عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
آیه های مهدوی...
دانستن اینکه امام مهدی(عج) در چه زمانی ظهور یا اینکه اکنون در کجا زندگی می کنند، ارزش چندانی ندارد. آن چه ارزشمند است آن است که بدانیم وظیفه ما در حال حاضر چیست و امام(عج) از ما چه انتظاری دارد.
عقیق: قرآن کریم در آیه 187 سوره مبارکه اعراف می فرماید: «یَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي ۖ لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ ۚ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً ۗ يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ؛ از تو احوال و ساعت قیامت را سؤال خواهند کرد که چه وقت فراخواهد رسید؟ پاسخ ده که علم آن منحصرا نزد ربّ و خدای من است، کسی به جز او آن را به هنگامش آشکار نکند، (شأن) آن ساعت در آسمانها و زمین بسی سنگین و عظیم است، نیاید شما را مگر ناگهانی. از تو می‌پرسند گویی تو کاملا بدان آگاهی. بگو: علم آن ساعت محققا نزد خداست، لیکن اکثر مردم آگاه نیستند.»

جز خداوند، کسی از زمان برپایی قیامت آگاه نیست: «إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي» ندانستن زمان برپایی قیامت، برای آماده باش انسان بهتر است.

امام رضا علیه السلام نقل فرموده است که وقتی از پیامبر اعظم صل الله علیه وآله درباره ظهور و خروج حضرت قائم علیه السلام پرسیدند، ایشان فرمودند: «مثلهُ مثل الساعة؛ قیام او مثل برپایی قیامت، ناگهانی است». سپس  این آیه را تلاوت فرمودند: «لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ ۚ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً» (1)

عبدالله الرحمن بن کثیر گوید: خدمت امام صادق علیه السلام نشسته بودم که مهزم وار شد و عرض کرد: «قربانت شوم! به من خبر دهید که این امری که در انتظارش هستیم، چه زمان واقع می شود؟» حضرت(ع) فرمودند: «ای مهزم! تعیین کنندگان وقت دروغ گفتند و شتاب کنندگان هلاک شدند و تسلیم شوندگان نجات یافتند.»(2)

دانستن این که امام مهدی(عج) در چه زمانی ظهور می کند یا این که اکنون در کجا زندگی می کند، ارزش چندانی ندارد. آن چه ارزشمند است آن است که بدانیم وظیفه ما در حال حاضر چیست و امام از ما چه انتظاری دارد و سپس به آن جامعه عمل بپوشیم. لذا شناخت وظیفه لازم ترین مطلب در زمان غیبت امام عصر(عج) است.


پی نوشت ها:

1. کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص373

2.الکافی، ج1، ص368

برگرفته از «پرتوی از آیه های مهدوی» نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین