عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
سعید حمیدیان فر در گفتگویی عنوان کرد:
مداح هیئت ساقیان عاشورایی بیرجند گفت: انتخاب اشعاری با محتوایی حسینی از رسالت های مداحان حسینی است.
عقیق:با آغاز ماه سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) مجالس عزاداری در اکثر مساجد و تکیه ها برگزار می شود.

اما نکته مهم در این مراسم ها این است که تا چه حد مردم به سیره اهل بیت نزدیک می شوند و شخصیت والای امام حسین (ع) را می شناسند.

حساسیت روایت صحیح واقعه عاشورا در مراسم عزاداری باعث شد تا سراغ مداحان مشهور شهر برویم و در مورد فلسفه عاشورا گفتگو کنیم.

سعید حمیدیان فر،مداح هیئت ساقیان عاشورایی بیرجند میزبان ما در این مصاحبه بود .

در ادامه مشروح این گفتگو را بخوانید:
 فلسفه عاشورا در چیست؟

فلسفه قیام عاشورا،احیاء دین رسول الله بوده است که در آن زمان تنها نامی از آن باقی مانده بود، در واقع  ابا عبد الله الحسین با قیام عظیم خود دین را به مردم نشان داد تا همه مردم دریابند تا زمانی که شهادت طلبی باشد،حق و حقیقت مخفی نمی ماند.

در آن زمان که طاغوت در همه جا رخنه کرده بود و همه جا را ظلم و خفقان فرا گرفته بود، مردم نیاز به تلنگری داشتند تا دوباره به مسیر الهی برگردند برای همین بود که امام حسین(ع) بیعت با یزید را نپذیرفت و در برابر ظلم با تمام دارایی خود ایستادگی کرد.

شاید بتوان گفت اگر امام حسین(ع) و قیام ایشان نبود اکنون چیزی از اسلام باقی نمانده بود.
مداحان در شناساندن فلسفه عاشورا به مردم چه نقشی دارند؟

محبان اهل بیت در تمامی تاریخ سرشار از شور و علاقه نسبت به ابا عبدالله الحسین(ع) هستند که رسالت مداح حسینی این است که با انتخاب اشعار با محتوا به این علاقه و شور سمت و سوی درستی بدهد.

مداح باید محب امام حسین را به ایشان وصل کند و  با مطالعه و بالا بردن دانش دینی خود بتواند شبهاتی که در زمینه قیام عاشورا مطرح می شود،پاسخگو باشد.

حمیدیان فر در ادامه گفت: شعر سلاح یک مداح است که می تواند با آن به عواطف و احساسات مردم جهت دهی درست بدهد.
 شعر حسینی چه ویژگی باید داشته باشد؟


شعر یک رسانه فوق العاده قوی است که اگر درست و با محتوای صحیح تاریخی و دینی انتخاب شود بسیار تأثیر گذار خواهد بود و بر عکس اگر سطحی انتخاب شود آثار بسیار آسیب زننده ای خواهد داشت.

 اگر چه باید اشعار خوانده شده در مجالس سوگواری هنرمندانه باشد اما مهمتر از آن این است که محتوای شعر مبتنی بر اسناد تاریخی باشد و تنها به جنبه های عاطفی آن توجه نشود.

یک مداح نباید تنها به برانگیخته کردن احساسات مردم توجه کند بلکه باید از صحت و درستی شعر انتخاب خود مطمئن شود تا خدای نکرده باعث ایجاد شبهه در واقعه عاشورا نشود.
چرا پای منبر سخنرانی مراسم عزاداری خلوت تر از زمان مداحی و سینه زنی است؟

متأسفانه این مورد در بسیاری از مساجد و تکیه ها رخ می دهد و همین مسأله وظیفه یک مداح را سنگین تر می کند چرا که  باید پیامی که در منبرها و سخنرانی ها گفته می شود را به مردم ابلاغ کند.

منبع:حوزه



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین