عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵
همزمان با فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و ایام سوگواری شیعیان جهان در عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، شبکه‌های سراسری رادیو ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیدند که تقدیم مخاطبان می‌کنند.
عقیق:شبکه های سراسری رادیو همزمان با فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و ایام سوگواری شیعیان جهان در عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، ویژه برنامه هایی را تدارک دیدند که تقدیم مخاطبان می نمایند. بر این اساس ویژه برنامه های شبکه های رادیو در تاسوعا و عاشورای حسینی بدین ترتیب است؛
رادیو ایران
"اینجا کربلاست" با هدف عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و گرامیداشت یاد شهدای کربلا و پرداختن به ابعاد و جایگاه فریضه نماز همچنین افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به آموزه های قرآن و اندیشه اهل بیت(ع) و تلاش برای گسترش فضایل اخلاقی و معنوی در میان مخاطبان پخش می شود. در این برنامه  ضمن سوگواری و گرامیداشت  عاشورا و مظلومیت شهدای کربلا، طی ارتباط‌هایی با مراکز استانهایی همچون(بندرعباس، بوشهر، زنجان، تبریز، یزد، مشهد، شیراز، گیلان، مازندران و قم) مراسم روز عاشورا در این استانها  و همچنین حال و هوای عزاداران حسینی به سمع مخاطبان خواهد رسید. در این برنامه ترکیبی به اهمیت فریضه نماز برای احیای دین و زوایای مختلف آن پرداخته و برنامه به اذان ظهر و نماز ظهر عاشورا ختم خواهد شد. یکی از جانبازان سالهای دفاع مقدس و استاد دانشگاه نیز به عنوان کارشناس و مهمان برنامه به تبیین مسائلی پیرامون جایگاه نماز  ونقش آن در ظهر عاشورا خواهد پرداخت. آیتم های مناسبتی و مقتل خوانی همچنین گزارش مردمی با عنوان این حسین کیست؟ طرح پرسش پیرامون ابعاد مختلف شخصیت امام حسین(ع) و چگونگی یاری حضرت در عصر حاضر و نماز و جایگاه آن در این همراهی، پخش آنونسی با مضامین و عبارات مرتبط با محرم و یامداحی مرتبط از دیگر بخش های این برنامه است. اینجا کربلاست کاری از گروه اندیشه روز یکشنبه نهم مهرماه از ساعت  9:45 تا 12:15 به تهیه‌کنندگی حسین معصومی از آنتن رادیو ایران پخش خواهد شد.
این برنامه همچنین با نماد قرار دادن «دست» حضرت ابوالفضل علیه السلام که نماد غیرت، ایمان اسلامی و دفاع از حق  است، در روز تاسوعای حسینی به واکاوی این مهم می پردازد که با دست هایمان چه چیزی را می توانیم رقم بزنیم؟ دفاع از حقیقت و ایستادگی در برابر ظلم از مهمترین موضوعات برنامه تاسوعای رادیو ایران است که عبدالحسن جلالوند کارشناس برنامه به آن می پردازد .همچنین طی ارتباط هایی با مراکز استان ها همچون (بندر عباس، بوشهر، زنجان، تبریز، یزد، مشهد، شیراز، گیلان، مازندران و قم ) مراسم روز تاسوعا در این استان ها به سمع مخاطبان خواهد رسید. ویژه برنامه «اینجا کربلاست » شنبه ، تاسوعا از ساعت 9:45 تا 11:00 صبح به تهیه کنندگی حسین معصومی، گویندگی امیر نوری، مهدی طهماسبی و میثم نیکنام آیتم سازی عبدالله علایی، زهرا قائدی، حامد نجم الهدی، لیلا کوچکیان،کارشناسی عبدالحسن جلالوند،گزارشگری مهدیه پهلوانی و عباس سنجری از رادیو ایران پخش می شود.
رادیو معارف
همزمان با شام غریبان سید و سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام برنامه "شام غربت" تقدیم سوگواران حسینی می شود.  این برنامه که با هدف تبیین عظمت فاجعه کربلا طراحی و تولید شده است با سه موضوع جلوه های ایثار در قیام عاشورا، جلوه‌های مظلومیت امام حسین (ع) و خطبه امام سجاد (ع) در دربار یزید به روی آنتن می رود. "شام غربت" کاری ازگروه معارف، فقه و اندیشه رادیو معارف است که با کارشناسی به ‌تهیه و سردبیری اکبر طالبی‌ نیا و اجرای رضا حبیبی و محمد جواد محمدی شنبه 8 تا 10 مهر 96 از ساعت 19:15 به طور زنده به روی آنتن می رود.
پخش برنامه"حسینیه" همزمان با تاسوعای و عاشورای حسینی از رادیو معارف پخش می شود. این برنامه که اختصاص به پخش یک مجلس کامل روضه و سخنرانی اساتید و مادحان اهل بیت علیهم السلام است، از ساعت 15:30 الی 17 به روی آنتن می رود.
برنامه "خط سرخ" که با هدف بررسی پیام های زیبای قیام امام حسین علیه السلام طراحی و تولید شده با کارشناسی حجج اسلام ضیایی و عبدی به موضوعاتی همچون بصیرت و روشنی اصحاب امام حسین علیه السلام، ولایت پذیری و ادب شهدای کربلا و رمز و راز ماندگاری واقعه عاشورا خواهد پرداخت .همچنین علل به وجود آمدن قیام عاشورا، دنیاطلبی، ریاست طلبی، تعصب ها و قوم گرایی افراد از جمله موضوعاتی است که در این برنامه به آن پرداخته می شود. پخش مداحی و ارتباط با کربلای معلی و استانهای مختلف از بخشهای این برنامه است. "خط سرخ" کاری از گروه معارف، ‌فرهنگ و جامعه به تهیه و سردبیری محمد حسن جلالی و اجرای رضا هدایت فر در عاشورا و تاسوعای حسینی از ساعت8:40 الی 12:15 به روی آنتن می رود.
رادیو جوان
ویژه برنامه"در پناه عالم" به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی روزهای شنبه و یکشنبه 8 و 9مهرماه ضمن روایت مقاتل مختلف با اجرای فرزاد حسنی بصورت زنده گفتگوهای با هنرمندان عرصه های مختلف انجام می‌دهد که به تناسب در طول برنامه پخش خواهد شد. این گفتگوها درباره اهمیت قیام کربلا و عزاداری محرم می باشد. همچنین ارتباط با مراکز مداحی بزرگ در شهرستان ها از دیگر بخش های این برنامه به شمار میرود. این برنامه کاری از گروه جوان و اندیشه شبکه جوان است که به تهیه کنندگی مجتبی امیری از ساعت 13:30پخش می شود.
ویژه برنامه "زیر دستان بارانیت"روزهای شنبه و یکشنبه 8 و 9مهرماه با حضور  برخی  از مدیحه سرایان  و سخنرانان حسینی، در سالروز تاسوعا و عاشورای ابا عبدالله الحسین (ع) یک بار دیگر طنین مدح و ثنای اهل بیت زمزمه و تاریخ حماسه کربلا را  بازخوانی می کند. این برنامه کاری از گروه جوان و جامعه شبکه جوان است که به تهیه کنندگی زهره عبدالرحیم، ساعت 6:40 صبح از گروه جوان و جامعه پخش می شود.
رادیو فرهنگ
"خورشید بر نیزه" عنوان ویژه برنامه ای است که به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی از رادیو فرهنگ پخش می شود. این ویژه برنامه را در روز تاسوعا از ساعت 9 الی 11 صبح و در روز عاشورا از ساعت 30/9 تا 30/12 از رادیو فرهنگ بشنوید. گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ این ویژه برنامه را تهیه و تدارک دیده است.
گروه کتاب رادیو فرهنگ نیز در روز تاسوعا از ساعت30/8 الی 00/9 صبح ویژه برنامه "تشنه ترین دریا" را به روی آنتن رادیو فرهنگ می برد.
"آینه در کربلاست" که در روز عاشورای حسینی از رادیو فرهنگ پخش می شود، به تجلی محرم و عاشورا در شعر فارسی می پردازد. این ویژه برنامه از ساعت30/8 الی30/9 صبح روز عاشورا از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.
رادیو قرآن
"چراغ هدایت" سخنرانی با موضوع شخصیت امام حسین(ع) و یارانشان، اشاره به فواید زیارت و گریه بر سیدالشهداء (ع) و سخنرانی ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی ساعت 19:30 به مدت 45 دقیقه به سمع علاقه‌مندان خواهد رسید.
"قرآن کربلا" ویژه برنامه ای است که تاسوعا و عاشورا ساعت ۹:۱۵ تا ۱۰ با موضوع واقعه عاشورا و کربلا و ارائه راهکار برای زندگی امروز به سمع شنوندگان می رسد. در هر برنامه با بیان یک موضوع در رابطه با عاشورا به آیات متناسب با آن نیز اشاره خواهد شد. این برنامه به همت گروه علوم قرآنی، به تهیه کنندگی سمیه خراج، گویندگی یاسر دعاگو و کارشناسی حجت الاسلام والمسلمین پویا به صورت زنده از رادیو قرآن پخش می شود.
رادیو تهران
این شبکه رادیویی با تولید ویژه برنامه هایی که در تاسوعا و عاشورای حسینی ساعت 9:00 به روی آنتن می‌رود، به گفتاری درباره محرم، پخش مداحی و مرثیه، سخنرانی، داستان کوتاه، خوانش اشعار عاشورایی و ... می‌پردازد.
رادیو اقتصاد
رادیو اقتصاد در ویژه برنامه ایام عاشورا و تاسوعای حسینی با عنوان "اشک روان" با حضور کارشناسان مذهبی با مباحثی در خصوص تبیین ابعاد مختلف انحراف امت بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) و تاثیر این انحراف به ویژه دنیاطلبی و حرامخواری در شکل گیری واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانشان به دست گروهی از مسلمانان و ... همراه شنوندگان خواهد شد. ویژه برنامه "اشک روان" کاری از گروه کسب و کار به تهیه کنندگی شنبه و یکشنبه در چهارقسمت ساعت 9 به مدت 180 دقیقه و ساعت 14 به مدت 170 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش خواهد شد.
رادیو سلامت
وی‍‍‍ژه برنامه تاسوعای حسینی رادیو سلامت با عنوان "خونه زندگی" کاری از گروه خانواده از ساعت 10 الی11:40 با حضور کارشناسان به روی آنتن می‌رود. ویژه برنامه عاشورای حسینی رادیو سلامت نیز با عنوان "مستان سلامت می کند" از ساعت 16 الی 19 با حضور کارشناسان به فلسفه قیام عاشورای حسینی خواهد پرداخت.
رادیو صبا
برنامه "فتح خون" روایتی است از کتابی به همین نام نوشته «شهید مرتضی آوینی» که در قالب نمایش و تعزیه خوانی پخش می شود و موضوع آن شرح وقایع و ماجراهای پیش‌آمده از رجب سال ۶۰ تا محرم سال ۶۱ هجری و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان است. ویژه برنامه "فتح خون" به تهیه کنندگی محسن جواهری در روزهای شنبه و یکشنبه هشتم و نهم مهر ماه مصادف با تاسوعا و عاشوای حسینی ساعت 00:17 به مدت 45 دقیقه از رادیو صبا قابل تقدیم مخاطبان می شود.

ویژه برنامه"فصل یگانگی" به مناسبت روز عاشورا و شهادت حضرت امام حسین (ع) با موضوع اشعار و ادبیات عاشورایی و با تحلیل و کارشناسی "حاج علی انسانی" از شاعران عرصه شعر آیینی و ذاکر اهل بیت(ع) روی آنتن رادیو صبا می رود. این ویژه برنامه روز یکشنبه نهم مهر مصادف با روز دهم محرم (عاشورا) ساعت 14:00 به مدت 60 دقیقه از رادیو صبا پخش می شود.

"ازگلوی غمگین فرات" ویژه برنامه‌ای است که نگاهی دارد به ترکیب بند عاشورایی از گلوی غمگین فرات سرودۀ "علی موسوی گرمارودی" از شاعران معاصر کشور که روز شنبه نهم محرم (تاسوعا) ساعت 15:30 به مدت 30 دقیقه برای مخاطبان رادیو صبا پخش می شود.
رادیو گفتگو
"عقل سرخ" عنوان ویژه برنامه‌ای است که در روز های تاسوعا و عاشورا از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن می رود. سیره و سبک زندگی حسینی با محوریت امام حسین (ع) و یارانش در این برنامه با حضور کارشناسان بررسی خواهد شد. علاقمندان به این برنامه می‌توانند روزهای 8 و9 مهر مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی ساعت 18:30 از شبکه رادیویی گفت و گو شنونده این برنامه باشند.

رادیو پیام
این شبکه رادیویی نیز بنابر اهداف و مأموریت های تعریف شده، اقدام به پخش آیتم ها و متن هایی مرتبط با این مناسبت می‌نماید.

رادیو نمایش
"اندوه خورشید" عنوان سریالی پنج قسمتی از رادیو نمایش است که از 7 مهرماه ساعت 10:00 صبح به روی آنتن می رود. سریال رادیویی "پیرغلامان تعزیه" در پنج قسمت نیز دیگر نمایش رادیویی است که از 7 مهرماه ساعت 11:00 از رادیو نمایش پخش می‌شود. در هردو نمایش مقتل خوانی پخش می‌شود. همه این آثار با هنرمندی بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به همراه کارگردانان، صدابرداران، تهیه کنندگان و افکتورهای این اداره کل تهیه و تولید شده است.

رادیو ورزش
"عاشورا سراپرده راز"، عنوان ویژه برنامه ای است که روز یکشنبه 9 مهر ماه مصادف با عاشورای حسینی، به سمع شنوندگان می رسد. محمود کریمی، حادثه عاشورای حسینی را در قالب مقتل خوانی برای شنوندگان رادیو ورزش روایت می کند. صدای نام آشنایی که در روزهای جنگ تحمیلی، آزاد سازی خرمشهر را برای اولین بار از رادیو اعلام کرد. این برنامه صبح روز یکشنبه از ساعت 9 برای عزاداران ابا عبدلله(ع) پخش خواهد شد.
"حماسه های عاشورا" عنوان برنامه دیگری است که در قالب نمایش رادیویی از روز پنجم تا یازدهم محرم هر شب از ساعت 20 بروی آنتن می رود. این برنامه با هدف الگو سازی از حماسه سازان نهضت عاشورا تهیه و پخش خواهد شد.
"گود فتوت" عنوان برنامه دیگری است که روز هفتم محرم  و روز عاشورا از ساعت 06:15 صبح برای شنوندگان به روی آنتن می رود. ساختار این برنامه کلامی، پیامی بوده و برنامه ای پژوهشی است که در دو برنامه 30 دقیقه ای پخش می شود و موضوع آن به آیین جوانمردی در حوزه ورزش باستانی و تاثیرگذاری فرهنگ عاشورا بر ساختار و تکامل این ورزش می پردازد.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین