عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۱۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۳
حجت الاسلام رفیعی در سرداب حرم حضرت عباس(ع):
استاد حوزه و دانشگاه گفت: بصیرت و فهم ویژگی ام البنین(س) بود که براساس آن ۴ پسر خود را داد تا دین زنده بماند و اگر امروز مادران شهید حججی ها در جامعه ما در غم پسرانشان ایستادگی می کنند، به ام البنین(س) تاسی می کنند.
عقیق:از کربلای معلی، جشن میلاد امام کاظم(ع) از سوی بعثه مقام معظم رهبری با حضور کاروان های ایرانی بویژه دانشگاهیان در سرداب علقمه حرم حضرت عباس(ع) برگزار شد.

براساس این گزارش، در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه با ذکر داستانی از فضایل امام کاظم (ع) اظهار کرد: هارون رشید دل درد شدیدی گرفته بود که داروهای پزشکان نیز برای وی درمان نبودند، به وی توصیه شد باید فردی مقرب درگاه خداوند برای شفایت دعا کند، بدین جهت امام کاظم(ع) را از بغداد فرا خواندند.منبع:شبستان

وی با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) گاهی از این فرصت ها برای اثبات حقانیت خود و نشان دادن ذلت این افراد بهره می بردند، افزود: امام کاظم(ع) اینگونه دعا کردند: «خدایا! همانطور که ذلت معصیت را به وی چشاندی، عزت اطاعت از ما را هم به وی بچشان»، و بعد دل درد هارون متوقف شد، پرسید چه کردی؟ و امام فرمودند؛ ما نزد خداوند عزت داریم.

رفیعی با اشاره به اینکه حتی این افراد نیز می دانستند، برای رفع حاجات و نیازهای خود باید درب خانه چه افرادی بروند، تصریح کرد: متوکل عباسی، دملی در کمرش ایجاد شده بود و پزشکان توصیه کرده بودند، باید بریده شود اما به جهت آنکه ترس داشت ممانعت می کرد، مادرش هزار دینار نذر امام هادی(ع) کرد تا شفا یابد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه روزی آیت الله مجتهدی در اواخر عمرشان در بقیع دیدم، سوال کردم در زمان گرفتاری ها چگونه عمل می کنید و وی گفت، به مادر معصومین(ع) متوسل می شوم، افزود: آیت الله مجتهدی این گونه به من توصیه کرد که اگر با ائمه اطهار (ع) کار دارید مادرشان را واسطه کنید، تا سفارش شما را به آقازاده های خود بفرمایند.

وی با اشاره به اینکه در کنار مضجع شریف حضرت عباس(ع)، 5 ویژگی بارز حضرت ام البنین(ص) را بیان می کنم، ابراز کرد: حضرت امام البنین(س) دارای 4 پسر بودند، با نام های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان که امیرالمومنین امام علی(ع) نام یکی از پسران خود را به جهت ارادت و علاقه به عثمان بن مظعون، عثمان گذاشته بود، البته که در آن زمان چنین اسم هایی مرسوم بوده و امروز این نام ها یادآور افرادی در گذشته تاریخ است.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه حضرت ام البنین(س) در سال 64 هجری از دنیا رفتند و توسط امام سجاد(ع) به خاک سپرده شدند، گفت: ایشان دارای 5 ویژگی بارز بودند که اولی؛ ایثار است، ایثار با انفاق و احسان متفاوت است، انفاق یعنی آنکه فردی 5 هزار تومان دارد و 2 هزار تومان از آن را به دیگری کمک می کند اما ایثار یعنی شما یک لیوان آب داری و خود نیز تشنه هستی اما آن را به دیگری می بخشی و خود تشنه می مانی.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ایثار یعنی تمام هستی خود را بدهید که براساس روایات، اینگونه عمل کردن بسیار سخت است، گفت: به همین جهت در قرآن کمتر از ایثار سخن به میان آمده و بیشتر انفاق و احسان مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه سه نوع ایثار داریم، تصریح کرد: اولی ایثار جان است مانند آنکه سعید بن عبدالله در ظهر عاشورا جان خود را فدا کرد تا امام حسین(ع) نماز بخواند و یا امیرالمومنین امام علی(ع) در لیله المبیت در جای پیامبر(ص) خوابیدند که در همان شب خداوند از میکائیل و جبرائیل پرسید، شما دو برادر هستید، کدامیک حاضرید فدای دیگری شوید؟ هر دو به فکر فرو رفتند، بعد از مدتی خداوند به آن دو فرمود: به زمین نگاه کنید که امیرالمومنین امام علی(ع) خود را فدای پیامبر(ص) کرده است و آیه ای از قرآن نیز برای این واقعه نازل شد.

رفیعی ادامه داد: دومین نوع؛ ایثار مال است مانند آنکه حضرت زهرا(س) سه روز، افطار خود را به یتیم، فقیر و اسیر دادند و خود با آب افطار کردند یعنی هرچه داشتند را ایثار کردند و 18 آیه سوره مبارکه هل اتی برای حضرت(س) و خانواده شان نازل شد و یا حضرت عباس (ع) در روز عاشورا در فرات آب ننوشید به دلیل آنکه برادرشان تشنه بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سومین نوع، ایثارِ آبرو است گفت: به معنای آنکه آبرو خود را هزینه می کنی تا دیگری حفظ شود و ام البنین (س) هم ایثارگر بود و بعد از شهادت امیرالمومنین امام علی(ع)، 4 پسر خود را که کودک بودند، 20 سال در یتیمی بزرگ کرد و زمانی که امام حسین(ع) از مدینه راهی کوفه شدند، هر 4 نفر را همراه ایشان فرستاد، شاید اگر ما بودیم، یکی از پسران را برای کمک در روزهای پیری نزد خود نگه می داشتیم اما ایشان هر 4 پسر خود را فدای امام حسین(ع) کرد.

رفیعی ادامه داد: زمانی که بشیر در دروازه مدینه، خبر شهادت این 4 پسر را به حضرت ام البنین(ع) داد، فرمودند: «همگی شان و هر چه در زیر آسمان است، فدای حسین(ع) باشد» که شعرهای ایشان در مفاتیح الجنان هم آمده است و هیچگاه گله ای نکردند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اخیرا کنگره ای را در قم برای حضرت خدیجه(س) برگزار کردیم و گزارش آن را به مقام معظم رهبری ارائه دادیم که معظم له فرمودند: این کنگره ها را درخصوص ام سلمه و مادر دیگر ائمه اطهار و معصومین(ع) نیز ادامه دهیم.

وی گفت: دومین ویژگی ام البنین(س) ولایت پذیری بود، ایشان برخلاف برخی از برادران و بستگان امام حسین(ع) که حضرت(ع) را یاری نکردند، هرچه در توان داشت برای یاری حضرت(ع) به میدان آورد و 4 پسرش را همراه امام حسین(ع) کرد.

رفیعی با بیان اینکه سومین ویژگی ام البنین(س) ادب بود، تصریح کرد: اگر به پدر و مادر ادب نکنیم، عمرمان کوتاه می شود و برکت از زندگی ما می رود، جالب است بدانید، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) کمتر از 11 ماه اختلاف سنی داشتند اما امام حسین(ع) هیچگاه جلوتر از امام حسن(ع) راه نرفت، هرجا امام حسن(ع) سخن می گفتند، ایشان ابراز وجودی نمی کردند، به همین جهت 10 سال پای صلح امام حسن(ع) با معاویه ایستادند.

این استاد حوزه و دانشگاه چهارمین ویژگی ام البنین(س) را عزم و اراده اعلام کرد و افزود: در شب عاشورا حضرت عباس(ع) برادران خود را جمع کردند و فرمودند: فردا چه کاره اید؟ پاسخ دادند: تو بزرگ ما هستی، هرکار کنی ما پیرو تو هستیم، حضرت(ع) فرمودند: پس تا زمانی که ما زنده ایم نباید به حسین فاطمه(ع) آسیبی وارد شود و در روز عاشورا نیز سه برادر زودتر از عباس(ع) به شهادت رسیدند و این درسی بود که از مادر خود گرفته بودند.

وی گفت: بصیرت و فهم پنجمین ویژگی ام البنین(س) بود که براساس آن 4 پسر خود را داد تا دین زنده بماند و اگر امروز مادران شهید حججی ها در جامعه ما در غم پسرانشان ایستادگی می کنند، به ام البنین(س) تاسی می کنند.

در ادامه این مراسم حسین نیمه وری، مداح ثابت ستاد عمره و عتبات دانشگاهیات در کربلای معلی به مدیحه سرایی پرداخت.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین