیاد نبود و مقداری از لوازم و وسایل داخل حسینیه از جمله فرش‌ها، دیوار حسینیه و یک قفسه کتاب دچار آتش‌سوزی شدند.

در هردو حادثه رخ داده در ورامین، فرضیه عمدی بودن آتش سوزی مطرح شد . درباره مسجد مهدی (عج) اما هیئت امنای مسجد اعلام کردند که چون مسجد بسیار قدیمی بوده، احتمال عمدی بودن آتش سوزی کمتر است. درباره حادثه حسینیه مسجد کارخانه قند هم گفته شد که طبق نظر کارشناسان اتصال سیم برق به دلیل فرسودگی باعث آتش سوزی شده است.

سلسله آتش سوزی های رخ داده در مساجد و حسینیه های ماهشهر در خوزستان هم از جمله حوادثی بوده که در سال های گذشته تیتر رسانه های خبری شده است. سه سال قبل حسینیه انصارالحسین ماهشهر در روز شهادت امیرالمومنین(ع) آتش گرفت و همان روز مشخص شد حادثه عمدی بوده است. درواقع در بهار و تابستان 93 بود که خبر رسید تعدادی از مساجد و حسینیه های شهرک طالقانی ماهشهر آتش گرفته اند. عامل آتش سوزی هم دستگیر شد و همین امسال بود که خبر رسید عامل این آتش سوزی ها اعدام خواهدشد.

در اکثر قریب به اتفاق این حادثه ها هم به علت نبود آتش نشانی در محل، گاه با حجم وسیعی از تخریب مسجد و یا حسینیه روبرو بوده ایم . درست مثل حادثه 29 ماه مبارک رمضان امسال در روستای ملاجماتی شهرستان میناب که طی آن مسجد و حسینیه صاحب الزمان ملاجمات به طور کامل در آتش سوخت و از بین رفت. پس از این حادثه، عضو شورای اسلامی این روستا با ابراز گلایه از عملکرد ضعیف آتش‌نشانی در سطح شهرستان میناب، گفت:«با کمک مردم و اهالی روستا با زبان روزه، آتش را بعد از نابودی کامل وسایل و تجهیزات مسجد مهار کردیم. در این حادثه همه درب و دیوارهای مسجد و حسینیه، همه کتب و وسایل و تجهیزات برقی شامل چهار دستگاه کولر گازی، 9 دستگاه پنکه سقفی، یک دستگاه فریز و آبسردکن و سیستم صوتی مسجد در آتش سوخت و به کلی از میان رفت.» این مسئول گفته بود که در آن روز هیچ ارگانی به داد مسجد و حسینیه صاحب‌الزمان روستای ملاجماتی میناب نرسید و مردم و اهالی روستا بازبان روزه و دست خالی، آتش را پس از نابودی کامل تجهیزات مسجد مهار کردند.

البته مواردی هم بوده که آتش نشانی با حضور بهنگام و به موقع خود توانسته از بروز حادثه جلوگیری کند. مثل همین چندروز پیش که مسجد امام جعفرصادق(ع) رشت دچار حریق شد و بلافاصله 32 آتش نشان و افسر ارشد آتش نشانی به همراه 11 خودروی اطفایی به محل اعزام شدند و به گفته مسئولان آتش نشانی، آتش سوزی کمتر از پنج دقیق مهار و از گسترش آن جلوگیری شد. بازهم اعلام شد که اتصال در سیستم سیم کشی برق پشت بام علت این آتش سوزی بود.

اردیبهشت ماه سال 92 بود که مهدیه تهران حدود ساعت 23  شب دچار حریق شد.
این آتش‌سوزی موجب انفجار کپسول آتش‌نشانی شد که ساعتی بعد و با حضور ‌ماموران آتش نشانی، عملیات اطفای حریق با موفقیت پایان یافت.
به گفته شاهدان محلی، شخصی که گفته می‌شد سابقه بیماری روانی دارد پس از خروج نمازگزاران، اقدام به این کار کرد .  این سانحه خسارت جانی نداشت و خسارات مالی را به فضای داخلی مهدیه تهران وارد کرد.

آخرین مورد از این دست حوادث تلخ هم به آتش سوزی در هیئت زوارالحسین تهران، مربوط می شد که البته خبری از جزئیات آن هم پخش نشد و هیچ مقام مسئولی هم درباره آن اظهارنظر نکرد و تنها سید علی مومنی، مداح این هیئت بود که در این باره مصاحبه کرد و از دلخوری هایش گفت و پامنبری های این مداح هم در فضای مجازی اعلام کردند با کمک هم حسینیه را دوباره خواهندساخت.

اینکه آتش سوزی ها عمدی بود یا غیرعمدی، موضوعی بوده که همواره پس از رخ دادن حادثه در حسینیه و مساجد مطرح شده است اما کمتر پیش آمد کسی پیش آمد کسی به «بیمه حوادث» مساجد و حسینیه ها توجه کند و این سوال را مطرح کند که چرا مسجد یا حسینیه بیمه نبوده تا درصورت رخ دادن هرگونه حادثه ای، نیاز نباشد هیئت امنا و مردم دغدغه و نگرانی ازدست رفتن سرمایه های این مکان های معنوی را داشته باشد. جدا ازین موضوع باید بیمه ای وجود می داشت تا افرادی که وارد مسجد و مکان های مذهبی می شوند، اگر دچار حادثه ای شدند، حداقل تحت پوشش بیمه قرار گرفته و بتوانند هزینه خسارات وارده را از بیمه دریافت کنند.

شاید پاسخ به همین دغدغه بود که «بیمه مساجد» را به مطالبه ای جدی برای دست اندرکاران امور مساجد و حسینیه ها و دغدغه ای مهم برای مسئولان در این حوزه تبدیل کرد. در همین راستا هم بود که 29 شهریور ماه امسال بیمه فیروزه ای، بیمه نامه جامع آتش سوزی و مسؤلیت مدنی مساجد، هیئتهای حسینی، تکایا، امامزادگان و اماکن متبرکه با حمایت و پشتیبانی بیمه معلم، در آستانه محرم، خدمات خود را شروع کرد. موضوع بیمه مساجد البته از قبل ترها مطرح شده بود چه اینکه مشاور اداری مالی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، اردیبهشت سال گذشته با اعلام شرایط جدید بیمه مسئولیت مدنی مساجد تهران، از کارگزاران مساجد خواسته بود نسبت به تأمین پوشش بیمه برای مساجد اقدام کنند. وقتی «بیمه» وجود نداشته باشد، درصورت بروز حادثه، مسئولان مسجد و حتی مداح مقصر شناخته می شوند همان طور که در حادثه مسجد ارک، هیچ مقام مسئولی پاسخگو نبود و «حاج منصور ارضی» مجبور شد بارها برای توضیحات به دادسرا برود!

سال قبل اعلام شد که با پرداخت مبلغ ١٨٢ هزار و ٣٠٠ تومان هر مسجد به مدت یکسال تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار می گیرد و در طول یک سال اگر برای کسانی که برای هر امری در مسجد حضور پیدامی کنند حادثه‌ای رخ دهد و مسجد مقصرشناخته شود، شرکت بیمه هزینه درمان و یا دیه را جبران می‌کند.

این طرح در شهرهای مختلف از جمله اصفهان هم اجرا شد. خردادماه امسال مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایمن سازی مساجد در برابر سوانح و آتش سوزی از اولویتهای اصلی شهرداری اصفهان در سال جاری خواهد بود گفت : تمامی مساجد شهر اصفهان در سال 96 تا سقف دو میلیارد و پانصد میلیون ریال تحت پوشش بیمه سوانح و آتش سوزی قرار خواهند گرفت.

«بیمه فیروزه ای» اما طرحی است که می خواهد کمک کند تا مساجد و مکان های مذهبی درصورت مواجه شدن با حادثه، زیربار هزینه های سنگین خسارت کمر خم نکنند.

سعید جام آبادی مجری طرح بیمه فیروزه ای در همین باره مثال جالبی زده است: « چند وقت پیش در استان خوزستان، مسجدی دچار آتش سوزی شد. وقتی که که برآورد قیمت انجام شد، چیزی حدود ششصد میلیون، هزینه خسارت اعلام شد. اما یکی از خیرین مسجد، بدون آن که کسی بداند، سه ماه پیش از این، به عنوان کمک به مسجد، آن را بیمه کرده بود. در اینجا می بینیم که چقدر این بیمه، توانست به آن مسجد کمک کند و زیر بار این هزینه بالا، کم نیاورد.»

هزینه بیمه نامه در طرح بیمه فیروزه ای، رقم هنگفتی نیست که سبب مشغله ذهنی شود. درعوض در این طرح جبران خسارت آتش سوزی، صاعقه، انفجار تا سقف 5000000000ریال و جبران خسارات مسئولیت مسئولین مساجد تعهد داده می شود که اگر تمامی خیرین و بانیان، هیئت امنا و مسئولان مساجد، حسینیه ها و اماکن مذهبی موضوع بیمه را تنها کمی جدی تر بگیرند، قطعا اتفاقات بهتری رقم خواهدخورد. حادثه همواره تلخ است اما یک پایان تلخ با کمی مرهم بهتر از یک تلخی بی پایان است.



بیمه فیروزه ­ای، بیمه ­نامه جامع آتش ­سوزی و مسؤلیت مدنی مساجد، هیئت­ های حسینی، تکایا، امام­زادگان و اماکن متبرکه است که با حمایت و پشتیبانی بیمه معلم، در آستانه محرم، خدمات خود را ارایه می­دهد.

· تعهدات این بیمه­ نامه عبارتند از:

جبران خسارت آتش ­سوزی، صاعقه، انفجار تا سقف 5000000000ریال

جبران خسارات مسؤلیت مسؤلین مساجد

· مبلغ بیمه­ نامه:

· مساجد و هیئت­ های روستایی: 1360000ریال

· مساجد و هیئت­ های شهری: 1550000ریال

· مساجد و هیئت­ های مراکز استان: 1750000ریال

· روش­های خرید بیمه­ نامه:

· مراجعه حضوری به شعب و نمایندگی­های بیمه معلم در سراسر کشور

· مراجعه به سایت بیمه معلم و درخواست بیمه نامه در بخش خدمات الکترونیک

· ارسال عدد1 به شماره پیامکی 10008317 جهت درخواست بیمه­نامه

· واریز کمک­های مردمی جهت مساجد و هیئت­ های حسینی کم­ بضاعت ­مالی از طریق شماره ­گیری با تلفن همراه #1590*780*



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین