عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳
استاد قرائتی در همایش مبلغان تهران تبیین کرد:
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در همایش طلایه داران محرم به راه های عملی تبلیغ خوب و موثر اشاره کرد و گفت: در سخنرانی ها از تمام ابعاد شامل مساله، احکام جوانان، کتب شهید مطهری، عدم بیان خواب، و بهره گیری از قرآن و احادیث را در نظر داشته باشید.
 عقیق:حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در همایش بزرگ «طلایه داران محرم» در محل مرقد مطهر شیخ صدوق(ره) در شهرری، با اشاره به اهمیت تبلیغ در ماه محرم، اظهار داشت: یکی از نکات مهم در امر تبلیغ توجه به حال مخاطبان و سطح علمی آنان است پس در تبلیغ باید مخاطب شناس باشید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: مثلا در استفاده از عبارات قرآنی همچون یا ایهاالناس، یا ایهاالکافرون و نظایر اینها باید حال مخاطب را در نظر داشته باشید و نسبت به مقتضای حال افراد این عبارات را بکار برد.

وی افزود: یک مبلغ وقتی در جمع دانشجویان حقوق منبر می رود باید روش و بیان تبلیغش مقتضای حال و سطح علمی آنان باشد و یا وقتی در جمع دانشجویان علوم سیاسی هستید باید روش تبلیغی دیگری مقتضای حال آنان به کار بگیرید.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که تبلیغ یک فن و هنر است، عنوان داشت: روحانیان مبلغی که می خواهند وارد کار تبلیغی بشوند باید ظاهرشان منظم، با وقار، مرتب و متعادل باشد تا پوشش ظاهری شما برای مخاطب جلب توجه نکند و همه حواس و تمرکز مخاطب به منبر و بیان مبلغ باشد.

این مفسر قرآن با بیان این که وضع موجود در نوع و روش تبلیغ باید اصلاح شود، گفت: برای تحقق این امر باید یک نهضت و تحول اساسی صورت بگیرد. مثلا تنوع در موضوعات ارائه شده در منبر باید مورد توجه مبلغین باشد و این گونه نباشد که مثلاً در ده یا بیست شب متوالی فقط روی یک موضوع تمرکز کنید به ویژه موضوعی که مبتلی به جامعه هم نباشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با انتقاد از بیان برخی مسائل غیر ضروری در تبلیغ، افزود: باید از بیان مسائلی که در جامعه اولویت ندارد، پرهیز کرد مثلا از بیان مسئله نماز در قطب شمال! یا بیان مسئله شک بین 2 و 5 و نظایر این ها که ضرورت و اولویتی برای عموم مردم ندارد، اجتناب کرد و به موضوعات مهمی که جامعه به آن نیاز دارد پرداخت.

وی در ادامه با بیان این که مسئله کنترل جمعیت، ضد مبانی قرآنی است، عنوان داشت: چندین بار در همین رابطه به من مراجعه کرده اند و درخواست داشتند که نسبت به مسئله کنترل جمعیت در تلویزیون صحبت کنم، ولی بنده با استناد به آیات قرآن و روایات ائمه(علیهم السلام) پاسخ دادم که این درخواست شما طبق این دلایل، مخالف با مبانی قرآنی و روایی است. بنا بر این در تبلیغ و بیان موضوعات حتما مطالعه علمی و قرآنی داشته باشید و گفته های تان مبتنی بر علوم قرآنی و روایی باشد.

استاد قرائتی، اشعاری همچون مثنوی «موسی و شبان» مولوی را کاملا ضد قرآنی توصیف کرد و گفت: در قرآن خداوند بزرگترین غضبش را اینگونه مطرح می فرماید «تَکَادُ السَّمَاوَاتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ» نزدیک است که آسمان ها بشکافد... «وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ» و زمین شقه شقه شود «وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا» کوه ها تکه تکه شود چرا؟ چون گفتند «أَن دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا» خداوند بچه دارد.

وی ادامه داد: اگر کسی خداوند را جسم توصیف کند، اگر زمین و آسمان بشکافد جا دارد و آن وقت ما این مطالبی که کاملا ضد قرآن است را در کتاب های درسی وارد کرده ایم. موسی(علیه السلام) مبعوث شد تا خرافات را از بین ببرد، اما در این شعر موسی مؤاخذه می شود و این شعر کاملا ضد بعثت انبیاء و ضد مبانی قرآنی است.

این مفسر قرآن همچنین به راه های عملی تبلیغ خوب و موثر اشاره کرد و گفت: در سخنرانی ها از تمام ابعاد شامل مساله، احکام جوانان، کتب شهید مطهری، عدم بیان خواب، و بهره گیری از قرآن و احادیث را در نظر داشته باشید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور به بیان خاطره ای در بیان اثبات تشیع پرداخت و افزود: یک بار در کنگره‌ای در پاکستان حضور داشتم، در این کنگره به من گفتند همه حاضرین از علمای اهل سنت و برخی وهابی هستند و برای همین یک بحث غیرشیعی و سنی را مطرح کردم. در اثنای سخنرانی ام همه می‌خندیدند به طوری که در انتهای مراسم یکی از اساتید نتوانست خودش را نگه دارد و بلند شد و گفت؛ احسنت، اما حیف که شیعه هستی.

وی ادامه داد: به او گفتم، قرار نبود بحث شیعه و سنی بکنیم، ولی اگر بخواهید من در یک دقیقه دلیل شیعه بودن خود را می‌گویم. به آن‌ها گفتم تا پیامبر(ص) بود شیعه و سنی نبود و رهبر جامعه خودشان بودند. بعد از رحلت ایشان عده‌ای دینشان را از اهل بیت(علیهم‌السلام) گرفتند و عده‌ای دیگر از چهار امام، مثل حنبلی و شافعی؛ تفاوت این دو، اینگونه است. در قرآن سه آیه در مورد اهل بیت(ع) داریم از جمله آیه تطهیر، اما این چهار امام جزو اینها نیستند. اهل بیت(علیهم السلام) قرن اول هجری بودند و امامان سنی بعد از آنها آمدند. یعنی شیعه یک قرن جلوتر است و قرآن هم می‌گوید «والسابقون و السابقون، اولئک هم المقربون».

استاد قرآئتی ادامه داد: اهل بیت(علیهم السلام) شهید شدند، اما علمای سنی حتی یک سیلی هم به خاطر اسلام نخوردند و خداوند می‌گوید «شهدا از کسانی که نشسته‌اند، برترند». به حاضرین سنی گفتم من به این سه دلیل شیعه‌ام، شما به چه دلیل سنی هستید؟ اگر دلیل آوردید، من در تلویزیون پاکستان می‌گوییم که سنی شده‌ام.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در پایان بیان مسائل مهمی چون معاد و زکات را جزو رسالت های مهم تبلیغی برشمرد و اظهار داشت: قرآن مجید بیش از 6000 آیه دارد و از این تعداد حدود یک هزار آیه در موضوع معاد بحث کرده و یا موضوع زکات جزو مسائلی که بارها در قرآن مورد تاکید قرار گرفته، ولی در جامعه ما آن چنان که باید مورد توجه نیست، از این رو پرداختن به این گونه مسائل که مبتلی به و نیاز اعتقادی جامعه است، ضرورت دارد.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین