عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۰۶۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۱
استاد سازگار:
مداح و شاعر پیشکسوت کشور گفت: تقوا و روحیه خدا ترسی در بین مداحان مانع از روضه خوانی بی پایه و اساس می شود.
عقیق:استاد غلامرضا سازگار، مداح و شاعر پیشکسوت شعر آیینی کشور در همایش تجلیل از مداحان و پیرغلامان مکتب معصومین(ع) در شهرستان تیران و کرون با اشاره به اینکه آفت عرصه مداحی از سه راه بی تقوایی، بی سوادی و بی استادی وارد می شود، اظهارداشت: اگر این سه راه توسط مداحان بسته نشود آنگاه آفت و ناهنجاری وارد این عرصه می شود.

وی افزود: تقوا و روحیه خدا ترسی در بین مداحان مانع از روضه خوانی بی پایه و اساس می شود زیرا آن ها خداوند را ناظر بر گفتار خود می بینند و هیچ گاه به بهانه ایجاد شور و پر رونق کردن مراسم خود خرافات را وارد روضه خوانی نمی کنند.

سازگار ادامه داد: ورود خرافه به روضه و مداحی مایه گناه و تباه اعمال است زیرا اگر مداحی در روضه خوانی و مداحی خود مطالب بی پایه بیان کند آنگاه به میزان افراد پای منبر باید پاسخگو باشد زیرا جمعیت حاضر تماما این دروغ و روضه بی پایه را شندیده اند و ممکن است که این دروغ و اشتباه را برای دیگران هم نقل کنند.

وی بی سوادی را از دیگر عوامل ورود آفت به مداحی خواند و گفت: یک مداح باید توانایی شناخت شعر از نظر محتوا و مفهوم و عقیده را داشته باشد و اگر این موضوع نتواند به دلیل سواد بشناسد دچار خطا می شود و آنگاه شعرهای بدون وزن و پایه و همچنین بی محتوا و بدون پایه و اساس را در مداحی و روضه خود می خواند.

مداح و شاعر پیشکسوت شعر آیینی کشور عدم بهره گیری از محضر اساتید را بحرانی دیگر و راهی برای ورود آفات به مداحی دانست و گفت: یک مداح باید در کنار یک استاد مداح به این عرصه وارد شود تا اینکه واقعیت های این عرصه را فراگیرد.

وی با بیان اینکه مداحان باید جایگاه مهمی مداحی و روضه خوانی را حفظ کنند، یادآورشد: رفتار مداحان به حفظ جایگاه مداحی کمک می کند و در روضه خوانی و مداحی خود شعر و یادی از امام زمان(عج) داشته باشند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین